יש לכם ביטוח רכב או דירה? שימו לב לטריק המע"מ של חברות הביטוח. אמון הציבור הגיש ייצוגית של כ-1.3 מיליארד שקל

יש לכם ביטוח רכב או דירה? שימו לב לטריק המע"מ של חברות הביטוח. אמון הציבור הגיש ייצוגית של כ-1.3 מיליארד שקל

למרות שהצרכן משלם על תיקון נזק מחיר מלא, כולל המע"מ, חברת הביטוח לא כוללות את המע"מ

צילום: אתר pixabay
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יותר ממיליארד שקל – זה הסכום שדורש ארגון אמון הציבור משבע חברות הביטוח הגדולות בארץ להחזיר לציבור המבוטחים.

ומי המבוטחים האלה? אתם ואני, כמובן. כל מי שתבע את חברת הביטוח בגין נזק לרכוש (בעלי ביטוח רכב או דירה) אך טרם תיקן את הנזק, וחברת הביטוח קבעה את גובה הפיצוי שלכאורה מגיע לו בלי לחשב את המע"מ.

חשוב להבין, הכוונה היא, למשל, לאדם שהגיש תביעה בגין נזק שנגרם לרכוש שלו – למשל, תיקון פח בדלת האוטו – וחברת הביטוח קבעה ושילמה לו עבור תיקון הנזק טרם התיקון עצמו. במקרה כזה, החברה לא מחשבת את עלות המע"מ שהלקוח ישלם בעת התיקון עצמו.

למה? ככה. לפי לשון הבקשה, חברות הביטוח "סיגלו לעצמן פרקטיקה פסולה להימנע מלשלם את רכיב המע"מ החל על עלות הנזקים כאשר הנזקים לא תוקנו בפועל (להלן: "רכיב המע"מ"). חלק מן המשיבות מנמקות סירובן זה שבטיעון לפיו בהעדר תיקון בפועל המע"מ הוא "תאורטי" ואחרות מצניעות את סיבת הסירוב בחוות דעת ומסמכי תשלום כלליים ובלתי מנומקים".

מדובר בהפסד כספי עצום ללקוחות, שהרי ברגע האמת, כאשר הם ניגשים לתקן את הרכב או את הנזק בדירה, הם עצמם כן משלמים מע"מ.

עוד חשוב להבין שההתנהלות הזאת של חברות הביטוח מנוגדת לחוזר משרד התחבורה משנת 1983 ומנוגדת לקביעת בית המשפט העליון משנת 2001. 

חוזר מיום 1.6.1983 של משרד התחבורה קובע כך: "בחישוב הנזק הגולמי ברכב יש לכלול את תשלומי המע"מ על חלפים ועבודה הדרושים לתיקון הנזק ברכב (גם במקרים שהרכב לא תוקן)" תגמולי ביטוח שיגיעו למבוטח יהיו בצירוף מס ערך מוסף", וזאת בלא כל החרגה.

הבקשה לייצוגית, ת"צ 37468-1-18, הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז נגד החברות כלל, מגדל, הראל, AIG, שירביט והפניקס.

הבקשה לא כוללת את החברות אילון ומנורה, משום שנגדן כבר מתנהלות בקשות דומות – וכעת יש אפשרות שכל התביעות יאוחדו לכדי בקשה אחת שתכלול את כל חברות הביטוח הגדולות בארץ.

הפיצוי שנדרש בתביעה מתייחס לכל הנפגעים מטריק המע"מ מאז שנת 2001 בכל אחת מהחברות הללו – כאשר מדובר בעשרות מיליוני שקלים בשנה בכל אחת ואחת מהן:

  • מגדל: 12,996,194 שקל לשנה.
  • כלל: 17,732,580 שקל לשנה.
  • הראל: 19,381,031 שקל לשנה.
  • AIG: סכום של 5,744,484 שקל לשנה.
  • שירביט: 4,117,591 שקל לשנה.
  • הפניקס: 22,257,072 שקל לשנה.

נכון לעכשיו, עומד סכום התביעה כולו על 1,356,777,708 שקל.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות