לימודי פרסום ושיווק - איפה לומדים תואר, מה מקבלים וכמה משלמים?

לימודי פרסום ושיווק – איפה לומדים תואר, מה מקבלים וכמה משלמים?

שיווק ופרסום, ובפרט בתחום הדיגיטל, הוא מקצוע מבוקש היום. אפשר ללמוד קורסים במסגרת החוג למנהל עסקים או החוג לתקשורת, ואפשר ללמוד תואר ראשון ייעודי בפרסום בקריה האקדמית אונו – השאלה היא מה מטרת הלימודים

צילום: אתר www.pexels.com
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לא כולם רוצים להיות עורכי דין או רופאים, ולא כולם חולמים להשתלב בתחום ההייטק.

בשנים האחרונות מדברים לא מעט על שוק העבודה המשתנה, ויש לכך כמובן השפעה ישירה על התחומים שבוחרים צעירים – ולא רק צעירים – ללמוד.

כך למשל, בעידן של מדיה חברתית תוססת ותרבות צריכה משגשגת, רבים מבקשים להשתלב בענף הפרסום ובפרט הפרסום בדיגיטל. יש גם לא מעט כאלה שמבינים שעליהם ללמוד את התחום כדי לקדם את העסקים שלהם, ולאו דווקא כדי להשתלב במקומות עבודה אחרים.

בכלל, הצורך באנשי מקצוע המתמחים בתחום של פרסום ושיווק בדיגיטל נמצא בעלייה מתמדת, ומדובר במקצוע לכל דבר, כזה שצריך ללמוד, להבין ולהתנסות בו.

לא מעט אנשים מציגים את עצמם כ"מומחים" לשיווק דיגיטלי, אך מעטים למדו בצורה מסודרת את הנושא ומרביתם מתבססים בעיקר על ניסיון. אין ספק שניסיון הוא אולי הדרישה הקריטית ביותר, אבל מעבר לניסיון דרוש יידע, ואת היידע הזה צריך לרכוש ולתחזק כל הזמן.

לכן, מתוך עניין אישי שלי בתחום של שיווק דיגיטלי ופרסום בדיגיטל, החלטתי לבדוק איזו השכלה אפשר לרכוש בתחום וכמה זה יעלה. ככל שהתעמקתי בנושא, הבנתי עוד יותר כמה צריך ואפשר ללמוד. הבנתי גם שההתעניינות בלימודי פרסום, שיווק ודיגיטל גדלה, אבל לסטודנטים לא פשוט לבחור היכן ללמוד, משום שלא בכל מקום הם מקבלים את אותה הכשרה, ולעתים מדובר בקורסים שמפוזרים בתוך חוגים אחרים.

למעשה, הפרסום הוא עולם רחב, השיווק הוא עולם רחב ושני התחומים הרחבים הללו נפגשים בתחום הדיגיטל – שהוא עולם רחב בפני עצמו.

אפשרויות הלימוד נעות על ספקטרום רחב, כשאפשר למשל לקחת קורס ניהול, שיווק ופרסום באוניברסיטה הפתוחה ולקבל נגיעה בתחום הדיגיטל, אפשר לקחת קורסים נקודתיים שונים במכללה לניו מדיה, אפשר לעשות התמחות במסגרת החוג למנהל עסקים או החוג לתקשורת במכללה למנהל או המרכז הבינתחומי בהרצליה, ואפשר  גם ללמוד תואר בפרסום. 

כדי לצמצם את האפשרויות, פניתי לשלושה מוסדות אקדמיים מובילים – המכללה למנהל, הקריה האקדמית אונו והמרכז הבינתחומי בהרצליה, וביקשתי פרטים על היקף הלימודים, התוכן, ההתנסות המעשית, וכמובן – העלות.

בנוסף, ביררתי מה מקבלים סטודנטים שבוחרים ללמוד בבצפר – בית הספר של חברות הפרסום והדיגיטל.

בסופו של דבר, הבחירה היכן ללמוד מורכבת ממכלול של שיקולים – החל בתכנים ועד התשלום והיכולת לקבל מלגות. שלושת המוסדות מציעים מוניטין טוב, אך, כאמור, רק בקריה האקדמית אונו מציעים חווג שמקנה לסטודנטים תואר ראשון בפרסום ופרסומת שיווקית, עם דגש רב על תחום הדיגיטל. 

בשני המוסדות האחרים ניתן ללמוד קורסים שונים בנושא שיווק ופרסום בדיגיטל בתוך החוג למינהל עסקים או בתוך החוג לתקשורת, ובבצפר מקבלים הכשרה מעשית רחבה אך לא מדובר בלימודים לתואר. השאלה היא מה מטרת הלימודים.

העלות במרכז הבינתחומי בהרצליה היא הגבוהה ביותר, אך לדבריהם אחד מכל שישה סטודנטים מקבל מימון חלקי או מלגה.

גם במכללה למנהל מצהירים שאפשר להשיג מלגות של עד 60% מעלות הלימודים – אבל כל ההבטחות הללו צריכות לעמוד במבחן המציאות, ומי שלא בא מרקע סוציו-אקונומי חלש או לא מוגדר כמצטיין לא ישיג מלגות כל כך בקלות.

אז הנה, בקצרה, סדרה של שאלות ותשובות שעשו לי קצת סדר בראש ויכולים לסייע לסטודנטים פוטנציאליים לתואר ראשון לבחור את המסלול המתאים להם:

לימודי תואר בפרסום

מה כוללת תוכנית הלימודים?

המרכז הבינתחומי הרצליה

מדובר בהתמחות באחד משני חוגים – מנהל עסקים או תקשורת.

כלומר, במקרה הזה הסטודנט לא מקבל תואר בפרסום, אלא לומד מספר קורסים במסגרת אחד משני תארים אחרים – או מנהל עסקים או תקשורת, במסגרת התמחות.

התוכנית משתנה בהתאם לחוג:

מנהל עסקים

התמחות בחדשנות דיגיטלית: במסגרת פרויקט הגמר הסטודנטים כותבים תוכנית עסקית למוצר או שירות בעולם הדיגיטלי.

התמחות שיווק ויזמות: מגוון קורסים, כגון שיווק במדיה, שיווק במזרח הרחוק, היבטים פסיכולוגיים במיתוג.

תקשורת

התמחות בתקשורת שיווקית-פוליטית: כוללת קורס להכרת הכלים לפרסום ושיווק בדיגיטל (סדנת מבוא לעולמות השיווק והפרסום הדיגיטליים, שבה סוקרים מושגי יסוד בתחום); וקורס שיווק לעולם דיגיטלי: חוקי המשחק החדשים (מיתוג ופרסום בדיגיטל, שיווק במדיות החברתיות, שיווק גרילה ויראלי, ניהול מוניטין, מדידות, החזרי השקעה ועוד). השליש הראשון של הקורס מתמקד בהענקת ידע בסיסי בשיווק, ובהמשך יש התנסות בהפצת מסרים בערוצים שונים בדיגיטל ולמידת גיבוש אסטרטגיה, מדידה והצלחה.

הקריה האקדמית אונו

חוג פרסום ותקשורת שיווקית, שבוגריו מקבלים תואר ראשון המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג).

החוג כולל כ-46 קורסים בכלל התחומים – החל מפרסום, דרך כתיבה עיתונאית ועד שיווק דיגיטלי, המחולקים לארבע קטגוריות – שיווק; פרסום ותקשורת שיווקית, שיווק דיגיטלי וניו-מדיה; רקע, כישורי קריירה ומיומנויות אישיות.

שיווק: 3 חטיבות לימוד – שיווק וניהול מותגים, מכירות; שירות ונאמנות לקוחות.

פרסום ותקשורת שיווקית: 2 חטיבות לימוד – חטיבת פרסום; חטיבת דוברות ויחסי ציבור. בנוסף לכך הסטודנטים יכולים לבחור בהתמחות בחטיבת "הבצפר" (בית הספר של איגוד חברות הפרסום בישראל), שבה יש הכשרה מעשית (פרקטיקום).

שיווק דיגיטלי – תקשורת אינטראקטיבית וניו מדיה: 2 חטיבות – חטיבת שיווק דיגיטלי וחטיבה דיגיטלית מורחבת (במידה והסטודנט בחר ללמוד בחטיבה זו ולא בחטיבת "הבצפר").

כל הסטודנטים לומדים קורסים בתחום הדיגיטל, ומי שמעוניין להתמחות בתחום מקבל רובד נוסף של קורסים מקצועיים בתחום הדיגיטל במסגרת חטיבת הדיגיטל המורחבת.

בשורה התחתונה, נראה שסטודנטים שמבקשים ללמוד באופן ספציפי שיווק ופרסום בדיגיטל, יקבלו כאן את ההעמקה הרבה יותר: הקורסים כוללים: שיווק דיגיטלי; רשתות חברתיות; פרסום בתקשורת סלולרית
קידום אתרים; עקרונות המסחר האלקטרוני; סדנת פיתוח סטארט-אפ; מדיניות מוצרים בעידן הדיגיטלי; סדנא בניו מדיה; כלי מדידה בתחום האינטרנט.

לימודי רקע, כישורי קריירה ומיומנויות האישיות: קורסים שנועדו להכשיר את הסטודנטים לחשיבה ולמידה אקדמית ולפיתוח כישורי קריירה ומיומנויות אישיות.

המכללה למנהל

התמחות באחד משני חוגים – מנהל עסקים או תקשורת. כלומר, סטודנטים הלומדים מנהל עסקים או תקשורת יכולים ללמוד ולהתמחות בפרסום.

תוכנית הלימודים משתנה בהתאם לחוג:

מנהל עסקים

ההתמחות כוללת ארבעה תחומים מרכזיים: (1) פרסום (2) מיתוג (3) קמעונאות, סחר והפצה (4) דיגיטל ועולמות מקוונים.

תקשורת

ההתמחות בפרסום ושיווק מיועדת לסטודנטים המעוניינים לעבוד בתחומי השיווק, הפרסום והייעוץ התקשורתי (יחסי ציבור ודוברות).

בשנה ב' יש סדנה של שתי שעות סמסטריאליות של פרסום ושיווק במרחב הדיגיטלי ושעתיים סמסטריאליות של ניהול מדיה דיגיטלית.

בשנה ב' יכולים הסטודנטים לבחור באשכול דיגיטל, שכולל סדנה שנתית לפיתוח אפליקציות המבוססת על הפלטפורמה הייחודית שפותחה באוניברסיטת MIT, וכן סדנה שנתית לפיתוח שירותי ואתרי ווב וסדנה סמסטריאלית להכרת כלי ה-Performance העיקריים של גוגל, דוגמת מערכת Adwords.

האם יש הכשרה מעשית?

המרכז הבינתחומי הרצליה

מנהל עסקים: בתכנית לימודי שיווק יש עבודה על פרויקטים יישומיים מול חברות מובילות במשק.

ההתמחות כוללת סדנת יצירתיות בשיווק וסדנת פרזנטציה וכן סמינרים ייחודיים לסטודנטים מצטיינים המתנהלים בשיתוף פעולה הדוק עם החברות לוריאל ומרצדס.

תקשורת: סטודנטים שנה ג' משתתפים במעבדה השיווקית להכשרה מעשית, שם הם מונחים על-ידי מרצים ומנטורים מהתעשייה בתחומי הפרסום, שיווק, יח"צ ודיגיטל. המעבדה מציעה ארבעה פרויקטים שונים לבחירה: קמפיין יח"צ חוצה פלטפורמות, קמפיין פרסומי חוצה פלטפורמות, מיזם דיגיטלי כפתרון שיווקי ופורמטים חדשניים בשיווק.

התוצרים נכנסים לתיק העבודות שעמו יוצא הסטודנט לשוק.

הקריה האקדמית אונו

בשנה השלישית הסטודנטים בוחרים בין לימודים בפרקטיקום של "הבצפר" לבין לימודים מורחבים בחטיבת הדיגיטל.

בפרקטיקום "הבצפר" הסטודנטים עוברים קורסים בתכנון אסטרטגי, פרסום, יחסי ציבור ותוכן דיגיטלי. ההכשרה בנויה על מתודות הלימוד של "הבצפר" ותהליך הלמידה כולל עבודה מעשית.

חטיבת הדיגיטל המורחבת מתרכזת בנושאים בניהול קמפיינים בדגש על הכלים המעשיים שהסטודנטים ישתמשו בהם כשייצאו לשוק הפרסום הדיגיטלי.

סטודנטים שבוחרים להרחיב את הלימודים בחטיבה הדיגיטלית לומדים קורסים בתחום קידום ובניית אתרים, פרסום מתקדם בפייסבוק ובאינסטגרם, שיווק באימייל ואוטומציה, פרסום בגוגל אנליטיקס, תג מנגר ופרסום באאוטבריין וטבולה. 

המכללה למנהל

מנהל עסקים: יש סדנאות שטח חוץ-אקדמיות, המוגדרות ערוץ להשכלה יישומית. במסגרתן לומדים פוטושופ, Google analytics,  קידום בפייסבוק, בלינקדאין ועוד. הסדנאות ניתנות לסטודנטים ללא תשלום.

במחלקה פועל גם סטודיו MAD, סוכנות קריאייטיב ושיווק המנוהלת על ידי סטודנטים שעוסקים במתן פתרונות קריאייטיביים ואסטרטגיים למשימות שונות. הסטודיו מהווה פלטפורמה עבור הסטודנטים לצבירת ניסיון בעולמות הפרסום והדיגיטל.

תקשורת: בשנה האחרונה עובדים הסטודנטים בצוותים על פרויקט הגמר מול לקוחות אמיתיים.

הפרויקטים נשפטים בדרך כלל על ידי אנשי מקצוע מהתעשייה, אשר מעריכים אותם על פי מדדים הנהוגים בעולם האמיתי. התוצרים של פרויקט הגמר נכנסים לתיק העבודות של הסטודנטים שנצבר במשך שלוש שנים, שבסופן התנסות מעשית בארגוני התקשורת גדולים ומובילים.

האם ניתנת איזושהי הכרה של גופים נוספים (למשל הכרה של גוגל), בנוסף לתואר הראשון?

המרכז הבינתחומי הרצליה

אין תארים והסמכות נוספות חוץ מהתואר הראשון.

הקריה אקדמית אונו

סטודנטים הבוחרים את הפרקטיקום של "הבצפר" מקבלים תעודת מוסמך "הבצפר" של איגוד חברות הפרסום.

במסגרת חטיבת השיווק הדיגיטלי כל הסטודנטים עוברים קורסים המכשירים אותם לבחינות המעבר של גוגל, ואילו שעוברים הבחינה מקבלים הסמכה של Google Partners Individual.

סטודנטים שבוחרים להרחיב את הלימודים בחטיבה הדיגיטלית נבחנים ב-AdWords Fundamentals ומקבלים הסמכה מלאה שלGoogle Partners  יחד עם יוטיוב והסמכת אנליטיקס (Google Analytics).

המכללה למנהל

תלמידי ההתמחות בחוג למנהל עסקים לומדים גם בתוכנית ה-IAA – ארגון הפרסום הבינלאומי, שאישר את תכנית הלימודים של בית הספר ומעניק לבוגריו תעודה בינלאומית מטעמו. הארגון מקיים שורה של אירועי פרסום ברחבי העולם בהם בית הספר לוקח חלק.

כמה זה עולה?

המרכז הבינתחומי הרצליה: 38,800 שקל לשנה.

הקריה האקדמית אונו: 31,250 שקל לשנה.

המכללה למנהל: כ-35,000 שקל לשנה.

האם יש מלגות?

המרכז הבינתחומי הרצליה: יש מלגות לסטודנטים מצטיינים ומלגת 'קרן אור' (רק לסטודנטים למנהל עסקים) – שמאפשרת מימון של עד 90% לסטודנטים מצטיינים מעוטי יכולת.

הקריה האקדמית אונו:יש מגוון מלגות – מלגות עידוד, מצטיינים, הישג, סוציואקונומי.

המכללה למנהל: מגוון מלגות על בסיס סוציו-אקונומי, מעורבות חברתית התנדבויות, מוצא והצטיינות.

האם הלימודים מתאימים לאנשים עובדים?

המרכז הבינתחומי הרצליה: 3 עד 4 ימים בשבוע. מתאים לעובדים במסגרת גמישה.

הקריה האקדמית אונו: הסטודנטים יכולים לבחור בין מסלול בוקר לבין מסלול ערב. מסלול לימודי הערב מותאם לאנשים עובדים.

המכללה למנהל: מדובר בלימודי יום בשעות 08:00-17:00 במשך שלושה ימים בשבוע. מתאים לעובדים במסגרת חלקית.

ומה מציעים בבצפר?

הבצפר אינו מוסד אקדמי, אבל יש מי שלא מחפש תואר.

מה כוללת תכנית הלימודים?

בבצפר יש ארבעה קורסים לתחומי הדיגיטל:

  • קורס ניהול השיווק בדיגיטל (המסלול המורחב 8 חודשי לימוד).
  • קורס גוגל אדוורדס PPC (ארבעה חודשי לימוד).
  • קורס סושיאל שיווק וניהול תוכן (4 חודשים).
  • קורס סושיאל שיווק ממומן (4 חודשים). 

האם יש הכשרה מעשית?

בכל הקורסים ההכשרה היא מעשית פרקטית. לכל תלמיד מוצמד לקוח אמיתי שאותו הוא מקדם בדיגיטל במהלך הקורס, שעליו הוא מתרגל.

העבודה איתו היא חלק ממבחן הסיום, המקנה תעודת מוסמך של הבצפר ושל איגוד הפרסום הישראלי.

האם ניתנת איזושהי הכרה של גופים נוספים (למשל הכרה של גוגל)? 

התלמידים עוברים במהלך הקורסים גם הכשרה ובחינות הסמכה של גוגל GAP2 וכמובן הסמכה של איגוד הפרסום הישראלי.

כמה זה עולה?

כל קורס מתומחר בנפרד.

הקורס המורחב של ניהול שיווק בדיגיטל 8 חודשים – 15,900 שקל.

קורס גוגל אדוורדס 4 חודשים – 4,500 שקל.

קורס סושיאל שיווק וניהול תוכן – ארבעה חודשים 5,000 שקל.

קורס סושיאל שיווק ממומן – 5000 שקל.

במידה ונרשמים לשני הקורסים האחרונים, שכר הלימוד הוא 8,000 במקום 10,000 שקל.

האם יש מלגות?

אין מלגות, אך כל הקורסים מוכרים לפקדון חיילים משוחררים.

האם הלימודים מתאימים לאנשים עובדים?

כן, מדובר בלימודי ערב בשעות 17:30-21:00. הם מתקיימים בבצפר בנמל תל אביב.

תגובות: 0

נגישות