בעקבות ייצוגיות: מד"א מוזיל את תעריפי הגבייה מחייבים (אבל לא רטרואקטיבית)

בעקבות ייצוגיות: מד"א מוזיל את תעריפי הגבייה מחייבים (אבל לא רטרואקטיבית)

זאת, אחרי שאנשים שפונו באמבולנס בשעתם הקשה ביותר, גילו כעבור שנים שהם חייבים אלפי שקלים – כאשר רוב החוב נבע מהוצאות גבייה חסרות אחיזה במציאות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עשרות אלפי ישראלים נאלצו לשלם מאות ואלפי שקלים למד"א לאורך בשנים בגין הוצאות גבייה מופרזות שנגבו מהם – והחל מ-1 במאי 2017 התעריפים הופחתו.

מדובר בהפחתה של מאות אחוזים, כך שהתעריף ישקף את ההוצאות הישירות בלבד, כמו למשל עלות שליחת מכתב, כפי שקובע החוק. 

הנה דוגמאות לתעריפי הגבייה החדשים מהחייבים:

  • משלוח דרישה ראשונה בכתב: 4.20 שקלים במקום 18.42 שקלים.
  • איתור כתובת סרבן: 4 שקלים במקום 146 שקלים.
  • הובלת מעוקלים: 125 שקל במקום 414 שקל
  • המצאת אזהרה, לרבות על ידי הדבקת הודעה על כוונה לפרוץ לשם תפיסת מעוקלים והוצאתם: 30-80 שקל במקום 195 שקל.

הדבר לא נעשה מטוב לבה של מד"א, אלא עקב בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשה נגדה ועקב פסיקת בג"צ בנוגע לשיטות הגבייה של הרשויות המקומיות. 

כך, בבבקשה לייצוגית שהגיש בפברואר השנה עו"ד עידו שטיינר נגד מד"א, הוא הציג מקרים שבהם חייבים שפונו באמבולנס כתוצאה מתאונת דרכים בשנת 2012, קיבלו לראשונה דרישות חוב בשנת 2015 ולאחר מכן בשנת 2016 – כאשר החוב שנדרשו לשלם הורכב ברובו מהוצאות הגבייה. מדובר באזרחים תמימים שהיו מבוטחים בעת התאונה וסברו שהסדרת החוב בוצעה על-ידי החברה בסמוך לתאונה. 

לטענת עו"ד שטיינר, רוב האנשים זכאים להשבה של עלות הפינוי מקופת החולים או חברת הביטוח (במקרה של תאונת דרכים) ולכן מזניחים את התשלום מתוך מחשבה שהדברים יסתדרו, וכך החוב צומח לאלפי שקלים – כאשר רובו מורכב מהוצאות גבייה. 

הסכומים שנדרשים החייבים לשלם תחת הכותרת של הוצאות גבוהה כפולים ומכופלים ביחס לחוב המקורי, ונקבעים באופן שרירותי. 

כך למשל, במקרה הנ"ל, חובם המקורי של משפחת המבקשים עמד על סך של 1,173 שקל עבור שלושתם, ואילו הסכום ששילמו כהוצאות גבייה היה יותר מכפול: עמד 2,687 שקל. כל זאת, מבלי שהם יודעו על קיומו של חוב.

על פי הנטען בבקשה לייצוגית, מנתונים שנמסרו בכנסת, החוב למד"א נכון לשנת 2014 עומד על 255 מליון שקל, שמתוכם 95 מליון הוצאות אכיפה.

כאמור, לאחרונה הודיעה מד"א כי החל מ-1.5.2017 היא חדלה משיטת הגבייה הזו ומפחיתה את התעריפים, אך השינוי אינו תקף רטרו-אקטיבית, לגבי חובות של אלפי שקלים לא מוצדקים שהוטלו על חייבים לפני מועד זה.

עו"ד עידו שטיינר אמר כי יעמוד על כך שגם חובות עבר תלויים ועומדים שטרם שולמו יתוקנו ויופחתו במסגרת בקשתה של מד"א להכיר בהודעת החדילה מטעמה. 

ממד"א נמסר: "בעקבות פסיקת בג"צ בנוגע להליכי הגבייה ברשויות המקומיות, החליט הארגון לאמץ את הפסיקה התקדימית (הגם שהתקבלה ביחס לרשויות מקומיות), הגביל את תעריפי הוצאות הגביה אשר מוטלות על חייבים לתעריף המינימום, כך שיגבו ההוצאות הישירות בלבד. בהתאם לכך הודיעה מד"א לכל משרדי הגבייה שעימם היא עובדת כי התעריפים החדשים ייכנסו לתוקף מתאריך 1.5.2017. בכל מקרהף לא מדובר בכספים שהועברו לידי מד"א אלא נגבו והועברו למשרדי הגבייה".

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות