ייצוא בישראל: נתונים חשובים

ייצוא בישראל: נתונים חשובים

הייצוא בישראל עבר מהתמקדות במוצרים להתמקדות בשירותים. מה הסיבה לכך ומה אומרים הנתונים? הנה כל הפרטים

נתונים על ייצוא מישראל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

תוכן מקודם

הניסיון להעביר סחורות ושירותים למדינות אחרות אפיין את ישראל מיום היווסדה. כמו מדינות אחרות, גם קברניטי המשק חיפשו דרכים לייצא סחורות ומוצרים על מנת להגדיל את התוצר.

עם זאת, שינויים עולמיים השפיעו על ישראל לא פחות מאשר על מדינות אחרות ולכן ענף היצוא עבר המון תמורות.

ענפי הייצוא הבולטים בתחילת דרכה של ישראל היו קשורים לחקלאות, לתעשייה ולביטחון. הייצוא החקלאי שם את ישראל בשורה אחת עם מדינות גדולות באירופה ובארצות הברית בגלל תנאי האקלים שמאפשר גידולים ייחודיים, בעוד הייצוא הביטחוני הוא חלק בלתי נפרד מהתדמית של ישראל. בין לבין הצליחה ישראל להשתלב בענפי הייצוא התעשייתי ויש המון גופים גדולים שמייבאים ומייצאים סחורות לתאגידי על.

בתחילת המילניום הגיע היצוא מישראל לשיא. לפי נתונים משנת 2015, ישראל הייתה היצואנית מספר 48 בעולם עם יצוא סחורות ושירותים בערך של כ-56.4 מיליארד דולר. אלו נתונים מדהימים בהתחשב בגודל של ישראל, בהיעדר התחרות במשק וכמובן בקשיים הביטחוניים שעמה היא מתמודדת.

מה קורה בשנים האחרונות?

שנת 2016 ייצגה נקודה הפוכה של שפל עבור הענף של יצוא סחורות לישראל. באותה שנה נרשם ייצוא סחורות נמוך של 231.9 מיליארד שקל, שהוא נמוך ב-17.2 מיליארד שקל בהשוואה לשנת 2015.

לשם השוואה, יבוא הסחורות ב-2016 היה גבוה יותר מהיבוא ב-2015. בשנת 2016 הסתכם יבוא הסחורות לישראל ב-252.7 מיליארד שקל, בעוד ב-2015 הוא היה נמוך בכ-11.4 מיליארד.

השאלה המתבקשת היא מה גרם להתמתנות ביצוא הסחורות והשירותים של ישראל. היות והוא עלה במונחים שנתיים ריאליים ב-1.8% בלבד בין השנים 2010-2016, רבים תוהים מה הסיבה ומה גורם לפער בינו לבין שיעור הצמיחה של נפח הסחר העולמי שדווקא עלה ב-4% במהלך אותה תקופה וב-3.5% בקרב מדינות ה-OECD.

יצוא הסחורות יורד, יצוא השירותים עולה

מלבד הנתונים עצמם, ניתן לזהות שינוי בהרכב היצוא של ישראל. במסגרת השינוי הזה יורד חלקו היחסי של יצוא הסחורות ועולה ייצוא השירותים. זו מגמה שאותה צריך להכיר כל מי שנמצא בשלבים ראשונים או מתקדמים של יבוא ויצוא סחורות, אך הם חשובים גם עבור הציבור הרחב.

באופן עקרוני, המגמות לעיל גם עונות על השאלה ויכולות להסביר מדוע היקף היצוא של ישראל ירד בשנת 2016 והגיע לשפל שלא היה כדוגמתו מאז 2011.

המגמות משקפות את הקושי של עשיית עסקים בישראל ואת השינויים במדיניות המיסוי וההטבות להשקעות.

במילים אחרות, חברות תעשייתיות ישראליות חוות קושי ולכן מסיטות את הצמיחה בענפים שונים אל מחוץ לישראל. במקביל, בתחום יצוא השירותים שלא דורש היקפים גדולים של השקעות במכונות וציוד מצליחים להיערך לצמיחה בתנאיה העסקיים של ישראל ולנצל אותם.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

1
נגישות