פשרה - תנובה תפצה ב-1.5 מיליון שקל: החלב המועשר הכיל כמות זהה של ויטמין D - פואנטה

פשרה – תנובה תפצה ב-1.5 מיליון שקל: החלב המועשר הכיל כמות זהה של ויטמין D

חלב 1% מועשר בסידן ובוויטמין D הכיל את אותה כמות ויטמין D שהכיל חלב 1% לא מועשר

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כאשר מוצר כלשהו מבטיח באותיות קידוש לבנה על האריזה להיות עשיר יותר ומזין יותר ממוצר אחר על המדף – זו ללא ספק סיבה עבור חלק מהצרכנים להעדיף אותו, גם אם הוא יקר יותר ממוצר מקביל.

זו בדיוק הטענה שעמדה בבסיסי בקשה לייצוגית שהוגשה בשנת 2014 נגד תנובה (39522-07-14), לאחר שהסתבר כי חלב מועשר 1% של תנובה אינו מכיל יותר ויטמין D מאשר חלב 1% של החברה.

התוצאה היא פשרה שמחייבת את תנובה לתרום כעת מיליון וחצי שקל לעמותות – אבל מעבר לתוצאה, מעניין לקרוא את הפרטים.

למעשה, בתקופה הרלבנטית לתביעה (2007-2014) תנובה הייתה ממילא מחויבת להעשיר את החלב 1% בויטמין D, כי כך קבע התקן.

יצוין, כי מחירו של חלב 1% של תנובה מפוקח, והיא אינה יכולה לגבות עבורו סכום גבוה מעבר לזה שקובע המחוקק. זאת, בניגוד לחלב מועשר, שאינו נתון תחת פיקוח מחירים.

בתקופה המדוברת, שיווקה תנובה גם חלב 1% רגיל וגם חלב 1% שהוגדר על האריזה כ"חלב מועשר בסידן ובוויטמין D".

את ההגדרה הזאת אין הרבה דרכים לפרש, אלא שהסתבר שאכן החלב הכיל יותר סידן מחלב מקביל שאינו מועשר ואף הכיל רכיבים נוספים שהם מעבר לתקן, אך כמות הוויטמין שבו הייתה זהה לזו חלב 1% שאינו מועשר ומחירו מפוקח.

את הפרט הזה תנובה לא הסתירה מהצרכנים – אך היא כתבה אותו בצד השני של האריזה, באותיות קטנות, בניסוח הבא: "הוספו ויטמינים A ו-D להשלמת ריכוזם כבחלב רגיל“.

התובעת, שיוצגה ע"י עו"ד אמיר ישראלי ועו"ד שלומי כהן, טענה מצדה כי ההגדרה "מועשר" הטעתה אותה ואת הלקוחות האחרים.

למעשה, עוד לפני בקשת הייצוגית, בפברואר 2014, תנובה הכפילה את כמות הוויטמין D בחלב זה, מהלך שיש בו כדי להעיד על כך שגם בחברה עצמה היו ערים להטעיה.

הטענות שבהן ניסתה תנובה להפריך את טענות התביעה היו מגוונות.

תנובה טענה כי הטענה שהצרכן לא ידע אילו רכיבים יש במוצר לא רלבנטית, משום שכל הפרטים הנחוצים רשומים על אריזתו, ומצופה שיעיף מבט.

מעבר לכך טענה תנובה שאין תשתית לטענה כי דווקא הוויטמין הוא שדחף את הצרכנים לבחור במוצר.

לזה הוסיפה כי שאין לה שליטה במחירים שבהם הקמעונאים מוכרים את מוצריה לצרכן וכי היא אינה זוכה בהפרשים. לשיטתה, מי שצרך מוצר מועשר כפי שציפה וכפי שנכתב על אריזתו, לא אונה לו נזק.

כאמור, בסופו של דבר הושגה פשרה, ולפיה תתרום תנובה מוצרים בשווי 1.5 מיליון שקל לעמותת לתת.

את המוצרים עליה לתרום תוך תקופה של שנה וחצי, לפי רשימה שיערוך ארגון לתת.

כאן יש להזכיר כי זו ייצוגית שנייה שאושרה לאחרונה נגד תנובה.

הפשרה הקודמת הוגשה נגד תנובה בגלל עובש בגביעי מעדן החלב YOLO. לפי ההסדר שהושג, על תנובה לתרום מוצרי חלב לנזקקים בשווי 912 אלף שקל – גם כאן, באמצעות עמותת "לתת".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות