חייבי ההוצאה לפועל עולים להתקפה: עתרו לבג"צ נגד שלילת רישיון הנהיגה

חייבי ההוצאה לפועל עולים להתקפה: עתרו לבג"צ נגד שלילת רישיון הנהיגה

שלילת רישיון נהיגה ממאות אלפי ישראלים לא הוכיחה את עצמה, ואין פלא: היא מקשה על החייבים למצוא עבודה. זה לא מפריע להוצאה לפועל להמשיך ולהשתמש בסנקציה הזאת, בעוד שמספר החייבים הולך וגדל. האם בג"צ יאלץ את המדינה להפסיק להתעלם מהבעיה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כרבע מיליון ישראלים שמוגדרים "חייבים" בהוצאה לפועל – אינם יכולים לחדש את רישיון הנהיגה שלהם.

מדובר במספר בלתי נתפס, והוא משקף כישלון מהדהד של שיטת ההוצאה לפועל וגביית החובות.

למעשה, השיטה הזאת של מניעת רישיון נהיגה מאדם שמוגדר "חייב" בהוצאה לפועל הייתה אמורה לייצר תמריץ לאותם חייבים לשלם את חובם, אבל היא לא הוכיחה את עצמה ואף להפך. שלילת הרישיון מונעת מעשרות אלפי ישראלים שגם כך מתקשים לייצר הכנסה – להתקבל למקומות עבודה שדורשים רכב.

הנושא הזה עלה שוב ושוב בכנסת, אבל בזמן שהדברים מתנהלים בעצלתיים, סבל יומיומי נגרם לאותם חייבים, לא רק בהיבט של מציאת מקור פרנסה שיסייע לשלם את החוב, אבל גם בהיבט של ניהול חיי משפחה תקינים.

לאור זאת, הקבוצה למחיקת חובות – אשר כתבתי אודותיה כאן בפואנטה ומהווה גוף חברתי שמסייע לחייבים להתאגד כדי לשלם חובות באופן מרוכז – מגישה בימים אלה עתירה לבג"צ.

העתירה מוגשת ע"י עו"ד אלעד אורבך ועו"ד לילך לגזיאל נגד שרת המשפטים איילת שקד, רשות האכיפה והגבייה והנהלת בתי המשפט.

העותרים מבקשים מבית המשפט להורות למדינה לבטל את מדיניות אי חידוש רישיון הנהיגה לחייבי ההוצאה לפועל, בטענה שהדבר פוגע בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הכולל בין היתר את חוק חופש העיסוק וחוק חופש התנועה.

העתירה מציגה נתונים שקשה להישאר מולם אדישים. כך למשל, לפי הנתונים, בכל יום נפתחים 1,000 תיקים של חייבים בהוצאה לפועל – שחלקם הגדול ימצאו את עצמם מנועים למחדש את רישיון הנהיגה שלהם.

עוד מסתבר ששלילת הרישיון היא הליך שמתבצע בדרך כלל בצורה שרירותית וגורפת, כחלק מחבילת ההליכים הננקטים נגד החייבים, ולא באופן נקודתי המתחשב במצבו של החייב.

בנוסף, עולה מן העתירה כי רק 8% מהחייבים בהוצאה לפועל מיוצגים ע"י עורכי דין – לעומת 93% מהזוכים. המצב הזה מייצר חוסר שוויון מובנה בין הצדדים.

העותרים טוענים כי חלק ניכר מהחייבים הם אנשים עם קשיי שפה, אנשים מוחלשים, עולים חדשים ואנשים קשי יום – אשר אינם מסוגלים להבין את הדרישות, את המסמכים שנדרש מהם להציג וכו', ולכן אינם מסוגלים להשיב לרשם. הרשם מצדו נוקט כלפיהם בהליך השלילה באופן אוטומטי ושרירותי.

נתון אחר מגלה כי שיעור ניכר של החייבים מוצאים את עצמם ללא רישיון נהיגה פרק זמן ארוך מאוד, 3 שנים ויותר. במהלך התקופה הזאת החוב אינו קטן ואף להפכך – הוא גדל, מה שמראה כי שלילת הרישיון לא רק שלא מתמרצת את החייב לסגור את החוב, אלא להפך, היא מקשה עליו לעשות זאת.

העתירה מגיעה אחרי שנים ארוכות שבהן הגיע מספר החייבים שנשלל מהם הרישיון ליותר ממליון (!) איש. בכנסת הדבר נדון לא פעם ולא פעמיים, אבל למרות שמדובר בשיטה אכזרית שממררת את חייהם של מאות אלפי ישראלים – שום דבר לא זז עד עכשיו.

הקבוצה למחיקת חובות, שקמה במטרה לסייע לחייבים להוצאה לפועל, מובילה כאן מהלך חשוב מאין כמותו, וכעת נותר להמתין לבג"צ.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 2

  1. רב ה "חייבים" לא לקחו הלוואה ולא קנו שום דבר.
    הליבישו עליהם מזונות פי שש משאר העולם.

  2. לכל החייבים…..
    צריך לשלול לכם הכל מכל ….אם בית משפט מחייב אותכם בתשלומים תכבדו @@@@
    לא מגיע לכם הנחות בכלום להיפך יש להקשות עליכם עוד יותר !!!!
    יש חובות ויש זכויות במדינה תכבדו תקבלו ….לא תכבדו לא תקבלו…

נגישות