יד אחת מקצצת, יד שנייה מתמרצת: במקביל לקיצוץ מכסות המים לחקלאים, המדינה מכריזה על תמריצים לחקלאים חדשים

יד אחת מקצצת, יד שנייה מתמרצת: במקביל לקיצוץ מכסות המים לחקלאים, המדינה מכריזה על תמריצים לחקלאים חדשים

חלם זה כאן? רק 10,000 חקלאים נותרו בארץ, ובמשרד החקלאות התעוררו בדיוק בזמן שרשות המים הודיעה על קיצוץ דרסטי במכסות המים לחקלאות. ובינתיים, היכן תוכלו לקנות ישירות מהחקלאים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם יד ימין של ממשלת ישראל יודעת מה עושה יד שמאל?

רק לפני שבועיים התבשרו החקלאים בישראל על מכה אנושה שהם צפויים לספוג בגין הפגיעה במכסות המים המיועדות לחקלאות – מה שצפוי להביא לסגירת משקים רבים – והנה היום מודיעים שר החקלאות, אורי אריאל, ושר האוצר, משה כחלון, על תוכנית לחיזוק הדור הבא של החקלאות.

זאת, באמצעות שורת מהלכים, החל ממענק לחקלאים חדשים שיקימו משקים, דרך חקלאים שיפתחו זני פרחים חדשים ועד תמריצים כספיים לחקלאים שימכרו בשווקי איכרים במחיר נמוך מהמחיר הסיטונאי (פרטים בהמשך).

למרות הפתגם הידוע "עניי עירך קודמים", אחת המטרות המובהקות של המהלך הזה הוא עידוד הייצוא, וזאת כאשר החקלאים והצרכנים בישראל מתמודדים כבר שנים עם מחירים לא הוגנים.

ובכלל, לכאורה, מהלך של עידוד החקלאות מבורך, אלא שזה קצת תמוה להקצות מיליוני שקלים כדי לעודד חקלאים להיכנס לענף שסובל אנושות מכשלים שאינם מטופלים.

לא במקרה רק כ-10,000 חקלאים פעילים היום בישראל, וגילו הממוצע של חקלאי עומד על 67.

הענף, שהיה מקור גאוותה של ישראל במשך שנים וסמל הציונות, סובל מנטישה של הדור הצעיר – וזאת בשל הקושי להתפרנס ובשל המאבקים התמידיים עם גורמים חזקים, החל מרשתות השיווק ועד הביורוקטיה של משרדי הממשלה.

בעבר הודיע שר החקלאות אריאל במסיבת עיתונאים חגיגית כי יפעל לקדם פיקוח על פערי התיווך שבגינם החקלאים מקבלים סכומים נמוכים על התוצרת ואילו הצרכנים משלמים ביוקר, אך הדבר לא קרה והממשלה לא העבירה בחקיקה שום חוק שמטפל בבעיה.

התוכנית הנוכחית של משרד החקלאות אינה מטפלת בצד של רשתות השיווק, אלא מבקשת לעודד מכירות ישירות. לפי התוכנית, חקלאים שישווקו את תוצרתם לשווקי איכרים יזכו להטבה אם מחיר התוצרת לצרכן יהיה בגובה המחיר הסיטוני: "המשמעות, תקוצר שרשרת התיווך כך שפערי  התיווך יקטנו ומחירי התוצרת החקלאית יהיו נמוכים עבור הצרכנים כמחירי התוצרת הסיטונאית", נכתב בהודעת המשרד.

מה כוללת תוכנית התמריצים לחקלאים?

טוב שמשרדי החקלאות והאוצר מתעוררים, אך חשוב שמעבר להכרזות והכוונות, הדברים יחלחלו לשטח.

עקרונית, מטרת התוכנית החדשה היא לתמרץ את החקלאות העתידית ולהכניס חקלאים חדשים לענף. על פי התוכנית, חקלאי חדש יקבל כ- 40% מענק על ההשקעה בהקמת עסק חדש בחקלאות.

במקביל, כך אומרים במשרד החקלאות, החקלאים הוותיקים מקבלים 1.2 מיליארד שקל בשנה באופן של תמיכות כאלה ואחרות, ובנוסף, חקלאים ותיקים שישתמשו בטכנולוגיה חדשה, מיכון חדש, יגדלו גידולים חדשים או גידולי פרימיום יזכו למענק מיוחד.

גם חקלאים שישתמשו בחקלאות מדייקת, יזכו למענק מיוחד. חקלאות מדייקת, מסבירים במשרד החקלאות, עושה שימוש בטכנולוגיה שיודעת לזהות את כמות ההשקיה והדישון הנדרש לכל צמח וצמח או כל גבעול וגבעול בנפרד, כיוון שלעיתים מספר צמחים או גבעולים באותה חלקה צורכים כמויות מים ודישון שונות עקב מיקומם בחלקה, ובכך נחסכים כמויות של מים ודשן, והתפוקה של הגידולים החקלאיים גדלה.

עוד שמים דגש על ענף הפרחים, כאשר לפי התוכנית, חקלאים שיפתחו זנים חדשים בענף הפרחים יקבלו מענקים מיוחדים.

את החקלאים החדשים שיכנסו לענף ידריכו מדריכים מקצועיים של משרד החקלאות הן בתקופת הכשרתם והן בליווי שוטף בשנים הראשונות להקמת העסק.

כמו כן, יוצמד לחקלאים החדשים יועץ כלכלי שילווה אותם בתחילת דרכם בניהול הפיננסי והשיווקי של עסקם.

דגש על ייצוא ועל חקלאות בגולן

כדי לעודד את הייצוא, במשרד החקלאות מבטיחים מענקים להקמת התארגנויות לשיתופי פעולה לייצוא, וכן יפעלו לתיקון חוק השקעות הון בחקלאות, כך שיינתנו הטבות מס ליצואנים החקלאיים, כפי שניתנים ליצואנים האחרים.

משרדי החקלאות והאוצר העבירו בעבר החלטת ממשלה להקמת 750 נחלות חקלאיות חדשות ברמת הגולן בתקציב של 375 מיליון שקל, והתוכנית הנוכחית נועדה לסייע גם לחקלאים אלו, אם יבחרו מסלול מהמפורטים לעיל, וזאת בנוסף לתקציבים שהוקצו לטובת 750 הנחלות.

החקלאים לא מחכים – שורה של יוזמות למכירה ישירה

בתזמון מושלם, יוצא היום לדרך מיזם חדשני שמוביל ברק אומגה, יוזם מחאת הפלפלים, שהקים קואפרטיב חקלאי שמטרתו להביא את התוצרת החקלאית ישירות אל הצרכנים באמצעות שוק נייד.

מדובר במיזם ששמו פארמוביל, והרעיון הוא משאיות עמוסות ירקות ופירות, שינועו ברחובות הארץ ובכל יום ימכרו בנקודה מסוימת – כאשר מדי שבוע הן ישובו לאותה נקודה.

כפי שפורסם בפואנטה, המכירה הראשונה תתקיים היום בראשון לציון  המכירה הראשונה תתקיים היום בראשון לציון – כאשר ראשון לציון היא גם העיר הראשונה שנרתמה למיזם החברתי הזה.

בנוסף, כפי שפורסם כאן בהרחבה, בשנה האחרונה פעיל גם אתר ששמו שוקבוק, שמייצר מערכת יחסים שונה בין החקלאים לצרכנים. כך, הצרכנים מזמינים ורק אז נשלחת הזמנה לחקלאי – שקוטף בדיוק את הכמות הרצויה.

מיזם אחר שמנסה לשנות את מאזן הכוחות בין החקלאים לבין רשתות השיווק באמצעות מכירה ישירה לצרכנים הוא טנדר: קואופרטיב של חקלאים, המשווקים דרך סניף שנפתח באשדוד ופועל 24/7, ושואפים להתפתח למכירה מסיבית לצרכנים פרטיים ולמוסדות באמצעות פלטפורמה מקוונת.

במקביל לטנדר פועל גם מיזם לב השדה – שוקי איכרים שפועלים במוסדות לימוד ובאוניברסיטאות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות