מרד תשלומי הורים: "מצאו את התקציב, ההורים לא ישלמו השנה"

מרד תשלומי הורים: "מצאו את התקציב, ההורים לא ישלמו השנה"

ההורים הפכו לכספומט של משרד החינוך – ופורום ועדי ההורים נוקט לראשונה צעדים חריפים כדי להפסיק את גבייתם של אלפי שקלים כדי לממן פעילויות שהממשלה צריכה לממן

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחד הנושאים שעקבתי אחריהם כאן באתר פואנטה הוא סוגיית תשלומי ההורים – אלה המוגדרים באופן שקרי "תשלומי רשות" – אבל יוצאים בכל שנה מכיס ההורים היישר אל מערכת החינוך, כדי לממן פעילויות שאמורות היו להיכלל במערכת הלימוד.

כאם לשלושה ילדים במערכת החינוך, התענוג הזה עלה לי בשנה שעברה כ-4,000 שקל – ועוד היד נטויה, מפני שככל שהתלמידים מתבגרים כך גדל גם התשלום.

המאבק של ההורים בתשלומי ההורים נמשך כבר הרבה זמן, למעשה 25 שנה, אבל הכנסת והממשלה מרחו ומרחו את הזמן גם בשנה החולפת. כך הגענו למצב שחודש לפני תחילת השנה, במשרד האוצר ובמשרד החינוך אין מקור תקציבי לנושא הזה, והם מניחים שכמו בכל שנה, ההורים ייכנעו וישלמו.

השנה, סוף סוף, המאבק הזה הופך לאקטיבי יותר: פורום ועדי ההורים מאיימם במרד תשלומים.

מרד תשלומי הורים

אתמול פרסם פורום ועדי ההורים מכתב חריף, והנה כמה ציטוטים ממנו: "הורי ישראל משלמים מס הכנסה ומע"מ, שתמורתם אמורה המדינה לספק לנו חינוך איכותי חינם. אך מיליוני הורים קורסים תחת מס הגולגולת הישיר, הגוזל מאיתנו אלפי שקלים מהנטו. לצערנו, הגענו למצב שבו ניאלץ לצאת לציבור ההורים בקריאה ל"הימנעות מתשלומים" – מהלך שיביא לקריסת מגזרים שלמים, כגון מערך ההובלה וההיסעים, אכסניות נוער ועוד".

לדברי זאב גולדבלאט, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, הגיעו מים עד נפש: "מרחו אותנו כל השנה, מאז הפארסה שהייתה בוועדת החינוך של הכנסת, והפעם לא ניתן לדברים להמשיך להתנהל לפני שהם מוסדרים. אנחנו מוכנים אפילו לשקול פתרון הדרגתי לאורך כמה שנים – אבל לפחות שתהיה התחלה. חשוב להבין שאם 15% מההורים לא ישלמו – כל המנגנון הזה ייפסק. כל המפעל הזה של תשלומי הורים מבוסס על תשלום וולונטרי של ההורים, ואם הם לא ישלמו – הכול יקרוס".

כאמור, העובדה ששר החינוך ושאר הגורמים לא טרחו למצוא פתרון לתשלומי ההורים היא לא פחות מרשלנות מכוונת, במיוחד משום שהתקציב שאושר הוא תקציב דו-שנתי, כך שגם בשנת 2018 הממשלה לא תכננה לדאוג לכך.

זה מקומם במיוחד לאור העובדה שהשר כחלון כן מצא במהירות הבזק מקור תקציבי לתוכניות שנראו לו חיוניות – כמו סבסוד צהרונים והגדלת נקודות הזיכוי להורים צעירים. משום מה, ההורים לתלמידים הבוגרים יותר – שהם כמובן הרוב – לא עמדו לנגד עיניו.

מהם בכלל תשלומי ההורים?

למרבה הגיחוך, התשלומים הללו מוגדרים כ"תשלומי רשות".

מדובר באותו סכום לא מבוטל שההורים נדרשים לשלם קצת אחרי שמתחילה השנה ונועד לממן טיולים שנתיים, הצגות, ועל כל פעילות אחרת שמשום מה התגלגלה מקופת מדינת ישראל אל קופת אזרחיה.

שימו לב, למשל, איזה סכומים אושרו בשנה שעברה.

תשלומי הורים

במסגרת ה"ישראבלוף" המקובל, התשלומים הללו הם לכאורה תשלומי רשות, אך רוב ההורים כלל לא יודעים שהם יכולים לא לשלם אותם. נוצר מצב שכיום יש כ-9% שלא משלמים מסיבות שונות – לעתים בשל קשיים כלכליים ולעתים מתוך עיקרון, ושאר ההורים משלמים.

הסכום הכללי מצטבר לכדי 1.25 מיליארד שקל – לא רע מבחינת מדינת ישראל שמבטיחה חינוך חינם.

בשבוע הבא צפויות הפגנות בכל רחבי הארץ, ובמקביל מנהל הפורום מגעים עם משרדי החינוך והאוצר כדי לקדם פתרון.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות