עסקת סופר-פארם: מגעים מתקדמים למכירת 40% מהרשת לקרן CVC - פואנטה
צילום: דפנה הראל כפיר

עסקת סופר-פארם: מגעים מתקדמים למכירת 40% מהרשת לקרן CVC

המטרה: לחזק את ההתרחבות בחו”ל

סופר-פארם, אחת הרשתות החזקות בישראל, עומדת לפני שינוי משמעותי במבנה הבעלות שלה. 

למעשה, מעטים הצרכנים שמודעים לכך, אבל כיום כ-25% מהבעלות על סופר-פארם נמצא בידי שניים מהבנקים הגדולים בישראל, לאומי ודיסקונט.

החברה בבעלות ישראלית לחלוטין, כאשר 74.6% מהאחזקות נמצאות בידי מייסד הרשת, לאון קופלר, 15% בידי בנק לאומי (באמצעות לאומי פרטנרס) ו-10% בידי דיסקונט שוקי הון.

בקרוב מאוד, 40% מהאחזקות יעברו לראשונה לבעלות זרה – קרן CVC, המושקעת בכ-50 חברות ותאגידים במדינות שונות בעולם. לפי העסקה הנרקמת, לאון קופלר ימכור 15% מאחזקותיו, והבנקים ימכרו את אחזקותיהם.

העסקה משקפת לסופר-פארם שווי של 1.9 מיליארד שקל.  

המטרה, כך מסבירים בסופר-פארם, היא לחזק את יכולתה של סופר-פארם להתפשט בחו”ל, באמצעות גוף בעל הבנה וקשרים מעבר לים.

כיום יש לסופר-פארם 74 סניפים בפולין, אך חוק שצפוי להיכנס שם לתוקף ביוזמת הרוקחים, צפוי להגביל לארבעה את מספר הסניפים של רשת בתי מרקחת.

לכן, ברשת מצהירים כי הם מעוניינים להתרחב גם למדינות אחרות, כמו סלובקיה.

ככלל, הרשת שמה דגש על מזרח אירופה ועל המזרח הרחוק, ולא על מדינות אירופאיות כמו צרפת או אנגליה, משום ששם אין רוויה של חנויות פארם ויש לה יכולת להביא את המודל הייחודי שלה, שמציע קוסמטיקה, טואלטיקה ובית מרקחת תחת קורת גג אחת.

בעבר פתחה הרשת סניפים בבייג’ין שבסין, אך היא לא הצליחה להתרחב שם בשל חילוקי דעות עם השותף המקומי, ונותרה עם 10 סניפים בסין. כעת היא מעוניינת לשוב ולפעול שם.

בישראל צמיחתה של רשת סופר-פארם כמעט מיצתה את עצמה, למרות שעדיין קיימת צמיחה שנתית חד-ספרתית.

הרשת מקפידה לחזק את המותג הפרטי שלה, לייף, ואף השיקה לאחרונה אתר סחר (על כך בכתבה נפרדת), אך מבחינת פתיחת סניפים חדשים והתרחבות פורצת דרך – נראה שהשוק הישראלי כבר כמעט מוצה.

בנוסף, סופר-פארם נמצאת בחודשים האחרונים תחת זכוכית מגדלת הן של הממונה על ההגבלים העסקיים והן של משרד הכלכלה, בשל מחירי הפארם הגבוהים בישראל ובשל הסכמי הבלעדיות של סופר-פארם בקניונים.

כפי שפרסם בפואנטה, סופר-פארם תיאלץ לוותר על רבים מהסכמי הבלעדיות שלה, מה שיאפשר כניסה של מתחרים לקניונים ולמתחמים שעד כה הצרכנים בהם היו לקוחות שבויים.

באופן כללי, התחרות בענף הפארם צפויה להתחמם כשתושלם עסקת המיזוג בין שופרסל לניו פארם, מה שצפוי לחזק את ניו פארם וכן להוביל לפתיחת רשת פארם שלישית שתתחרה בסופר-פארם ובניו פארם – בהתאם לדרישת הממונה על ההגבלים העסקיים.

בנוסף, במשרד הכלכלה מבקשים לחזק ככל האפשר את היבוא המקביל, מה שיוביל להתחממות התחרות ולהוזלת המחירים לצרכן. 

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

 

תגובות: 0

נגישות