דיל המאה יהפוך לקנס המאה? שיטות הפעולה של עוקצת הקשישים נחשפות

זו האישה שעומדת מאחורי עוקץ קשישים שיטתי ואכזרי וכך היא פעלה

אל תגידו "לי זה לא יקרה", הכירו את שיטות עוקץ הקשישים. כך פעלה האישה שהפעילה את חברת "דיל המאה", ושהרשות להגנת הצרכן קונסת ב-8.3 מיליון שקל

דיל המאה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




בת שבע מכלוף אברהם, ישראלית בת פחות מ-40, תשלם מיליוני שקלים קנס בגין עוקץ קשישים באמצעות שורת חברות שהפעילה (דיל המאה, פרימיום סייל וליין ישיר). מדובר בקנס הכי גבוה שהוטל בארץ ע"י הרשות להגנת הצרכן על המעשה המכוער הזה, ונכון לעכשיו הוא עומד על 8.36 מיליון ש"ח. אבל הרשו לנו לצנן את ההתלהבות, הגברת יכולה לערער עליו וכך היא גם תעשה. מה שלא פחות חשוב מהקנס הוא העובדה ששמה של האישה נחשף – וגם שיטות הפעולה שלה. עוקץ קשישים הוא תופעה מכוערת שאנחנו עוקבים אחריה כאן באתר פואנטה כבר שנים, וחשוב שכל מי שקורא את הכתבה הזאת יבין שכמעט כל אחד עלול ליפול בפח: הנוכלים מפעילים על הצרכנים לחץ שקשה מאוד לעמוד בו, ולכן כדאי להכיר מראש את השיטות. בפעם הבאה ההורים שלכם או אתם עצמכם עלולים להיות הקורבנות של אותם אנשים עלובים שגורפים מיליונים מכיסם של צרכנים אומללים.

בשנתיים האחרונות נחשפו בתקשורת שיטות הפעולה שבהן נקטה מכלוף אברהם כדי להוציא מצרכנים קשישים עשרות אלפי שקלים. חלק מהמידע נחשף ע"י העובדות בחברות שהיא הפעילה מראשון לציון.

דיל המאה או פרימיום סייל? עוקץ קשישים בשמות שונים

לפי הרשות להגנת הצרכן, מכלוף אברהם ניהלה מכונה משומנת של עוקץ קשישים באמצעות כמה חברות: דיל המאה, פרימיום סייל וליין ישיר. כל החברות עשו למעשה את אותו דבר: שיווק טלפוני לצרכנים שרובם ככולם קשישים, באמצעות הטעיה והשפעה בלתי הוגנת שגרמה לקשישים להוציא את כספם המועט על מוצרים שלא נזקקו להם. "העוסקת ביצעה פניות חוזרות ונשנות לצרכן על אף שהביע במפורש את רצונו כי תחדל מכך, ניצלה מוגבלות של צרכנים, וסיפקה מוצרים בתשלום שלא על פי בקשה מפורשת", נכתב בהודעת הרשות.

מבצעים

אותה אישה, שגזלה מאות אלפי שקלים ללא רחמים מאנשים אומללים, דווקא זכתה למידת הרחמים וקיבלה הנחה של 20% על גובה הקנס, מאחר שזו "הפרה ראשונה" – עד כמה שזה נשמע ציני.

עוד למרבה הצער, העוסקת יכולה לערער על הודעת הקנס תוך 45 יום, ויש להניח שכך תעשה. כתוצאה מכך התהליך צפוי להיגרר עוד חודשים ארוכים – כפי שקורה בכל הודעות הקנס שהרשות להגנת הצרכן מכריזה עליהן.

עוקץ הקשישים בחברת פרימיום סייל, ליין ישיר ודיל המאה – כך זה עבד

חשוב להבין שבכל המקרים מדובר בעסקאות שבוצעו ביוזמן נציגי אותן חברות – ואף פעם לא ביוזמת הצרכן הקשיש. עובדיה של העוסקת פנו אל הצרכנים, רובם ככולם קשישים, באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג), על מנת למכור מוצרים שונים בעסקת מכר מרחוק, דוגמת תכשיטים, כלי מטבח, מכשירי חשמל קטנים, כלי מיטה ועוד.

עדיין לא הצטרפתם לערוץ הטלגרם שלנו? לחצו כאן >

נוסף על הפעלת מוקד המכירות, נציגותיה ביצעו שיחות שיווק מחוץ למשרדי החברה ונציגות אלה נהגו בפרקטיקות חמורות אף יותר.

עוקץ קשישים

לפי התלונות שהביאו לפתיחת החקירה של הרשות הצרכן, כך פעלה השיטה בחברות פרימיום סייל, ליין ישיר ודיל המאה:

נציגי דיל המאה התחזו לנציגי ישראכרט או ויזה

  • בפתיחת השיחה נציגי המכירות הזדהו כנציגי "מחלקת הטבות לבעלי כרטיסי אשראי", וכמי שעובדים "עם ויזה וישראכרט", כך שהצרכנים קיבלו רושם שהם מדברים עם נציג רשמי של חברת האשראי או מישהו מטעמה. לעתים הם הציגו את עצמם כנציגים של גופים נוספים.
  • הנציגים טענו שהם פונים לצרכן משום שהוא מחזיק בכרטיס אשראי ויזה או ישראכרט, על מנת לקבע את המצג לפיו הן נציגות רשמיות של חברות האשראי.
    • כאשר אישר הצרכן כי הוא בעל כרטיס אשראי כלשהו, נאמר לו שהוא זכאי להטבות בנימוקים שונים. כמובן שמדובר בשקר שמטרתו להביא את צרכן להיקשר עם העוסקת בעסקה.

הבטחה ל"זיכוי" מוגבל בזמן

נציגות העוסקת מסרו לצרכנים כי העוסקת מחזיקה בידה זיכוי כספי בסך של 1,000 ₪ על שמו של הצרכן או קופון בסכום זהה, וטענו כי אי ניצול הזיכוי יביא לביטולו. בפועל, זיכוי כאמור כלל לא היה בנמצא, הטבה זו לא הייתה קיימת כלל, והעוסקת מעולם לא "ביטלה" את ההטבה המדומה אלא שבה והציעה אותה שוב ושוב.

טענה שהצרכן חבר במועדון לקוחות

נציגות העוסקת טענו כי ההטבות ניתנות בשל העובדה שהצרכן נמנה על מועדון לקוחות שמפעילה העוסקת. בפועל, העוסקת לא הפעילה מועדון לקוחות כלשהו.

טענה לזכייה בהגרלה

נציגות העוסקת טענו כי התקשרו אל הצרכן משום ששמו עלה בהגרלה כלשהי. בפועל, העוסקת כלל לא ערכה הגרלות.

השפעה בלתי הוגנת

העוסקת ביצעה פעולות של השפעה בלתי הוגנת: ביצוע פניות חוזרות ונשנות לצרכן על אף שהביע במפורש את רצונו כי תחדל מכך, ניצול מוגבלות של צרכנים, והספקת מוצרים בתשלום שלא על פי בקשה מפורשת, הכל במטרה להיקשר בעסקה.

טענה לגבי חוב שלא היה קיים

נציגות העוסקת מסרו לצרכנים כי נזקף לחובתם חוב כלשהו לעוסקת, או כי הצרכנים משתייכים למועדון לקוחות שמפעילה העוסקת. הנציגות טענו כי על מנת לפרוע את החוב או על מנת לסיים את החברות במועדון, על הצרכנים לשלם לעוסקת אלפי שקלים, או לרכוש מוצרים בסכום שייקבע על ידי העוסקת. בפועל, חוב כזה לא היה קיים, העוסקת כלל לא הפעילה מועדון לקוחות כלשהו, ולאחר שהצרכנים ביקשו לסיים את חברותם במועדון לכאורה, העוסקת חייבה את כרטיס האשראי שלהם כעסקת מכירה לכל דבר ועניין ושלחה לביתם מוצרים שונים. לעיתים אף חייבה העוסקת את כרטיסי האשראי של הצרכנים אף ללא שקדמה לכך שיחת מכירה, ולאחר מכן שלחה לביתם מוצרים שונים ללא בקשתם המפורשת.

סירוב לבטל עסקה

העוסקת לא נענתה לדרישת הצרכנים לבטל עסקה, הגם שעשו זאת במועד הקבוע בחוק. במקרים אחרים דרשה העוסקת מהצרכנים דמי ביטול בשיעור גבוה מזה הקבוע בחוק.

הסתרת מסמכי העסקה

העוסקת לא גילתה לצרכנים באופן גורף את מלוא הפרטים המחויבים בגילוי טרם ביצוע העסקה, כנדרש בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק. כמו כן, לאחר ביצוע העסקה, העוסקת לא שלחה לצרכנים מסמך בכתב הכולל פרטים שונים כנדרש על פי החוק.

תגובת בת שבע מכלוף אברהם

עו"ד לירן זילברמן, המייצג את בת שבע מכלוף אברהם, מסר כך: "הכתבה עוסקת בעיצום כספי לכאורה שהוטל על מרשתי. יחד עם זאת, חשוב להזכיר כי מדובר בשלב ביניים, ואנו עמלים בימים אלה על הכנסה והגשה של ערעור מסודר במסגרתו נשטח את מלא טענותינו. אנו סומכים על בית המשפט כי בסופו של הליך יורה על ביטול העיצום הכספי, אשר הושת בניגוד להוראות הדין – ולחילופין יורה כי העיצום הכספי יהיה מידתי וסביר בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן".

5 ישראלים הרוויחו 20 מיליון שקל על גבם של קשישים אומללים

מכלוף אברהם, שהפעילה את חברות דיל המאה, פרימיום סייל וליין ישיר, איננה לבד בתעשיית הנוכלות המכוערת שמכונה "עוקץ קשישים".

כאן באתר פואנטה אנחנו עוקבים מקרוב אחרי התופעה, ופרסמנו בעבר את דבר מעצרם של 5 חשודים בעוקץ קשישים. ביולי 2020 הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד אותם חמישה: שני אלימלך בת 30, שלי חזז בת 37, מירית דבורה בת 34, אסף דבורה בן 38 ושמעון קטורזה בן 27. הם הואשמו כי בין השנים 2015 ל-2018 פעלו במסגרת "תכנית מרמה שיטתית ומאורגנת כלפי ציבור קורבנות, לרבות קשישים, בכדי להפיק רווח כספי קל על חשבונם". הרווח הסתכם בכ-20 מיליון שקלים. החמישה הואשמו גם בעבירות מס והלבנת הון.

שימו לב לשיטות שמתוארות בכתב האישום – הן דומות מאוד לאלה שהופעלו בחברות דיל המאה ודומותיה:

  • החמישה פנו לקורבנות בשיחות טלמרקטינג והציגו בפניהם מצג שווא, לפיו הם חברים רשומים במועדון של חברה, שמקנה להם רכישה מוזלת של מוצרים שונים או הנחות.
  • לאחר תקופה בה הקורבנות נהנו לכאורה ממינוי החברות בחינם, הם נדרשו לשלם עבור המשך החברות, סך חודשי של מאות שקלים למשך השנתיים הנותרות.
  • על סמך המצג השקרי, הקורבנות נדרשו לשלם סך של אלפי שקלים על החברות במרמה, לרוב באמצעות אשראי.

 

שתפו את הכתבה עם חברים – זה חשוב…
ואל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה קל!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד כתבות באתר חדשות הצרכנות פואנטה

מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!





    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות