שוקבוק, טנדר מרקט, לב השדה ומושבניק - כך תוכלו לקנות ירקות ופירות מחוץ לרשתות השיווק

שוקבוק, טנדר מרקט, לב השדה ומושבניק – כך תוכלו לקנות ירקות ופירות מחוץ לרשתות השיווק

לא תמיד המחירים של כל המוצרים נמוכים יותר מאלה שבסופרמרקט, אך לאורך זמן, הקנייה בכל אחד מהמיזמים הללו משרתת מטרה חשובה יותר לצרכנים ולחקלאים: מחירים הוגנים 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מחירי הירקות והפירות בארץ עלו לשיח הציבורי לא מעט – בעיקר בשל מחאת החקלאים על המחיר הנמוך שהם מקבלים עבור התוצרת, בעוד שהצרכנים משלמים ביוקר.

הסיבה, כידוע, היא פערי התיווך, שנובעים בעיקר מהעובדה שרשתות השיווק חולשות על רוב השיווק של התוצרת החקלאית, ולכל אחת מהן יש חברה שקונה את התוצרת החקלאית מהחקלאים ויכולה לנווט את המחירים והלחצים כאוות נפשה.

לכן, בשלוש השנים האחרונות הולכות ומתגברות היוזמות של חקלאים ושל גורמים אחרים לשווק את התוצרת החקלאית באופן ישיר לצרכן – אם דרך אתרי אינטרנט, אם במכירות ישירות ואם בחנויות פרטיות.

רגע לפני חג השבועות – שהוא כזכור חג הביכורים (ולא חג החלב, כפי שמחדירים לנו למודעות גורמים מסחריים), הנה תזכורת לכמה יוזמות כאלה:

טנדר מרקט

טנדר מרקט הוא קואופרטיב שהוקם על-ידי כ-25 שותפים שתרמו מכספם והקימו אגודה שותפית שמחברת בין 156 חקלאים.

המיזם נמצא בתחילת דרכו, ובין מקימיו האדריכלית והמומחית לקיימות אורנה אנג'ל. עוד אחד מהשותפים הוא גל שטייגר – ממייסדי הסופרמרקט השיתופי "שלנו" הפועל בתל אביב בהצלחה ומגלגל 9 מיליון שקל בשנה (פרטים אפשר לקרוא בכתבה שפרסמתי כאן בעבר).

בשלב זה יש למיזם חנות אחת הממוקמת ברחוב אורט 14 באשדוד, ובקרוב ייפתחו חנויות נוספות ותופעל גם אפליקציה.

החקלאים מזרימים את התוצרת החקלאית שלהם למרלוג שנמצא ברמת יוחנן, ומשם נשלחת התוצרת לחנויות בתל אביב ("שלנו") ובאשדוד ("טנדר מרקט").

בהמשך יוקם מרלוג נוסף בדרום: "כך אנחנו מצליחים להתגבר על פער התיווך וגם לתת תמורה הוגנת לחקלאי, כך שהמחיר לקילו שהוא מקבל אמור להיות עדיף על התשלום מהמשווק או מהסיטונאי שהוא עובד איתו", מסביר שטייגר. "המטרה של טנדר היא להפוך את הפירמידה. השאיפה היא תוך שנתיים לפתוח 5 חנויות או יותר".

לדברי שטייגר, נכון לעכשיו אין אתר אינטרנט – משום שהמטרה היא להפוך לשחקן גדול שעובד בהיקפים גדולים מאוד, ולא להסתפק במשלוחים לבתים פרטיים. לצורך כך, בונים בטנדר פלטפורמה דיגיטלית ומתכננים להיכנס לשוק המוסדי: "היקפי העסקאות באתרים הקיימים קטן, והיעד שלנו הוא להפוך לבנצ'מרק. מדובר בשוק של 18 מיליארד שקל בשנה. אנחנו צריכים להתקרב לפחות לאחוז מהשוק. לשם כך, צריך להגיע לשוק המוסדי".

לב השדה

"לב השדה" הוא אגודה שיתופית שמפעילה שווקים חקלאיים בשיתוף פעולה עם מוסדות חינוך. כך למשל, התקיים שוק ירקות ופירות היום באוניברסיטה העברית בירושלים בשיתוף אגטודת הסטודנטים. שווקים אחרים מתקיימים באופן קבוע בגמנסיה הרצליה ובמקומות נוספים.

המוכרים בירידים הללו הם התלמידים ולא החקלאים, ומוסדות החינוך מקבלים את הכסף ומחליטים מה לעשות בו.

מאחורי "לב השדה" עומדים אותם יזמים העומדים מאחורי טנדר מרקט, כלומר, גל שטייגר ושותפיו: "אנחנו מבינים שיש צורך במהלך חינוכי עמוק, ולכן עובדים גם באפיק הזה. הרווח שלנו כאגודה שיתופית הוא אפסי במקרים הללו, אבל יש בזה חשיבות גדולה. אנחנו לא מאמינים שחקלאי צריך לעזוב את השדה, יש משהו מאוד מחבר בזה שהתלמידים הם המוכרים. זה יוצר משהו מיוחד, חיבור עם הקהילה".

שוקבוק

אתר שוקבוק הוא מיזם מיוחד, שכתבתי עליו כאן בהרחבה לאחרונה.

מדובר באתר אינטרנט שהופך את מערכת היחסים בין הלקוח לבין החקלאי. המודל של האתר שונה מזה שאנחנו מכירים, משום שהוא מתבסס על ביקושי אמת: הצרכנים מזמינים באתר את הירקות והפירות שהם זקוקים להם – ורק אז החקלאים קוטפים ומספקים את ההזמנה.

המשלוחים יוצאים במועדים מסוימים, כשהצרכנים יודעים מראש מתי יקבלו את המשלוח.

זאת, בניגוד למצב המקובל שבו החקלאים קוטפים ומשווקים את התוצרת, התוצרת מגיעה לרשתות שיווק, הצרכנים קונים מה שהם צריכים והיתר נזרק לפח.

בשוקבוק, שהוקם על-ידי ארבעה יזמים צעירים וחרוצים שבאים מהענף, ביניהם האחים אייל וזיו יעקבי, החלקאים נוקבים במחיר שהם רוצים לקבל ומשקף עבורם רווח הוגן.

עוד דבר שמיוחד באתר הוא ההיכרות עם החקלאי. שמות החקלאים ותמונתם מופיעים באתר, כך שהצרכנים יודעים בדיוק ממי הם קונים ונוצר יחס אישי.

המשלוחים מגיעים מצפון ועד דרום. מומלץ להיכנס לאתר שוקבוק ולהזמין כדי להתנסות בחוויה.

מושבניק

אחד המיזמים הראשונים למשלוח ירקות ופירות ישירות לבית הלקוח הוא זה של מושבניק. מדובר באתר ובאפליקציה, וכיום אפשר להזמין ממושבניק ירקות ופירות גם דרך אפליקציית חנויות הנוחות yellow ולאסוף אותם ישירות מהתחנות.

האתר מאפשר להזמין גם תוצרת אורגנית, חומוס, רטבים, ביצים ועוד.

אתר מושבניק הוא אתר נוח וידידותי לתפעול עם עיצוב יפה ומזמין, שמייצר גם הוא קשר אישי לחקלאי שעומד מאחוריו.

כפי שאפשר לקרוא שם, מאחורי המיזם עומד אבי המושבניק, בן למשפחת חקלאים שעלו ממצרים והתיישבו במושב מצליח שבמועצת גזר. הסיבה להקמת המיזם הייתה עלויות התיווך הגבוהות שבין החקלאי עד הצרכן, ורצון לתת מענה לאיכות ולטריות הירקות.

כאמור, כפי שפרסמתי כאן לאחורונה, מושבניק החל לאחרונה לשתף פעולה עם רשת חנויות הנוחות yellow, כך שהתוצרת החלקאית יכולה להמתין בתחנות הדלק בדרך שבה נוסעים הלקוחות.

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות