משרד הכלכלה: "סופר פארם וניו פארם יותר יקרות מבתי מרקחת פרטיים"

משרד הכלכלה: "סופר פארם וניו פארם יותר יקרות מבתי מרקחת פרטיים"

בסופר-פארם אומרים: "הצרכנים יכולים לבחור", אבל במשרד הכלכלה מתכננים צעדים הרבה יותר חריפים. מה למשל?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מכירים את הביטוי "מחירים של בית מרקחת", שבא להדגיש שמדובר במחירים גבוהים במיוחד? ובכן, מסתבר שהמחירים בבית המרקחת נמוכים בהשוואה למחירים בסופר-פארם ובניו פארם. זה אמנם לא חדש, אבל עכשיו יש לכך אישוש גם מבדיקה שביצע משרד הכלכלה ומסקירה שפורסמה לאחרונה ע"י משרד האוצר (ראו בהמשך).

למעשה, לאחר שמשרד הכלכלה ביצע השוואת מחירים של למעלה מ-50 מוצרי טיפוח ופארם, הנמכרים בבתי מרקחת פרטיים, ברשתות השיווק וברשתות הפארם הגדולות (ניו פארם, סופר-פארם והמשביר) – הוא הגיע למסקנה שכבר הגענו אליה כאן באתר פואנטה כמה פעמים: רשתות הפארם יקרות באופן משמעותי משאר נקודות מכירה.

במשרד הכלכלה לא מוכנים לחשוף בשלב זה את רשימת המוצרים שנבדקו, אך לדבריהם כולם היו יקרים יותר ברשתות הפארם, לפעמים גם פי שניים.

שוב, זה לא מפתיע, משום שרק השבוע פרסמתי כאן בפואנטה כתבה שמדגימה בדיוק את התופעה הזאת, כאשר שמפו הד אנש שולדרס החדש לנשים נמכר בניו-פארם ב-30 שקל ל-600 מ"ל וברמי לוי ב-15 שקל ל-500 מ"ל.

לממצאים הללו יש חשיבות במיוחד בעיתוי הנוכחי, לאור עסקת שופרסל ניו-פארם – עסקה שצריכה עדיין לקבל את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים ועלולה לייצר ריכוזיות עוד יותר גבוהה בענף.

אלה הסנקציות שינקוט משרד הכלכלה

משרד הכלכלה כבר החל לפעול בנושא הריכוזיות בענף הפארם, כאשר הודיע יחד עם הממונה על ההגבלים העסקיים כי סופר-פארם תיאלץ להיפרד מהבלעדיות שלה ברבים מהקניונים (פרטים בכתבה שפורסמה בנושא).

בנוסף, אתמול זומנו נציגי רשתות הפארם למשרד הכלכלה למסור את התייחסותן.

לאחר שהנתונים שהן העבירו יעובדו, יחליט משרד הכלכלה מה בכוונתו לעשות כדי להוריד את המחירים. הנה שתיים מהדרכים שבהן מתכנן משרד הכלכלה לנקוט:

1. סופר-פארם לא תוכל לחלוש על יותר מ-30% מסניפי הפארם: המשרד בוחן הגבלה של מספר הסניפים שתוכל סופר-פארם לפתוח – וזאת במסגרת עבודה משותפת עם משרד הממונה על ההגבלים העסקיים.

המשמעות: לא בכל פעם שייפתח קניון חדש או תוקם שכונה חדשה – נראה שם סניף של סופר-פארם.

2. מענק של 300,000-500,000 שקל לאפליקציות להשוואת מחירים: כפי שפרסמתי כאן לפני מספר ימים, רשתות הפארם מחויבות להעלות את המחירים שלהן לאינטרנט, וכיום אפשר כבר להשוות את מחירי סופר-פארם באפליקציית השוואת המחירים פרייסז. המשרד מעוניין לעודד את הצרכנים להשוות מחירים, ולכן אפליקציה שתשקיע בשיווק ובקידום ההשוואה ותזכה לכמות הורדות רבה – תזכה למענק ממשרד הכלכלה.

תוך 12 שנה – מספר בתי המרקחת הפרטיים ירד ב-40%

משרד האוצר פרסם לפני כשנה מחקר שגילה שיבואני מוצרי הקוסמטיקה נהנים מרווחיות גבוהה וחריגה. לאחרונה הוא פרסם סקירה נוספת שמגלה שגם רשתות הפארם נהנות מרווחיות גדולה וחריגה, ובעיקר מריכוזיות מאוד גבוהה.

הממצאים מצביעים על גידול חד בריכוזיות במקטע הקמעונאי בענף הפארם בשנים 2010-2015 ,אל הרמה הגבוהה ביותר לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. במקביל נרשמה באותן שנים עליה בשיעור הרווחיות בענף, אל רמה הגבוהה משמעותית מזו המאפיינת את ענפי המסחר הקמעונאי, אם כי נמוכה מזו שנמצאה בקרב יבואני הטואלטיקה.

הנפגעים, אגב, הם לא רק הצרכנים באופן ישיר, אלא גם העסקים הקטנים ובתי המרקחת הפרטיים. לפי סקירת האוצר, כ-40% מבתי המרקחת הפרטיים שהיו פעילים בשנת 2003 לא שרדו עד שנת 2015. בהשוואה בינלאומית נמצא כי ישראל מדורגת בתחתית הדירוג בפרמטר המבטא את היחס בין מספר בתי המרקחת בקהילה ל-100,000 תושבים.

מה עושים במדינות אחרות כדי להגן על התחרות ועל הצרכנים?

הגבלת מספר הסניפים של רשת פארם, כפי שבוחן כעת משרד הכלכלה, אינה המצאה ישראלית.

לפי סקירת משרד האוצר, כמעט בכל המדינות המתוקנות שישראל רוצה להידמות אליהן, יש מעורבות של המדינה שמטרתה למנוע ריכוזיות. בין היתר, יש מדינות שמגבילות את מספר הסניפים שיכולים להיות לאותם הבעלים.

גרמניה: מספר הסניפים המרבי עומד על 4 – דבר המונע למעשה קיומן של רשתות פארם במדינה.

פולין: נבחנת חקיקה דומה.

ארה"ב ובריטניה: מתאפשרת הקמתן של רשתות פארם, אולם על הרגולטור מוטלת החובה לבחון מיזוגים ורכישות בענף על מנת למנוע היווצרותה של רשת אחת דומיננטית בשוק. בבריטניה פועלות כיום 12 רשתות פארם בינלאומיות המחזיקות ביחד כמחצית מהשוק, ומדד הריכוזיות שם בענף הפארם נמוך משמעותית מאשר בישראל.

נורבגיה: ננקטו מהלכים של דה-רגולציה, אשר הביאו למיזוגים וכניסה של רשתות פארם. המהלך הביא בטווח הקצר לירידת מחירים, אבל במקביל חלה עליה חדה בריכוזיות ורשת אחת הגיעה לנתח שוק של 80%. לכן, מחשש לפגיעה בתחרות, החליטה ממשלת נורבגיה על הגבלת מספר הסניפים של רשת לשיעור שלא יעלה על 40% מכלל השוק.

הרשתות התחזקו, שכר העובדים ירד

לפי הסקירה, בין השנים 2003-2015 ירד ריאלית השכר הממוצע ברוטו לעובד בענף הפארם בשיעור של 5%. זאת כאשר השכר הממוצע ברוטו של כלל העובדים בענפי במסחר עלה ריאלית באותן שנים ב-6%, ואף בשיעור גבוה יותר, של 10%, בכלל המשק: "כאשר מביאים בחשבון שבמהלך העשור האחרון הופחתו שיעורי המס על עבודה ובוחנים את השינוי הריאלי בשכר נטו של העובדים בענף הפארם, נמצא כי זה עלה בשיעור מתון של כ-2%. יש בכך כדי לרמז כי המעסיקים בענף זה "נטלו" לעצמם את החיסכון במס שהיה אמור להגיע לכיסם של העובדים", נכתב בסקירה.

שכר פארם

תגובת סופר-פארם

"סופר-פארם מברכת על פעילות משרד הכלכלה בתחום הטואלטיקה ובטוחה כי מלחמתו בהיעדר תחרות בקרב היבואנים של המותגים הבינלאומיים תסייע בהורדת יוקר המחייה. בהמשך לדו״ח הבדיקה של משרד הכלכלה נפגשה היום הנהלת סופר-פארם עם מנכ״ל משרד הכלכלה וצוותו והציגה בפניהם שורה של נתונים. הבדיקה מעידה בראש ובראשונה כי סופר-פארם פועלת בשוק עם מתחרים רבים: שורה ארוכה של רשתות מזון, בתי מרקחת, קוסמטיקה, כמו גם מתחרים בזירת האינטרנט, כך שבפני הצרכנים עמדה מאז ומעולם הבחירה היכן לקנות מוצרי טואלטיקה.

"כפי שצוין גם בדו״ח, סופר-פארם מציעה לצרכן מבצעים רבים ומתחלפים כל העת. רווחיותה של סופר-פארם אינה שונה משל כל רשת קמעונאית אחרת בישראל, כפי שהציגה הרשת למשרד הכלכלה. נשמח להמשיך ולשתף פעולה עם משרד ככלכלה ואנו בטוחים כי לאחר סבב הפגישות עם כלל הקמעונאים והספקים הבינלאומיים יתבהר למשרד כי הגורמים ליוקר המחייה אינם נעוצים במקטע הקמעונאות".

תגובת ניו פארם

"רשת ניו פארם נמצאת בשלבי מכירה מתקדמים לשופרסל. אם יש פערים, הם כנראה ייפתרו. לממונה על ההגבלים יש את כל הכלים, בעיקר מול המונופול הדורסני של סופר-פארם. שיבדקו את כל השרשרת, בעיקר את הרגולציה והמיסים שהם לוקחים לנו ומושתים על המוצרים – ולצערנו מתבטאים גם בהפרש המחירים עם חו"ל".


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות