הרפורמה בשוק הרכב: חוק רישוי שירותי הרכב נכנס לתוקפו - האם המחירים ירדו?
הרפורמה בשוק הרכב – האם היא הצליחה?

הרפורמה בשוק הרכב – האם היא הצליחה?

חוק רישוי שירותי הרכב היה אמור להוזיל את עלויות אחזקת הרכב עבור הנהג הממוצע בישראל. במלאת שנה לרפורמה, מסתבר שהחוק לא ממש המריא והמחירים לא בדיוק ירדו. הנה כל הסיבות

תוכן מקודם

הרכב הפרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ בישראל. על אף העומס, הצפיפות, הפקקים והתשתיות שקורסות במרכזי הערים ובפריפריה, רוב האנשים מעדיפים להגיע ללימודים ולעבודה ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית.

כתוצאה מכך, אחוזי הבעלות על הרכב נמצאים בנסיקה כבר כמה שנים ברצף ולכן משרד התחבורה ניסה להוזיל את עלויות האחזקה עם “חוק רישוי שירותי הרכב”.

החוק המדובר נכנס לתוקף כחלק מרפורמה רחבה יותר של משרד התחבורה.

הרפורמה יצאה לדרך בשנה שעברה, אז עכשיו זה בדיוק הזמן לבדוק מה עלה בגורלה. כדאי גם להזכיר שפטרוני החוק כינו אותו במונחים היסטוריים והבטיחו ירידות במחירי הרכב, בעלויות החלפים ובעלויות הטיפול במוסך. מאז, לא הרבה השתנה.

הרפורמה הלכה, המחירים נשארו

ניתן לומר במידה רבה של ודאות שהרפורמה בשוק הרכב לא הצליחה. אין תזוזה חיובית במחירוני הרכבים החדשים ובניכוי של השפעת שערי המטבע והמיסוי הירוק נעשו אפילו כמה תיקונים כלפי מעלה.

זה אומר שאמנם קיימת אשליה מסוימת של ירידת מחירים בגלל הטבות שמעניקים הממוסדים היבואנים לסוחרים, אך בפועל הרפורמה הלכה והמחירים נשארו.

היבט נוסף של הרפורמה הוא היבוא האישי והזעיר.

אחת מהמטרות הנלוות של החוק היה הקלה על היבוא האישי והזעיר כחלק מתחרות מול יבואני הרכב הגדולים, וזה דווקא קרה.

הבעיה היא שרוב היבוא הזעיר נעשה עבור מכוניות יוקרה ולכן ההמונים לא נהנו ממנה.

כמה עולים לכם חלקי החילוף?

כל מי שמחזיק רכב פרטי צריך לשאול את עצמו ממה מורכבת האחזקה החודשית ולהפנות אצבע מאשימה כלפי מי שאחראי לכך במשרדי הממשלה. אם בדקתם לפני כמה שנים כמה עולים לכם חלקי חילוף ועשיתם זאת שוב בחודשים האחרונים, סביר להניח שלא ראיתם שום שינוי – זאת על אף שהחוק של משרד התחבורה הבטיח להוזיל את מחירי החלפים.

ההבטחה להוזיל את מחיר החלפים נשענת על נתונים שלפיהם מדובר בשוק שמגלגל מעל 10 מיליארד שקל בשנה. יש לו השפעה ישירה על הכיס שלכם והוא מטה את הכף בצורה משמעותית עבור בעלי הרכבים. במהלך גיבוש הרפורמה הושקעו שעות דיון רבות בצמצום הבירוקרטיה ובשיפור התחרותיות בשוק החלפים והמוסכים, אך יוקר המחיה לא השתנה. משרד התחבורה המשיך להתעלם מהבעיות המהותיות של שוק החלפים והתוצאה היא מחירים גבוהים שמגולגלים לפתחם של הנהגים.

הסיבה לכל האמור לעיל היא רגולציה. עד שבמשרד התחבורה לא יחליטו לשנות סדרי עולם מול חברות הביטוח, יבואני הרכב ויבואני החלפים, שום דבר לא ישתנה.

בינתיים, אולי ישתלם לכם יותר לברר על השכרת רכב מאשר לקנות אוטו.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

תגובות: 0
נגישות