IQOS: פאנל שמינה ה-FDA קבע שפיליפ מוריס לא הוכיחה שהסיגריה האלקטרונית מזיקה פחות

IQOS: פאנל שמינה ה-FDA קבע שפיליפ מוריס לא הוכיחה שהסיגריה האלקטרונית מזיקה פחות

הוועדה: "נכון שיש פחות חשיפה לרעלנים, אבל לא הוכח שיש פחות סיכון לחלות" 

צילום: מתוך אתר החברה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם הסיגריות האלקטרוניות IQOS שפיתחה חברת פיליפ מוריס אכן פחות מסוכנות? זו לפחות הטענה שהשמיעה החברה בחודשים האחרונים, כשהיא מסבירה את הטענה הזאת בתהליך העישון, שבו אין בערה אלא חימום.

זאת כמובן גם הטענה שפיליפ מוריס משתמשת בה כדי למנוע מאנשים להפסיק לעשן, ובמקום זאת לעבור מסיגריות בערה רגילות לסיגריות האלקטרוניות.

ועם הטענה הזאת פיליפ מוריס הייתה אמורה לזכות באישור ממינהל התרופות האמריקני – ה-FDA. האישור הזה נחוץ לה כדי לשווק את הסיגריות הללו בארה"ב, בעוד שכאן בישראל ובעוד 29 מדינות היא כבר משווקת.

לשם כך, פיליפ מוריס הציגה נתונים לפיהם החשיפה לרעלנים מזיקים מופחתת בשיעור של 95% בקרב משתמשי אייקוס.

אלא שאתמול נפל דבר. אחרי חודשים ארוכים מאוד של בדיקה, ועדה שמינה ה-FDA קבעה שמעשני אייקוס אכן נחשפים פחות לכימיקלים רעילים, אולם חברת פיליפ מוריס לא הראתה כי הפחתת החשיפה לרעלנים מפחיתה גם את הסיכון ללקות במחלות הקשורות בעישון.

במילים אחרות, היא אמנם מסכימה שסיגריות IQOS יצמצמו את הגישה לסיגריות המכילות כימיקלים מסוכנים, אך לא השתכנעה כי הן מפחיתות סיכון לחלות.

חשוב לדעת שה-FDA לא חייב לקבל את עמדת הוועדה, אך יש לקביעה שלה משמעות גדולה.

חברי הוועדה הצביעו ברוב של 8 מול 1 נגד הטענה של פיליפ מוריס שהסיגריות הללו מפחיתות את הסיכון לחלות במחלות הנגרמות מעישון, וזאת כשברקע בארה"ב נגרמים כ-400,000 מקרי מוות מסיבות אלה.

בנוסף, הם הביעו חשש שבמקום לעבור מסיגריה רגילה לסיגריה אלקטרונית, מעשנים רבים פשוט יבחרו לעשן את שני סוגי הסיגריות.

בפיליפ מוריס לא מתכוונים להפסיק לקדם את המוצר ולנסות לקבל עבורו אישור, וזאת כאשר הם מעודדים מהקביעה שאכן מעשני IQOS נחשפים פחות לכימיקלים מסוכנים.

בישראל: סוף סוף מס על IQOS כמו על סיגריות רגילות

כאן בארץ סיגריות IQOS עמדו בלב מחאה ציבורית ממושכת, משום ששר האוצר משה כחלון סירב לאורך זמן רב למסות אותן באותו שיעור של סיגריות רגילות.

בשבוע שעבר חזר בו השר משה כחלון (בעקבות לחץ ציבורי ועתירה לבג"צ), ועל הסיגריה יוטל מס זהה לזה שחל על סיגריות – כלומר מס בגובה של כ-65% ממחיר האייקוס.

בניגוד לחפיסת סיגריות רגילה, כאן מדובר במוצר שמורכב מכמה חלקים – הסיגריות עצמן (heeats) וה"עט" המחמם אותן.

באתר החברה נמכרת ערכת היכרות שכוללת מארז של 10 אריזות heets ומכשיר, ב-450 שקל. ללא המכשיר נמכר המארז ב-300 שקל.

כל תהליך המכירה מתבצע בחנויות ייעודיות ובאינטרנט, בצורה מאוד שונה ממכירה של סיגריות רגילות.

המטרה של פיליפ מוריס היא כמובן להמשיך ולשלוט בהתמכרות לניקוטין, אך בדרך שתתאים למגמות המאפיינות את המאה ה-21, כלומר, תוך יצירת נראות עכשווית ומעודכנת, זמינות מירבית להזמנות באינטרנט, דרישה לטעמים שונים ושכנוע הקהל שעישון סיגריית אייקוס יספק להם את אותה הנאה תוך סיכון מופחת.

ביפן הסיגריות הללו הופכות ליותר ויותר פופולריות, וכאמור, ישראל היא בין היעדים שבהם פיליפ מוריס כבר נעצה סיכה בהצלחה יחסית.

יהיה מעניין לראות האם ההתייקרות הצפויה כתוצאה מהמס – תצמצם את החשיפה.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות