מהפכה צרכנית שיווקית: רשת שופרסל רוכשת את ניו פארם

מהפכה צרכנית שיווקית: רשת שופרסל רוכשת את ניו פארם

המשמעויות רבות ומגוונות: החל ממוצרי המותג הפרטי של שופרסל בסניפי ניו פארם ועד ריכוזיות שעלולה להשפיע על המחירים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

העסקה נחתמה: שופרסל רוכשת את ניו פארם.

מדובר במהלך עם משמעויות מרחיקות לכת – שיכולות להביא את המותג הפרטי של שופרסל אל סניפי ניו-פארם, ליצור מועדון לקוחות עצום המושתת על שני מועדוני הלקוחות של שתי הרשתות ולבוא לידי ביטוי גם בהזמנת מוצרי ניו פארם באינטרנט – מה שכיום לא קיים. 

שופרסל היא כיום רשת השיווק הגדולה בארץ, ועם רכישת רשת הפארם השנייה בגודלה בארץ – ניו פארם, היא הופכת למעצמה שיכולה לפעול לשני כיוונים מנוגדים – להחליש את התחרות או להעצים אותה. זאת, משום שמצד אחד היא מספקת לראשונה תחרות של ממש לסופר-פארם, שהיא כיום השחקנית החזקה והדומיננטית בענף הפארם, ומצד שני היא מרכזת כוח רב מאוד בידי שופרסל. מדובר בכוח עצום מול הספקים ומול הצרכנים, וקיים כמובן סיכוי שהוא ינוצל לרעה.

לזכותה של שופרסל ייאמר, שהיא דווקא הייתה מחוללת תחרות בולטת בשנים האחרונות, במיוחד מאז מחאת יוקר המחיה ב-2011.

שופרסל נכנסה בשנתיים האחרונות עם המותג הפרטי לכמה נישות שהן לחלוטין חלק בלתי נפרד מהמוצרים שנמכרים באופן מסורתי ברשתות הפארם, כמו קטגוריית התינוקות, כאשר השיקה את תחליף החלב לתינוקות ואת החיתולים תחת המותג שופרסל בייבי. באופן מוצהר, שופרסל מוכרת את המוצרים האלה במחירים נמוכים יחסית למחירים המקובלים בענף. יש להניח שמרגע המיזוג עם ניו פארם, אפשר יהיה לראות את המוצרים הללו על מדפי ניו פארם – מה שיהפוך אותם לנגישים בכל רחבי הארץ, גם באזורים שבהם אין סניפים של ניו פארם.

המשמעות ככל הנראה תהיה מלחמות מחירים בקטגוריות אלה גם בין הספקים וגם ניו פארם לסופר-פארם.

למעשה, לא קשה להבחין בכך שנכון להיום, סופר-פארם מכתיבה מחירים (גבוהים), מבצעים וחדשנות שיווקית לענף, כשלמעשה, בענף הפארם התחרות יחסית חלשה, למעט בתקופות שלפני החגים כמו התקופה הנוכחית שלפני פסח.

רשת ניו פארם, ששייכת לקבוצת המשביר 365, מפעילה 67 סניפים והיא המתחרה העיקרית של סופר-פארם – אך חלשה ממנה. מתוך 67 הסניפים, 57 הם סניפי פארם בפורמט עשיר (שניים מתוכם בזכייניות) ו-10 סניפי מדיקל המתמחים במתן שירותי רוקחות. הרשת מעסיקה כ-1,100 עובדים.

מדובר בענף רווחי מאוד, וברור למה שופרסל רוצה להיכנס אליו באמצעות רשת קיימת ולא לפתח אותה בעצמה. לפי ההערכות, מוצרי הפארם מהווים היום 14% מסל הקניות הממוצע של הצרכן הישראלי, ומכירות שוק הפארם מוערכות ב־9 מיליארד שקל בשנה.

העסקה טעונה אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים

ההסכם נחתם ביום חמישי 6.4.17 בשעות הערב, בין שופרסל לבין המשביר 365 החזקות בע"מ, לאחר שדירקטוריון שופרסל אישר את העסקה.

במסגרת ההסכם שופרסל תשלם סך של 130 מיליון שקל תמורת 100% ממניות ניו פארם. ניו פארם תקבל החזר חוב מחברה קשורה בסך 12 מ' שקל.

העסקה כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים תוך 3 חודשים וכן לבדיקת נאותות שתבוצע על ידי שופרסל עד למועד ההשלמה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות