איפה משתלם לקנות דבש, מה המחיר סביר, באיזה חודש בשנה ואיך מזהים דבש מזויף? 4 טיפים לראש השנה - פואנטה

איפה משתלם לקנות דבש, מה המחיר סביר, באיזה חודש בשנה ואיך מזהים דבש מזויף? 4 טיפים לראש השנה

על הדבש ועל העוקץ – אם אתם משלמים על ק"ג דבש יותר מ-36 שקל, כנראה שאתם פראיירים

צילום: אתר pixabay
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רגע לפני ראש השנה, כשקניות הדבש בעיצומן, הנה כמה דברים שכדאי לצרכנים לדעת – החל מקיומם של פערי מחירים גדולים ועד תופעת הזיופים.

לקראת ראש השנה עולה כמובן הביקוש לדבש. על פי נתוני משרד החקלאות, 35% מהתצרוכת השנתית של דבש בישראל מתרכזת בתקופת חגי תשרי, ובעיקר בראש השנה. מדובר בכ-1,600 טון דבש הנצרכים בחודש אחד. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ-200 גרם דבש בממוצע,, כאשר במהלך השנה כולה צורכים כלל הישראלים כ-4,600 טון דבש, כחצי ק"ג דבש לנפש.

על פי הנתונים שנאספו ונבדקו ע"י המשרד בשבוע האחרון, מחיר ממוצע (ברשתות המוזלות) לצרכן לק"ג דבש לא יעלה על 36 שקל, ללא מבצעים, או לחילופין, עד 12.50 שקל לאריזות של 350 גרם.

כמו בכל תחום, ובפרט בתחום המזון, צרכנים שמבקשים לרכוש את המוצר צריכים להכניס למכלול השיקולים שלהם גם את האיכות וגם את המחיר.

עוד כדאי לבדוק מי עומד מאחורי הדבש שאתם קונים ולקרוא את הכיתוב על הצנצנת.

לאחר הקנייה, שימו לב לאחסון נאות בבית.

1. פערי מחירים גדולים – חשוב להשוות מחירים

מאחר שאין שולחן חג בלי דבש, כדאי לשים לב לפערי המחירים – כאשר השוואה מגלה שעל אותו מוצר בדיוק אתם יכולים לשלם עשרות אחוזים יותר ברשתות השונות.

הנה כמה דוגמאות למחירים בסניפים הפיזיים ובאתרי הרשתות הגדולות, לפי אתר MySupermarket (ציור של משאית משמעותו מחיר באינטרנט וציור של דוכן משמעותו מחיר בסניף):

דבש יד מרדכי, 500 גרם

מחירי דבש יד מרדכי

2. החודש הכי זול בשנה

דבש אינו מוצר זול, ושיא הצריכה שלו הוא בתקופה זו של ראש השנה. אז האם היצרנים והמשווקים מנצלים את הביקוש הנוכחי כדי להעלות מחירים, או שלהפך – אולי זה הזמן להצטייד במלאי של דבש לחודשים הקרובים?

סקירת המחירים לאורך השנה מגלה שהתקופה שלפני ראש השנה היא העיתוי המוצלח ביותר לקניית דבש. התחרות בין הרשתות גדולה, ומי שאוהב דבש או משתמש בו לכל אורך השנה – מומלץ שינצל את המחירים של לפני ראש השנה.

כך למשל, אצל רמי לוי צנצנת של דבש יד מרדכי 500 גרם נמכרת כעת ב-16.80 שקל, כאשר מחירה המלא לאורך השנה נע סביב 24 שקל.

ברשת יוחננוף המחיר כרגע הוא 14% פחות מהמחיר הרגיל של מוצר זה (19.90 שקל), וברשת שופרסל ירידת המחיר באה לידי ביטוי לפני שבוע, וכעת המחיר כבר חזר לרמתו הרגילה ואפילו קצת יותר (מחירה של צנצת דבש יד מרדכי 500 גרם עלתה לפני שבוע כ-20 שקל ועכשיו עולה כ-24 שקל).

מחיר צנצנת דבש יד מרדכי 500 גרם ברשת יוחננוף לאורך השנה

היסטוריית מחיר דבש

מחיר צנצנת דבש בשופרסל אונליין לאורך השנה

שופרסל דבש

3. הבקבוק הלחיץ מייקר את המוצר

בקבוק לחיץ הוא אחת ההמצאות היותר נוחות כשמדובר בדבש, אבל שימו לב שבחישוב ל-100 גרם, הוא יקר יותר מדבש בצנצנת.

כדי להימנע מלשלם שוב ושוב על בקבוק לחיץ, יש צרכנים שקונים אותו פעם אחת, ובהמשך קונים צנצנת רגילה ומעבירים את הכמות הרצויה אל הבקבוק הלחיץ.

בקבוק לחיץ מול צנצנת

4. זהירות מזיופים

במכון התקנים מזכירים שמדי שנה מתגלות, בעיקר בשווקים, צנצנות דבש שאינן עומדות בדרישות התקן, אך האם הצרכנים יכולים לזהות דבש מזויף, ומה בעצם מכיל דבש מזויף?

למעשה, דבש תקני הוא מוצר טבעי שאינו אמור להכיל חומרים משמרים או מייצבים למיניהם. שני המרכיבים העיקרים של הדבש הם פרוקטוז וגלוקוז (חד-סוכריים) – כך שתוספות אחרות הופכות אותו ללא תקני.

דבש מזויף עשוי מסוכרוז ומכיל כמות גבוהה יותר של מים. כמות המים המותרת היא עד 20%. מעבר לכמות זו יכולה להיווצר תסיסה שתכיל חיידקים, מה שיפגום באיכות הדבש.

עם זאת, קשה להבחין בדבש מזויף, משום שהן המראה שלו והן טעמו דומים לאלה של דבש תקני.

לכן, מה שצריך להדליק נורה אדומה אצל הצרכנים הם כמה דברים אחרים: מחיר נמוך באופן חריג, צנצנת ללא תווית מסודרת של יצרן ומרקם נוזלי מדי.

לפי מכון התקנים, המרקם צריך להיות  אחיד, ללא קצף, לכלוך או עובש.

דווקא התגבשות של דבש – אשר עלולה להיראות מחשידה בעיני חלק מהצרכנים – מעידה על כך שהוא איכותי ולא עבר חימום.

חלק מהמכוורות עובדות עם מועצת הדבש, שהיא גוף פרטי, ומכוורות שעומדות בדרישות האיכות של מועצת הדבש מקבלות את תו האיכות שלה.

מבחינת מכון התקנים, אגב, לרוב המכוורות אין תו תקן של מכון התקנים, אך זה לא אומר שהדבש שלהן אינו תקני או אינו טהור. נכון להיום, רק למכוורת יד מרדכי יש תקן של מכון התקנים, והמשמעות היא שהדבש של חברה זו נמצא בפיקוח ועובר בדיקות לתכולת המים בדבש, סוכרים (כדי לגלות אם נוספו סוכרים ממקור חיצוני ולא מהדבש עצמו), המרקם ותנאי אחסון (מוודאים כי הדבש אוחסן במקום מוצל והרחק ממקור חום).

במכון התקנים ממליצים כי כדי להימנע מלרכוש דבש שאינו תקני על הצרכן לוודא כי על גבי האריזה ישנו סימון של שם האורז, כתובתו, תאריך האריזה מסומן בגלוי (יום, חודש ושנה) ותאריך תפוגה המסומן במילים "עדיף להשתמש לפני…".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות