תנובה נקנסה רק ב-25 מיליון על פגיעה בתחרות, אך הוגשה נגדה ייצוגית ב-300 מיליון שקל

תנובה נקנסה רק ב-25 מיליון על פגיעה בתחרות, אך הוגשה נגדה ייצוגית ב-300 מיליון שקל

תנובה הכתיבה לשופרסל ולמגה את מחירי הגבינה, מוצרי סנפרוסט, מעדנות ומאמא עוף – והצרכנים שילמו ושילמו ושילמו. כמה זה יעלה לה? 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בראשית השבוע פורסם כי אחרי 6 שנים של חקירה – ברשות להגבלים עסקיים הגיעו עם תנובה להסכם פשרה, שלפיו היא תודה בהסכם כובל שהביא לפגיעה בתחרות ותחזיר לצרכנים 25 מיליון שקל.

זהו, 25 מיליון שקל, זה העונש שהוטל על תאגיד הענק שגרם לצרכנים לשלם יותר ואילץ את שופרסל ומגה להציע מבצעים זהים.

יצוין כי המקרים שנחקרו על-ידי רשות ההגבלים העסקיים התרחשו בשנים 2008-2011 – שנים שבהם יוקר המחיה היה בשיאו ותנובה הייתה בשליטת קרן אייפקס. ביוני 2011 פרצה גם מחאת הקוטג', שסימנה איזשהו מפנה ביחס של הצרכנים כלפי תנובה והבנה עמוקה שהתאגיד גורף רווחים חזיריים על חשבון הצרכנים הישראלים.

לפי המסמך שפרסמה הרשות, תנובה לא רק הכתיבה לשופרסל ולמגה את מחירי המבצע ואילצה אותן להציע מבצע זהה על גבינה לבנה בחג שבועות 2011, אלא גם אילצה את שופרסל לייקר מוצרים אחרים שלה – מעדנות, סנפרוסט ומאמא עוף – למרות ששופרסל התכוונה להוזילם.

ומה העונש על הריכוזיות ועל הכוחניות הזאת? כל צרכן ששמו יעלה במאגר של שתי הרשתות – יקבל ישירות לכרטיס האשראי שלו זיכוי של 25 שקל.  

אין ספק שתנובה יצאה בזול, וכך גם בכיריה – אריק שור, מנכ"ל תנובה לשעבר, וארז וולף, מנהל חטיבת המכירות לשעבר – שישלמו קנס של 75 אלף שקל כל אחד.

אלא שהיתרון בהודאה שאולצה תנובה למסור הוא היכולת להגיש תביעות הייצוגיות – וזה אכן מה שקורה.

אתמול הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לייצוגית בגובה 300 מיליון שקל בשם כל לקוחות תנובה, שטראוס וטרה שרכשו גבינה לבנה בשנים 2008-2011. התובעים, המיוצגים ע"י עו"ד יוחי גבע, טוענים שכלקוחות אותן חברות, הם שילמו על מוצרי החלב סכום גבוה משהיו משלם ללא התערבות תנובה, אשר גרמה להכתבת מחירים גבוהים. 

ייתכן שנראה בקשות נוספות בנושא זה. בינתיים, יש להזכיר כי נגד תנובה אושרה גם ייצוגית שהוגשה בגין מחיר מופרז על קוטג'. מדובר בפסק דין תקדימי מאפריל 2016, ובו אישרה השופטת אסתר שטמר תביעה ייצוגית נגד החברה על סך 125 מיליון שקל. 

במילים אחרות, נראה שהחגיגות שחגגה תנובה על גב הצרכנים הישראלים בתקופה של 2008-2011 יעלו לה ביוקר. 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות