מי הוזיל את הגבינה שלי? תנובה וטרה נאלצו להוזיל את הגבינות בגלל הייבוא, ועדיין יקרות משמעותית

מי הוזיל את הגבינה שלי? תנובה וטרה נאלצו להוזיל את הגבינות בגלל הייבוא, ועדיין יקרות משמעותית

צרכנים שיתנו הזדמנות לגבינות הצהובות המיובאות ולא ישמרו אמונים לתנובה ולטרה, יחסכו עד 40% 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בזירת יוקר המחיה בישראל אין הרבה בשורות, אבל לפחות במקרר הגבינות אפשר לחוש שינוי קל לטובה: מחירי הגבינות הצהובות ירדו, ומגמת הירידה נמשכת כבר שלוש שנים.

גבינה צהובה היא מצרך מזון פופולרי, ובמשך שנים ארוכות מי שנהנית מדומיננטיות בקטגוריה הזאת היא תנובה, שמשווקת את גבינות עמק וגלבוע.

לפני מספר שנים נכנסה למשחק טרה, כאשר השיקה את "נעם" – גבינה צהובה ללא חומרים משמרים, אלא שטרה במופגן בחרה שלא לשבור את השוק עם מחיר נמוך.

אז מה עושים כששתי המחלבות הישראליות מיישרות קו אחת עם השנייה כדי להשאיר את המחיר גבוה, מתוך הבנה שהביקוש למוצר שלהן גבוה ודי קשיח?

התשובה היא, כמובן, תחרות באמצעות יבוא, וזה מה שאכן קורה מאז 2014, אז פתח לראשונה משרד הכלכלה את שוק הגבינות הצהובות ליבוא פטור ממכס.

היבואנים העיקריים הם רמי לוי, שופרסל וקבוצת נטו שמייבאת את "עלמה", והתוצאה ניכרת בקופות הסופר.

לקוחות שופרסל, למשל, יכולים לרכוש במעדנייה בסניפי שופרסל גבינה צהובה מיובאת מפולין, 28%, במחיר של 29 שקל לק"ג. לשם השוואה, גבינת עמק של תנובה 28% עולה 41.30 שקל לק"ג – כאשר המחיר הזה הוא מחיר מפוקח ותנובה לא רשאית למכור במחיר גבוה יותר.

רמי לוי מוכר גבינה צהובה באריזת 200 גרם ב-6.90 שקל, בעוד שגבינת עמק של תנובה באריזת 200 גרם עולה כמעט כפול – 12.90 שקל.

לפי נתוני משרד הכלכלה, מחירי הגבינות הצהובות הארוזות המיובאות מחו"ל נמוכים בעד 40% מאלה של תנובה וטרה. כשמדובר בגבינות במשקל – המחירים של הגבינות המיובאות נמוכים ב-32% בהשוואה לתנובה וטרה.

השוואת מחירי גבינות צהובות

השוואת גבינות במעדניה

מדובר בנתון מקומם שמגלה (שוב) שמי שעושק את הצרכנים הישראלים הן החברות הישראליות – שדווקא לא צריכות לשנע את חומרי הגלם מחו"ל וכנראה אין שום הצדקה למחיר שהן גובות, למעט הביקוש הגבוה.

עד כמה גבוה הביקוש לגבינות צהובות מלמד הנתון שמספק משרד הכלכלה, שלפיו הגבינות הצהובות מהוות כ-20% מפדיון שוק מוצרי החלב בארץ.

בעקבות ירידת המחירים – משרד הכלכלה מגדיל את מכסת היבוא

השבוע פרסם משרד הכלכלה את הנתונים המצביעים על מגמת הירידה במחירי הגבינות הצהובות מאז שהחל בהליך המכסות הפטורות ממכס, וזאת לרגל פרסום מכסות היבוא לגבינות צהובות לשנת 2018.

התפתחות מחירי גבינה צהובה במעדניה

השוואה גבינה צהובה על המדף

השנה הוגדלה המכסה, והיא תעמוד על כ-6,100 טון (המהווים כ-20%-25% מהצריכה השנתית של השוק  הקמעונאי). במשרד הכלכלה צופים כי הגדלת המכסה תחזק את הוזלת מחירי הגבינות הצהובות.

לפי נתוני משרד הכלכלה, הצרכנים רוכשים יותר גבינות ארוזות מאשר גבינות במעדנייה, ולכן תוגדל המכסה של הגבינות הארוזות.

כאן יש לציין שמבחינה צרכנית, וכפי שכבר פרסמתי כאן בעבר, רכישת גבינה ארוזה היא הרבה פחות משתלמת, משום שהאריזה מאוד מייקרת את המוצר. להמחשת הפערים, קראו את הכתבה.

כך או כך, הגשת הבקשות אפשרית עד 31.10.2017.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות