תחבורה ציבורית בשבת: משרד התחבורה הפסיק את נסיעת הרכבת והאשים את משרד הבטחון

תחבורה ציבורית בשבת: משרד התחבורה הפסיק את נסיעת הרכבת והאשים את משרד הבטחון

חרף המלחמה והצורך בניידות, משרד התחבורה הפסיק את התחבורה הציבורית בשבת וטען שזה בגלל משרד הביטחון. גם כשהרכבת עבדה בשבת, רוב הציבור לא ידע מזה

רכבת ישראל תחנת האוניברסיטה תל אביב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ישראל במלחמה, ולא מעט אנשים – מילואימניקים, מפונים, ניצולים ואזרחים מכל חלקי הארץ – זקוקים לתחבורה ציבורית בשבת. אלא שלמרות שהמלחמה נמשכת כבר יותר מחודש ולא צפויה להסתיים בשבועות הקרובים, המדיניות של משרד התחבורה מעורפלת. בכל פעם ההחלטה לגבי הפעלת הרכבת בשבת מתקבלת רק בים חמישי בערב. וכך קרה שב-9.11 משרד התחבורה הודיע שלא תהיה רכבת בשבת. זו ההודעה שנשלחה לעיתונאים בשעה 19:19 ביום חמישי בערב: "בהערכת מצב שהתקיימה היום ובעקבות הודעת ראש מערך ההיסעים במשרד הבטחון למשרד התחבורה ובה הבהיר כי אין צורך בהפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע, וכי משרד הבטחון הוא האחראי להיסעים לחיילים, הוחלט כי התחבורה הציבורית לא תופעל בסופי שבוע עד להחלטה אחרת בהתאם להערכות מצב ולצרכי הבטחון".

אבל מה שיותר מרגיז מהודעה שמגיעה רגע לפני יום שישי ללא התחשבות במצוקת הנוסעים שצריכים לתכנן את נסיעותיהם, הוא שמשרד התחבורה שיקר. משרד הביטחון פרסם בתגובה הודעה חד משמעית: "בהמשך לפרסומים, נבקש להבהיר: משרד הביטחון לא ביקש בשום שלב ממשרד התחבורה להפעיל או להפסיק להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ההחלטות בנושא הן אך ורק של משרד התחבורה". >> רוצים לקבל עדכון בזמן אמת? עקבו אחרינו בטלגרם, זה הכי נוח. לחצו כאן 🙂.

תחבורה ציבורית בשבת

מדוע משרד התחבורה מתבייש לעמוד מאחורי החלטותיו?

אם כך, לא רק שמשרד התחבורה מקבל החלטה שפוגעת במאות אלפי ישראלים, אלא שהוא גם מתבייש לעמוד מאחוריה ומגלגל את האחריות למשרד הביטחון. וזה המשך של התנהלות משרד התחבורה בכל הנוגע למידע על תחבורה ציבורית בשבת מאז תחילת המלחמה. רוב הציבור לא ידע שבשבת שעברה הרכבת עבדה – וכך גם בשבת שלפניה. אמנם לא מדובר בכל הקווים והרכבת לא עברה בכל התחנות, אבל זה ללא ספק מידע חיוני, ובאופן לא מקרי הוא לא הונגש לציבור. ואם אתם משפשפים את העיניים בתדהמה, אז נכתוב שוב שחור על גבי לבן: כן, בישראל פעלה במשך כמה שבועות תחבורה ציבורית בשבת, ולא סתם, הנסיעה ברכבת הייתה חינם.

אז למה חלק גדול מהציבור לא ידע שהרכבת עובדת? כי המידע הזה הוצנע. מחלקת הדוברות של משרד התחבורה עובדת במרץ ושולחת בכל יום כמה וכמה הודעות על נושאים שונים, אבל מאז 13.10 – אז פורסמה הודעה על כך שהרכבת תפעל בהתאם לצורך, לא פורסמה שום הודעה חוזרת. משרד התחבורה מצניע את העדכון לציבור, וזאת בניגוד לשפע הודעות שמשרד התחבורה משחרר פעם-פעמיים ביום על דברים אחרים שהוא רוצה שהציבור יידע. גם רכבת ישראל לא עשתה מאמץ להביא את הבשורה החשובה הזאת לידיעת הציבור.

תחבורה ציבורית בשבת:

הרכבת פעלה, חלק גדול מהציבור לא ידע

כדי לעזור לכם, גולשי אתר פואנטה, לדעת האם הרכבת פועלת בשבת באופן קבוע בתקופת המלחמה, הפניתי שאילתה לדוברות הרכבת. אלא שקיבלתי תשובה מאוד תמוהה, בדוברות הרכבת הפנו אותי לברר את הנושא עם משרד התחבורה. מדובר בתגובה שמעידה על הרגישות של הנושא. הרי הכי הגיוני שדוברות הרכבת היא שתיתן תשובה לגבי הלו"ז של הרכבת. אגב, אם תחפשו את התשובה באתר של רכבת ישראל או באפליקציה, לא תקבלו אותה גם שם.

אז פניתי לדוברות של משרד התחבורה. התשובה הייתה שזה עוד לא הוחלט. את הפנייה העברתי ביום שלישי, 7.11.23, כאשר מן הסתם ברור שהמלחמה לא תסתיים עד השבת הקרובה. למרות זאת, במשרד התחבורה החליטו שלא להחליט על הרגע האחרון. זה כמובן מכביד מאוד על כל אותם אנשים שצריכים להתנייד בשבת, בין אם מדובר במילואמניקים ובחיילים סדירים, בין אם מדובר במפונים שנתלשו מבתיהם ובין אם בניצולי הטבח שמכוניותיהם נשרפו. מן הסתם, יש מאות אלפי ישראלים שזקוקים כעת לתחבורה ציבורית יותר מתמיד, ביניהם חברים ובני משפחה שרוצים וצריכים לבקר פצועים בבתי חולים. הבחירה של משרד התחבורה להותיר אותם בחוסר ידיעה היא מנותקת. הבחירה בסופו של דבר שלא להפעיל את הרכבת בשבת מנותקת לא פחות.

תחנות ושעות פעילות הרכבת בשבת

מאז 13.10.23, התחנות ושעות פעילות הרכבת בשבת היו כדלקמן:

בין השעות 7:00 בבוקר ל-21:00 בערב – רכבות בתדירות של רכבת אחת מידי שעה בין תחנות ב"ש מרכז לנהריה בשני הכיוונים. תחנות העציקה הן בתחנות נתב"ג, ת"א סבידור מרכז וחוף הכרמל.

תחבורה ציבורית בשבת במלחמה – למה רק הרכבת?

הפעלת הרכבת בשבת הייתה כמובן צעד מבורך, אבל גם מאוד חלקי, כי אין אוטובוסים בשבת, כך שכדי להגיע לתחנת הרכבת או לצאת ממנה נדרש עדיין שימוש ברכב פרטי.

נראה שרוב מקבלי ההחלטות נהנים מרכב במימון המדינה, וכלל לא מבינים עד כמה הנושא קריטי למי שלא יכול להתנייד.

עוד לפני המלחמה: 75% מהציבור תמך בתחבורה ציבורית בשבת

נושא התחבורה הציבורית בשבת הגיע לשיח הציבורי ביתר שאת לאחרונה, עם השקת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. ישראלים רבים דרשו ועדיין דורשים שהרכבת הקלה תעבוד בשבת ותאפשר גם למאות אלפי תושבי גוש דן שאין להם רכב פרטי, להתנייד ממקום למקום ברכבת – כאשר מחיר נסיעה ברכבת הוא כמובן הרבה יותר נמוך ממחיר של אחזקת רכב, במיוחד למי שבכל מקרה משלם על חופשי חודשי.

נזכיר כי בחודש אוגוסט 2022 הורתה שרת התחבורה דאז, מירב מיכאלי (עבודה), לבחון את הפעלת הרכבת גם בימי שבת. התעורר שיח ציבורי ער, והסקר שיצא בעקבותיו מראה תמיכה גורפת בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

למעשה, סקר חדו"ש גילה ש-75% מהישראלים תומכים בתחבורה בשבת – נתון שמשקף עלייה קלה בשיעור התומכים. בשנת 2017 עמד שיעור התומכים על 73%. בין התומכים יש הרבה מצביעי ימין וחובשי כיפות.

על פי ממצאי הסקר, שערך מכון סמית, 37% מהתומכים חושבים שיש להתיר לממשלה לאשר תחבורה ציבורית בשבת ולהחליט על הנתיבים, התכיפות והיקף השירות. 38% נוספים סוברים כי יש לתת לכל רשות מקומית להסדיר זאת עבור תושביה. רק 25% גורסים שיש לאסור זאת בחוק. >> היי, עדיין לא הוספתם לנו עוקב באינסטגרם? תהיו חברין 🙂 לחצוו כאן >

הסקר בוצע טלפונית בין התאריכים 9-11 באוגוסט 2022 בקרב 800 איש כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות דגימה -3.5%

 

תמיכה בתחבורה ציבורית בשבת - סקר חדו"ש 20222

בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה מגיע שיעור התמיכה לכ-95% ומעלה, 79% בקרב מצביעי ימינה ותומכים בכך גם 68% ממצביעי הליכוד.

עמותת חדו"ש היא עמותה לחופש דת ושוויון, והיא מפרסמת סקרים בנושא תחבורה ציבורית בשבת מדי פעם בפעם.

כאמור, גם בשנת 2017 פרסמנו כאן בפואנטה סקר של מכון סמית בנושא וגם אז שיעור התמיכה היה גבוה וחצה את המגזרים השונים. אז הנתונים היו: 70% ממצביעי הליכוד, 82% ממצביעי כולנו, 93% ממצביעי ישראל ביתנו ו-55% ממצביעי הבית היהודי.

היעדר תחבורה ציבורית בשבת – סיבה לגידול במספר כלי הרכב

אחת הסיבות שבגללן נאלצים חלק מאזרחי ישראל להחזיק רכב פרטי, חוץ ממצב התחבורה הציבורית באופן כללי, היא היעדר תחבורה ציבורית בשבת. נושא זה נדון שוב ושוב בשנים האחרונות, בין היתר בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת – ובדרך כלל מעורר סערה. הסקרים של חדו"ש מגלה עלייה במספר התומכים בתחבורה ציבורית בשבת לאורך השנים, מאז שהתחילו לבדוק את הנושא בשנת 2010.

מצב הפקקים בישראל הולך ומחמיר, כשאחת הסיבות המרכזיות של אזרח ישראלי חילוני לקנות רכב פרטי היא העובדה שאין תחבורה ציבורית בשבת, כך שאין שום יכולת להתנייד ממקום  למקום.

תחבורה ציבורית בשבת – גם דתיים תומכים

לפי הסקר, יש ישראלים רבים שמגדירים את עצמם מסורתיים-דתיים ומביעים תמיכה בהפעלת תחבורה בשבת, והתמיכה יורדת ככל שרמת האדיקות עולה. 37% מהנשאלים שמגדירים עצמם דתיים / דתיים לאומיים תומכים; 63% מהציבור המסורתי-דתי, 88% מהציבור המסורתי-לא-דתי ו-98% מהציבור החילוני.

תמיכה בתחבורה ציבורית בשבת גם בקרב דתיים - סקר חדו"ש 20222

הנפגעות העיקריות: השכבות החלשות שלא יכולת לקנות רכב

כמו בתחומים רבים, גם נושא התחבורה הציבורית בשבת פוגע בעיקר בשכבות החלשות ובאנשים מבוגרים שאין להם רישיון. אוכלוסיות אלה, שאין ברשותן רכב פרטי, אינן יכולות להתנייד בסופי שבוע וחיי החברה והמשפחה שלהם נפגעים קשות.

נפגעים אחרים הם התיירים, שהביקור שלהם בישראל הופך למורכב ואף יקר יותר בהיעדר תחבורה זמינה וזולה בשישי-שבת.

הקושי נעשה גדול יותר לכל האוכלוסיות האלה כאשר יש חג ושבת סמוכים לזה, ואז יכולים להיות 3 ימים רצופים ללא תחבורה.

"התחבורה הציבורית בשבת חיונית לא למימוש ערכי חופש הדת המובטחים במגילת העצמאות, אלא כדי לסייע לקבוצות אוכלוסיה מוחלשות אשר אין ביכולתן להתבסס על רכב פרטי, וכן לצעירים וקשישים ואף לחיילים בחופשה המבקשים לבלות בסוף השבוע, וכיום נמנע מהם להסתמך על תחבורה ציבורית", אומר מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב.

עמותת חדו"ש עוקבת אחרי הנושא מאז הקמתה, ולדברי רגב, המגמה קבועה: "רוב הציבור תומך בתחבורה ציבורית בשבת, וזה אף אחד הנושאים החשובים ביותר לשינוי מבחינתו. עתה נותר לקוות כי גם הליכוד יאזין לרצונם של בוחריו".

הסקר בוצע טלפונית בין התאריכים 9-11 באוגוסט 2022 בקרב 800 איש כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות דגימה -3.5%

עקביות בסקרים לאורך השנים – תזכורת לסקר מ-2017

הצצה בנתוני בסקר של חדו"ש שפורסם עוד בשנת 2017, מגלה כי התמיכה בתחבורה ציבורית בשבת אכן קבועה וחוצה מגזרים. מאז שנת 2010 חלה עלייה חדה במספר התומכים, והיא מאפיינת לא רק חילונים אלא גם דתיים. אפילו בירושלים 62% מהנשאלים הביעו תמיכה באותו סקר.

תמיכה בתחצ בשבת

תמיכה בתחצ לפי אזורים

פואנטה בטלגרם

בינתיים יש פתרונות ביניים

כיום יש רשויות מקומיות שמוצאות פתרונות מקומיים, כמו למשל פרויקט "נעים בסופ"ש" שאליו הצטרפו מספר רשויות מקומיות. במקרה זה העיריות מממנות בעצמן תחבורה בשבת ונותנות מענה לצורך של התושבים להגיע מנקודה לנקודה ללא רכב פרטי ובלי להזדקק למונית יקרה.

אגב, חשוב להבהיר כי גם אם תופעל תחבורה בשבת, הכוונה היא לייצר מודל מצומצם שיאפשר ניידות, אך באמצעות מספר קווים מצומצם יותר ובתדירות נמוכה יותר מזו שיש במהלך ימי החול.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות