מדוע השוטר פסל רישיון נהיגה למטופל קנביס ומה תקנות הנהיגה לצרכני קנאביס רפואי?

האם לצרכני קנאביס רפואי מותר לנהוג? פסק דין חשוב ניתן בנושא

שוטר שלל רישיון נהיגה ממטופל קנאביס רפואי בשל החזקת סם מסוכן. האם הוא פעל כחוק? ומה קובעות התקנות החדשות של משרד הבריאות, המסדירות את הסוגייה – מתי, אם בכלל, רשאי מטופל קנאביס רפואי לנהוג?

לגליזציה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לאחרונה נתקל נהג המחזיק ברישיון לקנאביס רפואי בסיטואציה לא שגרתית: רשיונו נשלל לאחר שבמכוניתו נמצא הקנאביס, וכאשר ערער על פסילת הרישיון – רשיונו הושב לו.

קיים ערפול ביחס למשתמשי קנאביס רפואי ולמצבים שבהם מותר להם לנהוג, ופסק הדין שניתן במקרה של אותו נהג חשוב כדי להבין את המצב הנוכחי – שבו יצאו אמנם תקנות חדשות של משרד הבריאות, המאפשרות נהיגה בתנאים מסוימים (ראו בהמשך), אך אכיפתן בעייתית מאוד.

מדובר בנהג הסובל ממחלת הזאבת וממחלת פיברומיאלגיה, שגורמות לו לכאבים בכל חלקי גופו. בשל מחלות אלה הוא ביקש וקיבל אישור לקנאביס רפואי.
כפי שהעיד במשפט, הוא מעשן את הגראס הרפואי בביתו כבר ארבע שנים כל לילה לפני השינה.

כך היה גם בלילה שקדם לתקרית השלילה בחודש פברואר האחרון.


למחרת בבוקר, הנהג נסע לעבודה ובדרך חש חולשה, עצר בצד הדרך ונרדם. למקום הגיע צוות מד"א שבדק אותו ואף קרא למשטרה. השוטרים שהגיעו למקום הורו לו להמשיך ולנסוע, אף שהוא עצמו ביקש להמשיך לנוח.

סייר שנסע אחריו דיווח כי זיהה בתוך הרכב סמים, ורישיונו נפסל מנהלית ל-30 יום על ידי קצין בשל ״נהיגה תחת השפעת סמים״.

בעקבות זאת הוגשה בקשה לבית המשפט לתעבורה בחדרה, שבה ערער הנהג על ההחלטה (תיק 6916-02-18).

המשטרה טענה כי הנהג היה מבולבל, דיבר באיטיות והיה לא יציב, ולכן אסור לאדם כזה להימצא מאחורי ההגה. לטענתה, בבדיקה שבוצעה נמצאו בדמו שרידי סם.

סנגורו של הנהג טען שבכל רגע נתון נוהגים עשרות אלפי משתמשי קנאביס רפואי בישראל שיש בגופם שרידי סם.

השופטת מיכל דוידי קיבלה את טענת הנהג ומתחה ביקורת על המשטרה. היא הביעה תמיהה על כך שהשוטרים אילצו אותו להמשיך לנהוג אף שהוא עצמו ביקש שלא לנהוג.

עוד ציינה השופטת כי ברישיון כתוב שאין לנהוג בעת השימוש בסם, והפסיקה טרם קבעה מה פרק הזמן שצריך לחלוף מרגע צריכת הקנביס ועד שהוא הופך לבלתי פעיל אך יש לפרש את הרישיון לטובת הנאשם.

לדברי השופטת, החלטת הקצין לשלול את רישיון הנהג הייתה לקונית ולא מנומקת, ואין בה התייחסות לכך שממועד צריכת הסם ועד לנהיגה חלפו שעות ארוכות. למעשה, היא מציינת שהשוטר פשוט התעלם מהעובדה שמדובר באדם שיש לו רישיון לצרוך קנאביס רפואי.



בניגוד לשוטר, השופטת הכניסה למערכת השיקולים את מצבו הרפואי הקשה של הנהג ואף מתחה ביקורת על כך שהשוטר לא עשה זאת.

בהמשך לכך, היא הורתה על השבת רישיון הנהיגה לנהג לאלתר.

מה קובע משרד הבריאות לגבי נהיגה וקנאביס רפואי?

יש לציין כי במשרד הבריאות פרסמו לפני כחודש תקנות חדשות הנוגעות לנהיגה למשתמשי קנאביס רפואי. מדובר בהחלטה חדשה וחסרת תקדים – אך גם לגביה יש השגות מצד משתמשי הקנאביס הרפואי.

על פי התקנות, נהנים שמקבלים טיפול מסודר בתרופות שהוגדרו עד כה כ"חומרים מסוכנים" ונאסרה עליהם נהיגה באופן גורף, יוכלו במגבלות מסוימות לנהוג. חשוב להבין שאין מדובר באישור לנהוג תחת השפעת מריחואנה או במקרה שהנהג צורך סמים אחרים ו/או סובל מבעיות אחרות המגבילות אותו.

אז לפי תקנות משרד הבריאות, מתי מותר לצרכני קנאביס רפואי לנהוג?

  • השימוש מותר רק כאשר הטיפול ניתן במסגרת מוסד רפואי ורק לאחר שישה חודשים מרגע התחלת נטילת התרופה.
  • נהיגה תחת השפעת קנאביס מותרת במידה שלמטופל יש רישיון והוא נמצא במעקב אחת לחצי שנה לפחות ולא נוטל סמים מסוכנים נוספים או חומרים פסיכואקטיביים.
  • לפי התקנות, מינון השימוש נע בין 40-50 גרם לחודש (בהתאם לריכוז ה-THC). צרכני קנאביס רפואי טוענים שהמינון שנקבע אינו רלבנטי לחלק גדול מהמשתמשים.
  • בכל מקרה, לנהגים שצורכים את הסם במינון שאינו עולה על סף מסוים, מותר יהיה לנהוג אם חלפו 3 שעות מצריכת הסם בשאיפה או אידוי ו-6 שעות אם הצריכה הייתה בדרכים אחרות.
  • בנוסף יהיה ניתן לנהוג רק אם חלפו שלוש שעות לפחות מרגע נטילת הקנאביס בשאיפה או אידוי או שש שעות – בכל צורת שימוש אחרת.
  • ניתן גם יהיה לנהוג תחת שימוש של בונדורמין (תרופת הרגעה) או של תרופות להפרעת קשב וריכוז כמו ריטלין (בהתאם לתנאים ולמינונים הרשומים בעלון לצרכן).
  • השימוש מותר רק לאנשים שנוהגים ברכב פרטי.

כאמור, התקנות לכאורה מסדירות את הסיטואציות המותרות לנהיגה עבור מטופלי קנאביס רפואי, אך בפועל קיימת בעיה לאכוף אותן, משום שאין דרך לשוטר לדעת מתי בפועל צרך הנהג את הקנאביס הרפואי ואיזו כמות. יש להניח שהקושי הזה יציף מחלוקות לא מעטות.

קראו עוד כתבות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות