עובדי רמי לוי שנפגעו כתוצאה מהצטרפות לארגון העובדים - יקבלו בין 6,000 ל-80,000 שקל לעובד

עובדי רמי לוי שנפגעו כתוצאה מהצטרפות לארגון העובדים – יקבלו בין 6,000 ל-80,000 שקל לעובד

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לאחר שלאחרונה קבע בית הדין לעבודה כי רמי לוי ישלם להסתדרות 1.5 מיליון שקל כפיצוי על פגיעה בהתארגנות עובדיו, היום מתבשרים 140 העובדים שנפגעו כי הם ייהנו מכספי הפיצויים.

מדובר בעובדי חברת ביכורי השקמה שבבעלות רמי לוי, אשר ביקשו להתארגן וסבלו כתוצאה מכך מהתעמרות.

בית המשפט ראה את התנהלותה של רשת לוי בחומרה רבה – כפי שאפשר לקרוא בכתבה שפרסמתי לאחרונה. הפגיעה בהתארגנות הייתה פגיעה אנושה, ולמעשה הביאה לחיסול ארגון העובדים ברשת. 

בביכורי השקמה עבדו כ-175 עובדים אשר ביקשו להקים ועד במסגרת ההסתדרות ולוי סגר את החברה וקלט את עובדיה בתוך רשת שיווק השקמה, רק על מנת להעלים את ההתארגנות. ביה"ד מצא כי "העברת פעילות החברה הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתארגנות" – והחליט כי הפגיעה בהתארגנות מצד לוי לוותה ב"נסיבות חמורות ביותר המצדיקות פסיקת פיצוי בסכום גבוה ומשמעותי ביותר".

במילים אחרות, בית הדין קבע שמאחר שהפגיעה כה קיצונית, על רמי לוי לפצות את העובדים בסכום חסר תקדים.

 בימים האחרונים הועבר להסתדרות צ'ק ובו כספי הפיצויים, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שכידוע מתמודד על כהונה נוספת, הורה לחלק את הסכום במלואו לכל 140 עובדי החברה אשר חתמו על טפסי ההצטרפות להסתדרות. 

לפי הודעת ההסתדרות, כ-120 העובדים אשר הסכימו להצעתו של לוי לעבור לעבוד בחברת רמי לוי מחשש שיאבדו את עבודתם, יקבלו פיצוי בגובה 6,000 שקל – לפי חישוב ממוצע של משכורת אחת.

כ-20 עובדים שנותרו ללא עבודה כתוצאה מההתארגנות – אשר חלקם היו חברי הוועד – יקבלו חמש משכורות, כ-30 אלף שקל לכל עובד.

שלושת חברי הוועד, שסבלו מהתנכלות ופוטרו עוד טרם המעבר לחברה החדשה, יפוצו כל אחד ב-50 אלף שקל, בנוסף לחמש המשכורות בגובה כ-30 אלף שקל.

זה אולי המקום להזכיר כי זכות ההתארגנות שמורה לכל עובד. חופש ההתארגנות כולל גם את חובת המעסיק לנהל עם עובדיו החברים בארגון עובדים יציג מו"מ קיבוצי, ואת הזכות של העובדים לנהל סכסוך עבודה. 

בתי הדין לעבודה רואים בחומרה פגיעה בזכות ההתארגנות, כפי שגם ראינו בשנת 2013 במה שמכונה "פסק דין פלאפון" – אז נתן בית הדין לעבודה פסק דין פורץ דרך, שלפיו למעסיק אסור להתערב בהתארגנות של עובדיו. הרכב השופטים בראשות השופטת נילי ארד, קבע אז כי למעסיק אסור למנוע מעובדים להצטרף לארגון עובדים או לומר להם שפעילותם נוגדת את החוק. עוד נקבע שהמעסיק לא יקבע בחוזה ההעסקה האישי של העובד כי העובד אינו רשאי להיות מיוצג על ידי ארגון עובדים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות