הר הכסף מגיע אליכם. אולי גם אתם בין הישראלים שיקבלו צ'ק מפתיע של 1,365 שקל?

הר הכסף מגיע אליכם. אולי גם אתם בין הישראלים שיקבלו צ'ק מפתיע של 1,365 שקל?

החברות יחויבו לשלוח ביוזמתן צ'ק לבעלי 600,000 קופות גמל רדומות, ולא לחכות ללקוחות שיפנו אליהן כדי לפדות את הכסף

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
כספים רדומים: משרד האוצר דורש מהחברות לשלוח ללקוחות את הכסף בצ'ק הביתה

בחודשים הקרובים עשוי לנחות בתיבות הדואר של מאות אלפי ישראלים צ'ק נאה של 1,350 שקל.

מיהם בני המזל? לקוחות שיש להם כסף בקופות גמל והם אפילו לא יודעים זאת.

לא מדובר באדם אחד או א שניים – בקופות גמל קיימים כ-600 אלף חשבונות שיש בהם סכום נמוך של עד 1,350 שקל, ובעלי החשבונות האלה פשוט יאבדו את כספם אם הכסף ימשיך לשבת בקופות לאורך זמן, משום שבינתיים נגבים עבורו דמי ניהול על ידי החברה שמחזיקה בו.

לפי נתוני רשות שוק ההון במשרד האוצר, יש 1.2 מיליון חשבונות עם יתרות נמוכות (עד 8,000 שקל) שאינם פעילים עוד, והיום היא הודיעה כי אלה מהם שיש בהם עד 1,350 שקל – פשוט יקבלו את הכסף בדואר.

למעשה, הרשות מחייבת את החברות שמנהלות את קוםות הגמל להיפרד מאותם כספים שהן נהנות להחזיק, ולשלוח באופן יזום את הצ'ק לכל חוסך באופן שמאפשר הפקדה פשוטה.

החוסכים לא צריכים לעשות כלום חוץ מלפתוח את תיבת הדואר כל יום, וכאשר מגיע הצ'ק – להפקיד אותו.

למה רק עד 1,350 שקל? ברשות מסבירים שהם חוששים כי אם הכספים האלה לא יגיעו ללקוחות – הם פשוט יימחקו לאחר שדמי הניהול ימשיכו לנגוס בהם, ואילו בסכומים גבוהים יותר התשואה מספיק גבוהה בכדי להמשיך ולהחזיק את הקופה בחיים. בחשבון בו היתרה הצבורה נמוכה מ-1,350 שקל, דמי הניהול עשויים להיות גבוהים מהתשואה הצפויה ולשחוק את יתרת החשבון עד לאיפוסו. 

הנחיה זו של רשות שוק ההון היא המשך טבעי למהלכים שהיא  מובילה בשנים האחרונות, שמטרתם להחזיר מיליארדי שקלים לציבור.

כך למשל, לפני שנה וחצי הושק "הר הכסף" – אתר של משרד האוצר המאפשר באמצעות הזנת פרטים אישיים לאתר חשבונות בנק רדומים?

כמה כסף מסתתר בחשבונות הללו? היכנסו לכאן וגלו בעצמכם.

בנוסף, יש אתר דומה שנקרא הר הביטוח – ושם אפשר ורצוי לחפש קופות גמל רדומות, כספים שששוכבים בביטוחי חיים ועוד. 

בינואר 2016 נכנסו לתוקף תקנות המאפשרות לחוסכים שבחשבונותיהם עד 8,000 שקל, למשוך את כספם בפטור ממס, אבל רק כ- 13% מהחשבונות הללו ניצלו את ההטבה. 

לאור ההיענות הנמוכה של החוסכים לממש את זכותם למשוך את כספי החיסכון והעובדה שדמי הניהול המינימאליים לחשבונות הקטנים עשויים לנגוס בכספי החיסכון עד כדי איפוסם, החליטה הממונה לנקוט בפעולה יזומה לתשלום הכספים לעמיתים. 

הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, אמרה היום: "ההוראה היא בשורה צרכנית המאפשרת לחוסכים לקבל את כספם בפשטות באמצעות הליך שגרתי של פדיון המחאה בנקאית. כאשר זיהינו שחוסכים רבים אינם מממשים את זכותם החלטנו להנגיש ולפשט את התהליך לצורך מיצוי זכויותיהם הפנסיוניות".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות