אל על וישראייר לא יתמזגו: רשות ההגבלים העסקיים דחתה את בקשתן

אל על וישראייר לא יתמזגו: רשות ההגבלים העסקיים דחתה את בקשתן

באל על תוקפים את רשות ההגבלים העסקיים וטוענים כי היא נכנעה ללחצים 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מי שחשש ששלוש חברות התעופה הישראליות יהפכו לשתיים בקרוב – יכול לנשום לרווחה. 

רשות ההגבלים לא אישרה את בקשת המיזוג של אל על עם ישראייר – וזאת משני טעמים: ראשית, בשל החשש כי הדבר יקבע את הדואופול בטיסות לאילת; ושנית, בשל החשש לתחרות בטיסות הבינלאומיות, בשל העובדה שאל על מספקת את שירותי האבטחה כיום לשלוש החברות – ארקיע, ישראייר ואל על עצמה.

המיזוג היה אמור לחזק את אל על בנקודה שבה היא פחות חזקה – טיסות קצרות לאירופה ולים התיכון. ייתכן אפילו שהציפייה למיזוג הביאה אותה להחליט לבטל את מותג הלואו קוסט שלה UP, כפי שפורסם כאן לאחרונה.

הנפגעת העיקרית מהמיזוג הייתה עלולה להיות ארקיע, שכמובן גם התנגדה נחרצות.

לכן, לא מפתיע שדחיית המיזוג התקבלה באל על בהפתעה ובזעם, שכן מדובר במהלך שהיא וישראייר עמלו עליו במשך שנים.

ביולי האחרון הודיעה אל על לבורסה על המתווה שהוסכם, שלפיו אי.די.בי תיירות תעביר לסאן דור שבשליטת אל על את החזקותיה בישראייר, תמורת 25% מניות בסאן דור. אל על הייתה אמורה להחזיר ב-75% ממניות החברה הממוזגת. 

תגובת אל על: "הרשות משקיעה רק בעידוד תחרות בינלאומית נגד החברות הישראליות"

מאל על נמסר כי מדובר לטעמה בהחלטה שגויה, אשר בראש ובראשונה משמרת את המונופול של ארקיע על הקו לאילת, שמחזיקה ב-70% מהטיסות: "אל על הציגה בפני הרשות תחשיב כלכלי שמבהיר מדוע מדובר בפעילות הפסדית עבורה ושאין בכוונתה בלי קשר למיזוג להכנס לפעילות באילת. יתרה מכך – היא בחרה לצאת ממנה לפני כמה שנים.

"החברה אף התחייבה בפני הרשות כי לאחר הרכישה ישראייר תרכוש שני מטוסים נוספים לצורך הפעילות באילת, מה שיוסיף תדירויות לטיסות לאילת ויפחית מחירים בקו לתועלת כלל הציבור.

"ההחלטה המצערת שהתקבלה היום מעידה כי רשות ההגבלים העסקיים בישראל, בשונה מכל רשות אחרת בעולם, בוחרת להשקיע אך ורק בעידוד תחרות בינלאומית כנגד חברות התעופה הישראליות ומקשה עליהן להתמודד אל מול בריתות ענק בתעופה העולמית.

"היה מקום לטעמנו שהרשות תנהג ביתר זהירות בבחינת טיעונים שהובאו בידי בעלי אינטרס, כפי שנוהגות רשויות תחרות בעולם במצבים דומים. את מחיר ההחלטה ישלם הציבור".

תגובת ישראייר: "אנו חברה חסונה ונתאים עצמנו לתחרות המשתנה"

מחברת ישראייר נמסר: ״קיבלנו את החלטת הממונה על ההגבלים ואנו ממתינים לנימוקי ההחלטתו.

"משיצאנו לדרך,  היה לנו ברור כי מדובר בהליך מורכב וארוך המלווה בעליות ומורדות.
מול אופציה עתידית כביכול, במסגרתה, תחדש אל על את טיסותיה לאילת, דחה הממונה, הצעה מחייבת לפיה תכפיל ישראיר את כמות מטוסי הATR הפועלים בקו לאילת.

"הכפלת כמות המטוסים יכולה היתה לחזק את התעופה ישראלית, אך יותר מכך, לשנות אחת ולתמיד את שיווי המשקל בקווים הפנים ארציים. התחייבות זאת הייתה גוררת ירידה מיידית של כ-7 עד 10 אחוזים במחירים לטובת הצרכנים, החיילים, הגימלאים ותושבי העיר אילת.

"ישראייר היא חברה חסונה, שדורגה לראשונה בשנת 2017 בין חמש החברות המובילות בנתבג. הנהלת החברה ועובדיה יציבים וחסונים, ויכולים להתמודד ולהתאים עצמם במהירות לסביבה תחרותית ומשתנה״.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות