האם השנה "בהלת החמץ" ברשתות השיווק הביאה לפגיעה מיותרת בצרכנים וביצרנים?

האם השנה "בהלת החמץ" ברשתות השיווק הביאה לפגיעה מיותרת בצרכנים וביצרנים?

בנימוק שהמוצר אינו כשר, סולק חלב עזים שדווקא כן היה כשר לפסח מהמדפים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאת: ניב ליליאן

לאורך חג פסח הרבינו להתלונן על כך שרשתות השיווק אינן מוכרות חמץ, ושאנחנו כצרכנים נתקלים ביריעות ניילון לבנות שחוסמות לנו גישה למוצרים, לעתים אפילו נחסמים פיזית חלק מהמעברים בסופר. אבל נראה שהפעם, במסגרת "בהלת החמץ", שופרסל הורידה מהמדפים מוצר כשר לחלוטין לפסח – בטענה שהוא חמץ.

בערב הפסח נכנסתי לסניף שופרסל הסמוך לביתי, וביקשתי לרכוש בקבוק חלב עזים של מחלבת טל, שלרוב נמצא במקררים של המזון האורגני, תחת המותג שופרסל green. למרבה הפתעתי, מקררי החלב היו מכוסים בניילון, בבחינת חמץ. הסטתי מעט את הניילון כדי לגלות שהמקרר רוקן מתוכנו, ונתקלתי אף בתגובה תוקפנית של העובד במקום, שהחל לצעוק עלי לא לקחת משם מוצרים (על אף שלא היה מה לקחת). "כל מה שכשר לפסח, נמצא בצד השני", אמר. אבל החלב של מחלבת טל, מחלבה קטנה מבאר יעקב, לא היה על המדף. המוצרים היחידים שם היו של יצרניות המזון הגדולות תנובה וטרה, והמותג של שופרסל עצמה.

אולם, כשחזרתי הביתה ונטלתי ביד את הבקבוק שקניתי כמה ימים לפני כן, בשבוע שקדם לפסח, הופעתי לגלות חותמת ברורה "כשל"פ ערב פסח 20.4.17". כלומר, המוצרים של מחלבת טל הם כשרים לפסח ואינם חמץ – נקודה שאוששה בבירור עם המחלבה עצמה – ולא הייתה כל סיבה להוריד אותם מהמדפים או לחסום את האפשרות לרכוש אותם. יתרה מזאת, גם בדיקה חוזרת בחול המועד פסח גילתה שהחלב של מחלבת טל לא שב למדפים, לאורך החג כולו, על אף שהוא איננו חמץ כלל, ונמצא בהשגחת כשרות שנחשבת למחמירה (כפי שאפשר לראות בחותמת על הבקבוק).

halav

ייתכן שמדובר בטעות שנעשתה בתום לב, אבל העובדה שדווקא מוצרים של יצרנים קטנים הם אלה שמוּרָדים מהמדפים בתקופת הפסח, וכל מה שמותר במכירה הוא רק מוצרים של יצרניות המזון הגדולות ובעלות חלק הארי של שוק המזון – מעלה תהיות. שמא נעשה כאן שימוש לא כשר בטיעון הכשרות לפסח כדי לחסום יצרנים קטנים מלשווק את תוצרתם לצרכנים, ולהסב להם נזק כלכלי שמתבטא בהפסד מכירות של שבוע שלם תוך ניצול של בהלת החמץ?

תגובת שופרסל

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "המוצרים הללו הועברו למקרר החלב כדי שירוכזו עם מוצרים אחרים כשרים לפסח. המוצר נמכר כרגיל במהלך כל החג רק שונה מיקומו על המדף".

על אף תגובת רשת המכחישה את הסיפור, וטוענת כי החלב נמצא למכירה על המדף (בידינו הוכחות שלא כך הדבר, ראו התמונה מטה שצולמה בערב חג הפסח…), הגיבו מהמדיה החברתית של שופרסל בעמוד הפייסבוק של החיבור בזו הלשון:

"שלום רב ותודה על הפניה. חשוב להדגיש, כי סניפי הרשת עובדים עם הנחיות ברורות בשיתוף עם משגיח כשרות ובדיקות של הרבנות. כמידי שנה מכסים בכל רחבי הסניף את כלל המוצרים המוגדרים חמץ וכן, יחד עם מוצרי החמץ המוצגים במדף השוטף, יש גם מוצרי הכשל"פ המכוסים גם הם.
במקביל יש מקום המוגדר כפינת כשרה לפסח עם מגוון רחב של מוצרים המוגדרים מהסחר לתצוגה כשבועיים ימים לפני החג ובכל מהלך כל חול המועד פסח".

פינת חלב העזים במקרר בסניף שופרסל. תנובה בלבדפינת חלב העזים במקרר בסניף שופרסל. תנובה בלבד. צילום: ניב ליליאן

לא ברור לנו מה פירוש הביטוי "מהסחר לתצוגה", אך תגובת מנהלי המדיה החברתית, בניגוד להכחשה הרשמית, מהווה הודאה כי בכלל הרשת מסירים מהמדף מוצרים כשרים לפסח לחלוטין ומונעים מהלקוחות לרוכשם, ללא נימוק מעשי, תוך פגיעה ביצרנים וביבואנים וכמובן, בצרכנים.

הכתבה פורסמה לראשונה בבלוג הטכנולוגיה "החיבור" של העיתונאי ניב ליליאן

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות