שגעון הסליים: משרד הבריאות מזהיר מפני הרעלות וכוויות בקרב ילדים

שגעון הסליים: משרד הבריאות מזהיר מפני הרעלות וכוויות בקרב ילדים

במשרד מזכירים כי שימוש בחומרי ניקוי להכנת הסליים מסכן את הילדים 

צילום: Nevit, wikimedia
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ההורים בארץ ובעולם אמנם מרוצים מהעובדה שהידיים של ילדיהם משחקות בעוד משהו חוץ מבסמארטפון, אבל כמעט כמו בכל דבר, גם בסליים שימוש יתר עלול להיות מסוכן.

כידוע, סליים הוא חומר צמיגי דמוי פלסטלינה, וכדי לייצר סליים ביתי, נעשה שימוש בחומרי ניקוי וכביסה.

משרד הבריאות והמרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם מזהירים את הציבור מפני שימוש של ילדים בחומרי ניקוי ביתיים ובכימיקלים לצורך משחק (הכנת "סליים").

תהליך ההכנה של "סליים" כולל ערבוב של חומרים שונים כגון: דבק, מרכך שיער, קצף גילוח, נוזל כביסה ומרכך כביסה, אשר מכילים כימיקלים מסוכנים ובראשם בוראקס (Borax).

בהודעת המשרד נכתב כי בליעה של בוראקס על ידי תינוקות וילדים קטנים, או חשיפה עורית חוזרת לחומר, עלולות לגרום להרעלות קשות: "על כן יש להרחיק חומרים אילו מהישג ידם של ילדים, ואין להשתמש בו למטרות משחק או יצירה".

עוד הם מזהירים כי אבקות כביסה ידועות ביכולתן לגרום לגירוי בעור וריריות.

ברשת יש לא מעט סיפורים על ילדים וילדות שנפגעו משימוש בסליים, ולא מדובר בתופעה חדשה. כך למשל, בארצות הברית דווח על ילדה שסבלה משלפוחיות לאחר השימוש בסליים, ומצבה היה כה חמור עד כי נזקקה לטיפול במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים. 

רופאים מסבירים כי ככל שנעשה שימוש רב יותר, כך גדל הסיכון לפתח תגובה עורית.

מעבר לתגובה עורית, יש סיכונים נוספים הכרוכים בשימוש בחומרי ניקוי ובבוראקס: ראשית, קיים חשש משאיפת האדם הללו אל מערכת הנשימה של הילד. שנית, הסליים נדבק לידיים, וכאשר ילדים מכניסים את הידיים בטעות לפה, הם למעשה בולעים חומרים רעילים. 

עם זאת, יש גם רופאים שסבורים שלא מדובר במוצר כה מסוכן, ופשוט ממליצים להשתמש בכפפות ולהקפיד לשטוף ידיים אחרי השימוש.

כך או כך, במשרד הבריאות מתזכרים את ההורים ואת הילדים לגבי כללי זהירות למניעת הרעלות ילדים מחומרים שונים בבית:

  • יש למקם חומרי ניקוי וכימיקלים אחרים הרחק מטווח השגתם של ילדים – במקום גבוה או נעול. מיד בתום השימוש, יש להקפיד להחזירם למקומם ולסגור את המיכל.
  • מומלץ לקנות חומרי ניקוי רק באריזות קשות פתיחה לילדים.
  • יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי באריזתם המקורית תוך סגירת המיכל. אין לאחסן חומרי ניקוי וכימיקלים אחרים בבקבוקי שתייה, גם אם מצוין על בקבוקי השתייה "חומר רעיל" –  פעוטות אינם יודעים לקרוא.
  • אין לאחסן חומרי ניקוי וכימיקלים אחרים בסמוך למוצרי מזון ולא בכוסות שתייה.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות