בקרוב: קנסות למעשנים בהופעות תחת כיפת השמיים, בשטחי בתי חולים ובשטחים ציבוריים נוספים

בקרוב: קנסות למעשנים בהופעות תחת כיפת השמיים, בשטחי בתי חולים ובשטחים ציבוריים נוספים

לא רק בקולנוע או במעלית. שר הבריאות מוביל תיקון שמרחיב את המגבלות על עישון במקומות שונים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לאור הטענות שנשמעות כלפי שר הבריאות יעקב ליצמן, על כי אינו נאבק בעישון, החליט השר לצמצם עוד יותר את האזורים שבהם מותר לעשן.

לפי צו חדש שהעביר משרד הבריאות היום לאישורה של ועדת הבריאות של הכנסת, אסור יהיה לעשן גם במתחמים של הופעות חיות – מקום שבו מן הסתם נהוג מאוד לעשן כחלק בלתי נפרד מהבילוי.

עוד על פי הצו, בבתי חולים ייאסר העישון בכל שטח בית החולים, אך תינתן למנהל בית החולים אפשרות להקצות אזורי עישון. במשרד הבריאות מציינים כי כמהלך משלים, בתי החולים יפעלו כדי להציע סיוע והקלה בגמילה מעישון למאושפזים שירצו בכך. עם זאת, אין שום התייחסות לסוגיית מכירתן של סיגריות בתוך שטח בית החולים.

אם חשבתם להתנחם בעישון במקומות פתוחים אחרים, כדאי שתדעו שהעישון ייאסר גם במקומות המשמשים לפעילות גופנית, כגון מגרשי ספורט, גני שעשועים, חניונים מקורים או תת קרקעיים וכן בגני חיות. עם זאת, להנהלת גן החיות יתאפשר להקצות אזורי עישון בתנאים מסוימים.

איסור העישון הקיים במבני ובשטח משרדי ממשלה וגני ילדים יורחב לטווח של 10 מטרים מהכניסה למקומות אלו, בדומה לאיסור במוסדות חינוך, בכדי למנוע התגודדות מעשנים בכניסות, אך בשטח משרדי ממשלה יתאפשר להגדיר אזורי עישון בתנאים המוגדרים בחוק.

במשרד הבריאות מסבירים שהצו נועד להבטיח את הזכות לאוויר נקי מעישון במקומות ציבוריים שונים, בעיקר מרחבים ציבוריים תחת כיפת השמיים: "כיום מקובל שבמקומות פתוחים רבים מתייחסים אל כל האזור החיצוני הפתוח כאזור עישון, ובכך נפגעת זכותם של ציבור הלא מעשנים, המהווה כ-80% מהאוכלוסייה, לשהות במקום מבלי להיחשף לעישון כפוי, המהווה מפגע בריאותי חמור ומטרד ריח", נכתב בדברי ההסבר לצו.

עוד צוין כי פעולות אלה הן "בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי וכפי שמקובל בעולם המערבי על מנת לאפשר הגנה על הציבור מפני חשיפה לעישון כפוי".

מה גובה הקנסות?

באופן סמלי, ההודעה מגיעה בדיוק עשור לאחר אישור הקנסות הכבדים שהוחלט עליהם ב-2007. 

כשאומרים שהעישון עלול לעלות לכם או לבעלי העסקים ביוקר, הכוונה היא לא רק לנזק הבריאותי אלא גם לנזק הכספי הכבד: על פי התיקון לחוק, הקנס בגין עישון או החזקה עומד על 12,900 שקל (במקום 310 שקל בעבר), והקנס על אי תליית שלט האוסר על העישון, עומד על 67,300 שקל.

הקנסות לא נשארים בדרג נמוך ומטפסים המעלה מחזיקי המשרות, כך שנושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן על מנת למנוע עבירה של אי תליית שלט האוסר את העישון, כשהקנס עומד על 12,900 שקל.

עד כה, האיסור על עישון במקומות ציבוריים כלל, בין היתר, מגרשי ספורט, תחנת אוטובוס מרכזית, ותחנות רכבת, מסעדות, בתי קולנוע, מעליות וכו'. למעשה, גם בתי חולים נכללו בצו הקיים, אך כעת מרחיבים אותו.

לאורך השנים הוגשו תביעות אזרחיות ותביעות ייצוגיות, כאשר סכומי הפיצוי נעים בין כמה מאות שקלים לבין כ-100,000 שקל ויותר – בהתאם לחומרת העבירה, לסוג התביעה וכו'.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות