הימורים חוקיים: כך מדרדרים אדם להיות מהמר כפייתי

"כשנגמר לי המזומן, בדוכן משכנעים אותי לשלוח צ'אנס וחיש גד באלפי שקלים "על החשבון". השארתי פה 2 מיליון שקל"

סיפורו של א', שבדרכו למחלקה הפסיכיאטרית בבית חולים תל השומר מתפתה באופן קבוע להמר במכונת ההימורים החוקיים של מדינת ישראל, ונקלע לחובות של עשרות אלפי שקלים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הסיפור הבא משקף את החוליים של שיטת ההימורים החוקיים בישראל במלוא עוצמתם: אדם שמטופל במחלקה הפסיכיאטרית בתל השומר מתחנן "אל תתנו לי להמר", אך כמו תחת כישוף – רגליו נושאות אותו שוב ושוב אל דוכן הפיס שנמצא – כמה נוח – באולם הכניסה לבית החולים. הוא מהמר ומהמר ומהמר, עוד טופס ועוד טופס, ובכל פעם בטוח שהנה – הפעם תבוא המכה. הכסף בורח בין האצבעות, וכאשר נגמר המזומן – בעלת הדוכן משכנעת אותו להמשיך. כן, כמו במכולת, היא רושמת לו.

יצוין כי על פי תקנות מפעל הפיס, אסור לזכיינים למכור טפסים "בהקפה". אם לקוח אינו יכול לשלם – אסור לזכיין למכור לו טופס "על החשבון", ובטח שלא לשכנע אותו.

"פעם הגעתי לשם כשאני תחת השפעת כדורים. היו לי בכיס 17,000 שקל. המרתי בכל הסכום, וכשנגמר לי הכסף – היא אמרה לי שכדאי לי לנסות עוד לשלוח עוד חבילה של טפסים, כי שם בטוח אני ארוויח. השתכנעתי. למחרת חיפשתי את הכסף – ולא מצאתי. לאט לאט שחזרתי מה קרה ונזכרתי שהייתי שם. הייתי לחלוטין לא מודע למה שקורה אתי".

כך מנצלים את החלשים באמצעות הימורים חוקיים

לדברי א', כבר לפני שנה הוא התלונן במפעל הפיס על העובדה שבעלת הדוכן "רושמת לו", כלומר, מאפשרת לו לרכוש טפסים מבלי שיש לו כסף לשלם לה, מתוך הנחה שהוא יחזיר את החוב בהמשך. אותה תלונה הסתיימה במענה לקוני מצד מפעל הפיס, שלפיו בוצעה בדיקה ובהתנהלותה של בעלת הדוכן לא נמצא כל דופי.

הזמן חלף וההתנהלות הזאת נמשכה: "אני לא שולט בזה. אני יודע שאני לא צריך להמר אבל אני לא שולט בזה. למה מפעל הפיס מאפשר לי להמשיך ולהמר? פשוט מנצלים את החולשה שלי".

א', שבניגוד למהמרים רבים אחרים כן מצליח להבין שהוא מחליק במדרון חלקלק ושעליו לעשות הכול כדי להפסיק זאת – הגיש לאחרונה תביעה נגד מפעל הפיס.

 הימורים חוקיים שפונים לחלשים. מה עושה דוכן פיס בבית חולים?

סיפורו של א', אדם שמבקר בבית החולים על בסיס יומיומי ועוצר כל יום בדרכו למרפאות בדוכן מפעל הפיס כדי לשלוח כמה טפסים, הוא לא נדיר ולא חריג.

מפעל הפיס תל השומר1דוכן מפעל הפיס בבית חולים תל השומר. צילום: דפנה הראל כפיר

ביקור במקום מגלה שגם בעלי החנויות באזור מכירים את הנושא ועדים לכך שיש מהמרים קבועים, חלקם מטופלים בבית החולים, שמדינת ישראל מנצלת את חולשתם כדי לגרום להם להוציא עשרות אלפי שקלים בפעם אחת, מאות ומיליוני שקלים לאורך שנים: "השארתי בדוכן מפעל הפיס קרוב ל-2 מיליון שקל. אני מגיע עם מזומן, וכשנגמר המזומן, אני רושם. בכל פעם אני איכשהו מחזיר עשרות אלפי שקלים. עכשיו אני חייב 30,000 שקל ואין לי איך להחזיר".

הכנסות מפעל הפיס

בשנה האחרונה ניהל שר האוצר משה כחלון קמפיין נגד תופעת ההימורים החוקיים – אותם הימורים שהפכו למפלצת של מזומנים היוצאים מכיסם של מיליוני ישראלים, תחת שרביטם של מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט.

השר כחלון בפירוש הדגיש כי הנפגעים העיקריים הם החלשים באוכלוסיה. מה יצא מזה? ככל הנראה – כלום, למעט כמה תקנות שמגבילות את הפרסומות להימורים ועוד כמה תיקונים קוסמטיים. השורה התחתונה היא שמפעל הפיס מציב דוכנים מתחת לכל עץ רענן וגם במיקומים אסטרטגיים מבחינתו, כמו למשל בתי חולים, שם מבקרים רבים שנמצאים במצב פיזי ונפשי רעוע ותולים תקוות בטופס הגואל שישנה את חייהם.

בזמן שא' ועוד רבים אחרים מפסידים את כל כספם ונקלעים לחובות, ההכנסות של מפעל הפיס נמצאות במגמת גידול מתמיד, כאשר חלק מהכספים מושקע בפרסום שכל מטרתו להמשיך ולפתות את המהמרים להמר.

מדובר בסכומי עתק – כפי שאפשר לראות בכתבה שפרסמתי כאן לא מזמן על בסיס הנתונים שפרסמה אותה ועדה שמינה כחלון כדי להבין לעומק את ממדי התופעה.

תגובת מפעל הפיס

ממפעל הפיס נמסר כך: "ועדת הבירורים שהתכנסה ביום שלישי, 4.7.17 החליטה להשהות מיידית את הזכיינית. החלטה סופית בעניינה תתקבל תוך שבוע. מפעל הפיס אוסר מכירה בהקפה! ופועל בכל הכלים העומדים לרשותו למנוע תופעה מסוג זה. זכייניו עוברים הדרכות, חתומים על נהלים קפדניים של מתן שרות הגון , בהתאם לחוק וההיתר שניתן ע"י משרד האוצר. עבירה על איסור מכירה בהקפה מטופל ע"י מפעל הפיס במלוא החומרה  והזכיינים העוברים על נוהל זה נענשים בחומרה עד כדי שלילת זיכיון".

לשאלתי כמה דוכנים של מפעל הפיס פזורים בבתי חולים לא נמסרה תשובה עניינית אלא רק התגובה הבאה:

"הפיס פועל ע"פ היתר הרגולטור – האוצר  שניתן  בפברואר 2017, וכל פעילות לרבות פריסת נקודות מכירה  נעשית לפיו".





מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!

     


    היה לכם מעניין?
    לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות