רוצות עוד 2,000 שקל בחודש בפנסיה? מנורה מבטחים מציעה לנשים: הגדילו את ההפרשה וקבלו הנחה בדמי הניהול

רוצות עוד 2,000 שקל בחודש בפנסיה? מנורה מבטחים מציעה לנשים: הגדילו את ההפרשה וקבלו הנחה בדמי הניהול

הפער בין קצבת הפנסיה של אישה וגבר שחסכו בתנאים דומים מגיע לכ-3,800 שקל. איך מבקשת תוכנית "מיס פנסיה" של מנורה מבטחים לשפר את מצב הנשים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

גולשות יקרות, האם ידעתן שכאשר תפרשו לפנסיה, הפנסיה שלכן תהיה נמוכה יותר משל הגברים בשיעור שיכול להגיע גם לכ-40%?

אי השוויון בין הנשים לגברים בארץ זועק לשמיים בכל הנוגע לפערי השכר, והדבר בא לידי ביטוי לא רק לאורך שנות העבודה אלא גם לאחר הפרישה.

כאשר נשים פורשות בגיל 62, הפנסיה שלהן נמוכה מזו של הגברים ב-3,800 שקל. כאשר הן פורשות בגיל 67, הפער לא מתבטל אלא יורד לכ-1,030 שקל.

כך למשל, כשמדובר בגבר ואישה שמתחילים לעבוד בגיל 27, שניהם נשואים + ילד ושניהם משתכרים 6,000 שקל בחודש, מפרישים 18.5% ויש להם צבירה של 22,000 שקל – הגבר יקבל בעת הפרישה 2,200 שקל יותר מהאישה, כלומר 9,054 שקל לעומת 6,824 שקל בלבד.

הבשורה הטובה היא שאפשר לצמצם את הפער הזה באמצעות התנהלות נכונה. התנהלות זו צריכה להתחיל כבר בגיל צעיר מאוד, ממש בתחילת שנות ה-20 לחיי האישה. 

כיצד עושים זאת? הנה כמה טיפים:

  1. יש לשמור על רצף חיסכון גם בחופשת לידה.
  2. יש לשמור על רצף חיסכון גם בין עבודות.
  3. רצוי לקיים פגישת ייעוץ כדי להתאים את מסלול ההשקעות ואת המרכיב הביטוחי.
  4. יש לבדוק את דמי הניהול. יכול להיות שאפשר להוריד את גובה דמי הניהול שנקבעו לפני 10 שנים.
  5. כשמדובר בעצמאים/עצמאיות – חייבת להיות אחריות אישית לעשות הוראת קבע, ולא להפסיק את ההפקדה לקרן הפנסיה גם כשהמצב הכלכלי קשה. במקרה הגרוע, אפשר להפסיק להפריש לחמישה חודשים שבהם נשמרים הביטוחים.
  6. גם כאשר מסיימים לעבוד במקום כלשהו ואפשר להוציא לפדות את הכסף – לא לעשות זאת. 
  7. כדי לשמור על רמת החיים – צריך לכוון כל כסף פנוי לקצבה החודשית, למשל את קרן ההשתלמות.
  8. יש לעקוב אחר החיסכון כל הזמן, ולא להתעלם ממכתבי העדכון שנשלחים מהחברה.

מי שמספקת את הטיפים האלה היא אחת הנשים הבכירות בעולם הביטוח והפנסיה, יעל גרינולד, המשנה למנכ"ל מנורה מבטחים. "אישה צריכה לדאוג לעצמה. היא לא צריכה להתבסס על בן הזוג ולא על הילדים שלה בעת זקנה", היא אמרה היום בעת השקת תוכנית "מיס פנסיה" – חבילה פנסיונית המיועדת לנשים, שמביאה בחשבון מאפיינים כמו חופשות לידה, עבודה במשרדה חלקית, משרות אם, גיל פרישה ותוחלת חיים.

לדברי גרינוולד, יש כמה דרכים לצמצם את הפער בקצבה בעת הפרישה – אך יש ליישם את הדרכים הללו מוקדם ככל האפשר: "למעשה, מי שמתחילה להפקיד מאוחר, בגיל 50, ומפקידה למשל 200 שקל בחודש בלבד, תמצא את עצמה מקבלת קצבה שהיא נמוכה יותר מההפקדה שלה – 178 שקל בלבד", היא מסבירה. "מי שמתחילה להפקיד 200 שקל בחודש בגיל 20, תקבל בגיל 64 פנסיה של 1,145 שקל, ואם תתחיל בגיל 25 הפנסיה כבר תרד ל-900 שקל בחודש.

"אסור לאחר את הרכבת. לכן, צריך לדבר אל הדור הצעיר – שהוא זה שלא רוצה להתעסק בזה". 

לדברי גרינולד, הדגש בחבילת "מיס פנסיה" הוא הפגישה האישית עם החוסכת: "מדובר בפגישת ייעוץ שבה כל הפרמטרים נבחנים – מצב בריאותי, אופק השתכרות וכו'. אני, למשל, יודעת שכאשר אפרוש אקבל קצבה נמוכה משמעותית לעומת השכר הנוכחי שלי, ולכן אני מייעדת את קרן ההשתלמות שלי לפנסיה. זה גם מה שאנחנו ממליצים בפגישה לנשים לעשות". 

עוד נקודות אליהן יתייחסו בפגישה הפנסיונית הן אי משיכת פיצויי פיטורין והגדלת ההפקדה האישית לפנסיה ל-7%. 

מעבר לכך, החברה מעודדת את החוסכות להגדיל את ההפרשה מעבר לסכום שמפריש המעסיק, וזאת באמצעות אי-גביית דמי הניהול על חלק זה של ההפרשה.

בנוסף, המצטרפות יקבלו כיסוי ביטוחי מקיף לאובדן כושר עבודה ולמקרה פטירה, הטבה ייחודית בעת מעבר עבודות, מוקד רפואי 24/7, שירות רופא עד הבית וחוות דעת שנייה בחו"ל.  

הסיבות לפערים: לא רק גיל הפרישה

מנורה מבטחים מבססת את החלטתה על נתוני מחקר שערכה בקרב חצי מיליון מבוטחי הקרן ומהם עולים הבדלים משמעותיים בגובה הפנסיה הצפויה בין נשים לגברים. כך למשל, בקבוצת הגיל 30, הפער בין נשים לגברים יגיע בעת הפנסיה ל- 38%, כאשר נשים ייהנו מפנסיה של 4,626 שקל לעומת גברים שייהנו מפנסיה של 7,417 שקל, פער של 2,791 שקל. בקבוצת הגיל 40 הפער מטפס ל- 42% (גברים יקבלו פנסיה של 7,204 שקל לעומת נשים שיקבלו כ- 3,000 שקל פחות, 4,146 שקל בלבד), ובקבוצת הגיל 50 הפער גבוה אף יותר: 52% בממוצע.

במנורה מבטחים מסבירים את הפערים בגובה הפנסיה בכמה פרמטרים. ראשית, פערי שכר בין גברים לנשים מייצרים פער משמעותי בגובה ההפקדות לקרן הפנסיה. פערי השכר בין גברים ונשים נעים בין 14% ל -26% לטובת הגבר, כאשר הפער הולך וגדל ככל שמתקרב גיל הפרישה. לכך מתווספת העובדה שנשים עובדות לעתים קרובות במשרות חלקיות ומפוצלות, ושהקריירות שלהן נעצרות לפעמים לשנים ארוכות לטובת גידול הילדים.

סיבה מהותית נוספת  היא גיל הפרישה: גיל הפרישה לנשים עומד על 62 ואילו של הגברים על 67, כך שלאשה יש חמש שנים שבה היא מושכת כספים מקופת הפנסיה, בעוד הגבר מפקיד לקופה.

בנוסף, תוחלת החיים לנשים גבוהה יותר משל הגברים בכארבע שנים, שגם אותן יש לקחת בחשבון. 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות