משפחה נטו: מיהם המעסיקים שמשלשלים לכיסם את כספי נקודות הזיכוי של עובדיהם?

משפחה נטו: מיהם המעסיקים שמשלשלים לכיסם את כספי נקודות הזיכוי של עובדיהם?

האם לכך התכוון המשורר? אלפי מעסיקים שחתמו עם עובדיהם הסכמים המבוססים על שכר נטו, גוזרים קופון שמן על תוכנית משפחה נטו

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הסיפור הבא מגלה את פרצופם המכוער של מעסיקים, שמנצלים את רפורמת משפחה נטו של משרד האוצר כדי להגדיל את הנטו שלהם במקום את של עובדיהם.

איך זה קורה?

לא מעט עובדים חותמים על חוזה מול המעסיקים שמתבסס לא על שכר הברוטו אלא על שכר הנטו.

כלומר, העובד והמעסיק מסכמים מה יהיה הנטו של העובד, והניכויים נגזרים מאותו נטו.

מסתבר שחלק מהמעסיקים האלה גזרו בחודש שעבר קופון שמן, אלפי שקלים, שהיו אמורים להגיע לעובדיהם בשל הגדלת נקודות הזיכוי רטרו-אקטיבית. אותם מעסיקים לא מסתפקים בזה – בכוונתם להמשיך ולגלגל את אותה תוספת שמיועדת להורים לילדים קטנים – היישר לכיסם.

כך למשל, מספר היועץ הכלכלי שי אבו מחברת "הון משפחתי" מספר על א', המועסק בירושלים בחברה יחסית קטנה של כ-100 איש. א' חתם עם מעסיקו לפני כמה שנים על חוזה המבוסס על שכר נטו, משום שכך נהוג באותה חברה. 

בחודש שעבר גילה לתדהמתו שההטבה שממשלת ישראל ייעדה לו – כ-4,300 שקל רטרו-אקטיבית ועוד מאות שקלים בכל חודש עד סוף שנת 2018 – מגיעים היישר לכיס של מעסיקו.

כאשר פנה אל הנהלת החשבונות, סירבו להעביר לו את הכסף, משום שהחוזה עמו מבוסס על שכר נטו.

האם זה חוקי? למרבה הצער, כן. לדברי עורכי הדין אמיר בשה וגלעד זבידה, שמשרדם מתמחה בדיני עבודה, מאחר שהחוזה בין המעסיק לעובד הוא חוזה חוקי שנחתם בהסכמת שני הצדדים, לא ניתן לחייב את המעסיק להעביר את הטבת המס אל העובד.

עם זאת, לדבריהם, יש מעסיקים שלא משלשלים את הכסף לכיסם, מתוך הכרה בכך שמדובר בכסף שאמור להגיע ישירות אל אותם הורים.

ומה אומרים במשרד האוצר? שם לא מוטרדים מהעובדה שהכסף שהם מקצים כדי לחזק הורים ולהגדיל את הכנסתם, מגדיל את הכנסת המעסיקים. במשרד האוצר הפנו אותי לרשות המסים, וגם שם אין כוונה להתערב. 

תגובת רשות המסים: "מדובר בסוגיה שעניינה דיני יחסי עבודה ולא דיני מס. אם עובד בוחר לחתום עם מעסיקו על הסכם שכר נטו, זה במסגרת יחסי העבודה ביניהם. והמשמעות שאם חל שינוי בשיעורי המס – הגדלה או הפחתה – הפער הוא על המעסיק. רשות המסים לא מתערבת בהסכמים הללו כל עוד המס בגינם משולם בחוק".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות