מדריך לקניית מכונית משומשת

מדריך לקניית מכונית משומשת

איך תחליטו ממי לקנות, איזה דגם מתאים לצרכים והאם המחיר שדורשים הגיוני? מה תוכלו לבדוק לבד ואילו מסמכים צריכים להדליק נורה אדומה? כל הכללים וההמלצות בכתבה הבאה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאת: יואל שוורץ, עולם הרכב

קניית מכונית משומשת היא תהליך שמצריך קבלת הרבה החלטות בתחום שרובנו לא בקיאים בו. המטרה, כמובן, היא להשיג מצב של עלות מרבית תמורת התועלת.

מעטים מרגישים ביטחון מוחלט ותוהים אם מחיר המחירון משקף באמת את מחיר הרכב, לא יודעים כיצד איך לחשב את עלויות האחזקה השוטפות והולכים לאיבוד בין השיקולים בבחירת הרכב המתאים.

הקפדה על הכללים שיפורטו בהמשך תעזור לכם להימנע מצרות ותכוון אתכם לרכישה מוצלחת ובטוחה.

חשוב לזכור, אל תרכשו דבר תחת לחץ. התפשרות על חלק מהכללים או הבדיקות עלולות לגרור החלטות שגויות שיכולות לעלות לכם ביוקר.

הכתבה מתמקדת בקנייה מאדם פרטי, אך כללי האצבע המופיעים בה רלבנטיים לכל קניית רכב משומש.

שלב 1: קבלת ההחלטה ותכנון התקציב

לצד רכישת רכב מבעלים פרטיים, יש עוד 3 סוגים של מקורות מכירה: חברות ליסינג, חברות טרייד אין וסוחרים. הנה, על קצה המזלג, ההבדלים:

יתרונות וחסרונות לבחירת המוכר

אצל בעלים פרטיים תוכלו כנראה למצוא את הדגמים במצב הטוב ביותר וברמות הגימור הגבוהות ביותר. מנגד המחיר עשוי להיות הגבוה ביותר, ואין מימון או אחריות.

במגרשי ליסינג וטרייד אין היצע הדגמים המוצעים למכירה יהיה הרחב ביותר ובנוסף תוכלו לקבל מימון ואחריות. גם סביר שהמחיר יהיה האטרקטיבי ביותר, אולם יש לכך סיבה – לרוב מדובר בדגמים באבזור בסיסי ועם קילומטרז' גבוה.

אצל סוחרים המחיר יכול להיות נמוך, כשמנגד היצע הדגמים והגרסאות מצומצם ואקראי, והמכוניות עלולות להיות במצב ירוד.

תקציב הרכב: אל תשקיעו את כל הכסף בקנייה בלבד

הבחירה ברכב יד שנייה כמעט תמיד נובעת משיקולים כלכליים. לכן, הגדירו תקציב מקסימלי ופצלו אותו: חלק לרכישה וחלק אחר ל"שונות", שיכלול את התיקונים הדרושים ואת ביטוחי החובה והמקיף.

דרישות וצרכים

נסו לכמת את הדרישות והצרכים שלכם מהמכונית. האם זהו רכב ראשון לסטודנט, רכב למשפחה קטנה או מרובת ילדים, נוסעים מרחקים קצרים או ארוכים, בתנועה עירונית פקוקה, או גומאים מרחקים וכו'.

זה יעזור לכם להחליט אם אתם זקוקים למכונית עירונית קטנה ידנית וחסכונית או מכונית "מנהלים" מרווחת וחזקה, וימנע רכישה של מכונית שאתם לא צריכים שתחזוקתה עלולה להיות יקרה.

רכב פאר בתקציב של משפחתית

ברכישת רכב משומש יש לקחת בחשבון את עלות אחזקת הרכב. רכב פאר משומש יכול להימכר במחיר מפתה מאוד, אבל הוא בהכרח יהיה יקר יותר לאחזקה – ובאופן משמעותי – ממקבילו המשפחתי באותו מחיר רכישה.

ומשזה נאמר, אחרי שבחרתם דגם או דגמים מסוימים העדיפו את גרסת המנוע ורמת האבזור הגבוהות יותר של אותו דגם.

מכוניות מדגמים אלה הן לרוב יהיו נדירות יותר בשוק, אולם מחירן לא יהיה גדול משמעותית מהגרסאות הפשוטות ויתרונות האבזור הרב (לפעמים גם אבזור הבטיחות), הביצועים והבטיחות האקטיבית שווים את זה. בנוסף לרוב עליות האחזקה דומות לאלה של גרסאות הבסיס.

מחיר מחירון

מחיר המחירון מורכב ממודל הדגם, רמת האבזור, מועד העלייה לכביש, הקילומטראז' שהדגם עבר, מספר הבעלויות וסוג הבעלות (פרטי, ליסינג, השכרה וכו').

שקלול כל הפרמטרים יניב את מחיר המחירון שהינו למעשה המחיר המומלץ לאותו דגם ספציפי.

בתנאי השוק כיום מחיר המחירון מהווה נקודת יחוס בלבד כשהעסקאות בפועל מתבצעות באחוזים נכרים מתחת למחיר המחירון. יש יוצאים מהכלל שנמכרים גם מעל המחירון, אבל אלה בעיקר דגמי שוליים.

מחיר השוק

אחרי שצמצמתם את הדגמים שמתאמים לכם, בדקו באינטרנט מה המחיר הנדרש עליהם בשוק. זה יעזור לכם לדעת על הקשר בין מחיר המחירון למחיר השוק בפועל. לא לשכוח לקחת בחשבון את מספר בעלויות, קילומטראז' וכו', ולוודא שאתם בודקים את גרסת המנוע ורמת האבזור הנכונה!

מה לברר בשיחת הטלפון?

המטרה היא לקבל כמה שיותר פרטים כדי למנוע נסיעה מיותרת לבדיקת רכב אשר יתברר כלא מתאים. על כן החלו בגילוי אם מדובר באדם שמוכר רכב פרטי או סוחר סמוי, ע"י בקשת פרטים לגבי הרכב למכירה וזאת מבלי ציון הדגם המדויק.

בררו אם הוא הבעלים של הרכב ומה הסיבה למכירת הרכב שברשותו. בררו פרטים בסיסיים בנוגע לרכב (יד, חודש עליה לכביש, קילומטראז') ופרטים כללים כמו מצבו המכאני של הרכב, היכן ועד כמה הוא מטופל והאם עבר תאונות.

עדיף לשאול שאלות מכוונות כמו האם יש ריפוד קרוע או דהוי, פלסטיק שבור, מערכות שאינה עובדת וכו'.

שלב ב': בדיקת המכונית – כך לא תיפלו בפח

אחרי שהחלטתם מה אתם רוצים ומה התקציב שלכם, אפשר לעבור לשלב הבא: מפגש עם המכוניות המוצעות למכירה.

לקראת המפגש הזה, הנה כמה כלים בסיסיים שיאפשרו לכם לסנן אילו מכוניות תרצו לקחת למכון בדיקה ואילו ממש לא.

בדיקה ראשונית של המכונית

  • העדיפו לראות את הרכב רק באור יום.
  • העדיפו לפגוש את המוכר בביתו או במקום עבודתו כדי להקל על איתורו בעתיד.
  • כדאי להגיע ולבדוק את הרכב עם אדם נוסף – נקודת מבט נוספת רק יכולה לעזור.
  • בדיקת מסמכים – הביטו ברישיון הרכב, רישיון בלוי או מטושטש עלול להיות סימן לזיוף.
  • טסט: ודאו שעל רישיון הרכב מוטבעת חותמת כשירות תנועה ("טסט").
  • תאריך בעלות – במידה והרכב נמכר זמן קצר לאחר רכישתו, בררו מדוע.
  • תאריך הדפסת רישיון – במידה והרישיון חדש בררו מה הסיבה להוצאתו המחודשת.
  • מספר בעלים – בדקו את מספר הידיים המופיע ברישיון הרכב בסעיף "מספר בעלים קודמים". ברכב מיד ראשונה יופיעו הספרות – 00, יד שניה 01 וכיו"ב.
  • בעלות קודמת – במידה והרכב היה בעבר בליסינג, חברה וכו', תופיע הערה בסעיף "מספר בעלים קודמים". במקרים רבים בהם הרכב נמכר כ"יד ראשונה 0 ק"מ", לא תופיע הערה. כך שבמידה וקיים חשד בדקו את היסטוריית הרכב גם במשרד הרישוי.
  • סוחר – במידה ובחלקו התחתון של רישיון הרכב רשום "הפקדת סוחר – רישיון לטסט, היו בעלים קודמים". מדובר ברכב שהועבר לבעלותו של סוחר ומבלי שההעברה תירשם כיד נוספת ברישיון הרכב. כאן יש פרצה בחוק שמאפשרת לסוחר לקחת רכב ליסינג לשעבר, להכניס את פרטיו האישיים כיד ראשונה, ובכך למחוק את עבר הליסינג של הרכב.
  • פרטי המוכר – בקשו מהמוכר את תעודת הזהות וודאו שהוא אכן הבעלים של הרכב. במידה וזה לא המצב בקשו לדבר ו/או להיפגש עם הבעלים של הרכב.
  • ספר רכב – בקשו לראות את ספר הטיפולים של הרכב. במידה ואין את הספר או שאין בו חתימות מוסך, ומדובר ברכב חדש יחסית (עד 5 שנים לערך), בקשו מהמוכר להגיע אתכם למוסך בו טיפל ברכב לצורך קבלת תדפיס טיפולים. באותה הזדמנות תוכלו לאמת את נתון הקילומטראז' ברכב מול זה הרשום במחשבי המוסך. במידה ולא מתאפשר, נסו לבדוק חשבוניות טיפול.
  • טיפולים – בדקו מתי בוצע הטיפול האחרון ומתי הוחלפו חלקים כגון רצועת טיימינג, בלמים ומצמד (ברכב ידני). ברכב אוטומטי בדקו אם בוצע שיפוץ – תיבות אוטומטיות לרוב אינן מאריכות יותר מ-250-200 אלף ק"מ.

בדיקות שאתם צריכים ויכולים לעשות לבד

  • תיקוני תאונות – בדקו את הרכב באור יום. חפשו הפרשי צבע בין חלקים או סטייה במרווחי חלקים או חלקים בולטים. חפשו חלודה, בעיקר סביב החלון הקדמי והאחורי, ברצפת תא המטען (מתחת לשטיח) ובתוך מכסה המנוע. בנוסף חפשו עיוותים וסימני תיקון באזורים חבויים כמו בתוך תא מטען ומכסה מנוע. חפשו שאריות צבע בידיות הדלתות וליד הגומיות מסביב לחלונות.
  • צמיגים – בדקו את תאריך יצור הצמיגים. בררו מתי הוחלפו. שימו לב שכל זוג על אותו סרן תואם. בדקו שמידות הצמיגים בפועל תואמים למצוין ברישיון הרכב. האם הצמיגים סדוקים או שחוקים? במקרה של רכב עם הנעה כפולה לוודא שחיקה אחידה בצמיגים.
  • גלגל רזרבי – וודאו שיש צמיג ואת מצבו, אלא אם ברישיון הרכב צוין אחרת. וודאו שיש מגבה (ג'ק) ומפתח לפתיחת האומים.
  • מנוע – פתחו את מכסה המנוע, איזור נקי ומצוחצח צריך לעורר חשד. שאלו את המוכר לסיבת הניקיון (לרוב חברות ליסינג והשכרה ינקו את האזור). בדקו שהמספר הסידורי של המנוע תואם את זה שברישיון הרכב.
  • מדיד שמן – בדקו את צבע השמן על המדיד. צבע שחור וריח שרוף יעידו על הצורך בהחלפת שמן (כלומר, טיפול). בועות או משקעים לבנים יעידו על מים במנוע וגרגרים יעידו על חלקים פנימיים שאינם שלמים. שני המקרים האחרונים מרמזים על שיפוץ ראש מנוע קרוב.
  • רדיאטור – בדקו שברדיאטור נוזל קירור ייעודי: לרוב בצבע ירקרק. מי ברז עלולים לגרום לנזק בראש המנוע.
  • צינורות – חפשו סדקים.
  • מצבר – בדקו את תאריך הייצור. מצבר בן 3 עלול להעיד על החלפה קרובה.
  • בולמי זעזועים – הישענו בנפרד על כל אחת מפינות הרכב. הרכב אמור לרדת ולעלות פעם אחת. במידה ויותר, נראה שבולם אחד (או יותר) זקוק להחלפה.
  • פנים המכונית – חפשו קרעים בריפוד וסדקים בפלסטיק.
  • מערכות שונות – בדקו שהכול עובד: חלונות חשמליים, נעילה מרכזית, צפצפה, אורות, איתות, מערכת שמע (כולל הכפתורים שבגלגל ההגה), מגבים (כולל מתיזים), חלון גג (ואם אפשר את אטימותו למים).

מה לבדוק בנסיעת המבחן?

  • קחו את האוטו לנסיעת מבחן ונסו לשמוע רעשים חריגים.
  • נורות בלוח מחוונים – עם הנעת המכונית בדקו שכל הנורות נדלקות וכבות לאחר כמה שניות. נורית שלא נדלקת צריכה לעורר חשד למערכת תקולה.
  • עשן – כמעט כל רכב יפלוט עשן לבן עם התנעה. לרוב מדובר באדים ואלה יתפוגגו מהר. ברכב בנזין עשן כחלחל יעיד על שרפת שמן במנוע, וברכב דיזל עשן שחור יעיד על שריפת דלק מוגברת.
  • תיבת הילוכים אוטומטית – בדקו שההילוכים מתחלפים כמצופה ושהם לא נתקעים או דופקים בעת העברה.
  • הגה – חפשו רעשים חריגים וחופשים. סובבו את ההגה עד סוף מהלכו וסעו לאט – נקישות יעידו על בעיה בציריות.
  • בלמים – בלמו בלימה עדינה ממהירות גבוהה – רעידות בהגה ירמזו על צלחות בלימה מעוותות שדורשות החלפה.
  • מזגן – הפעילו את המזגן (גם בחורף) ובדקו שאוויר מוזרם בכל רמות האוורור ובהתאם לבורר מצב הפתחים גם מכל הפתחים. כנ"ל לגבי מערכת החימום.

אם הכל לשביעות רצונכם, קחו את הרכב לבדיקה במכון שאתם בחרתם.

שלב 3: העברת בעלות וביטוח

אחרי שגיליתם מה אתם צריכים, החלטתם מה אתם רוצים בהתאם לתקציב שעומד לרשותכם ובדקתם את המכונית המיועדת, מגיע שלב העברת הבעלות.

גם כאן עליכם לשמור על עירנות:

איך תוודאו שהרכב לא משועבד?

לפני שאתם מעבירים בעלות יש כמה גופים אליהם צריך לפנות לבדיקת שעבוד או משכון של כלי רכב:

  1. משרד הרישוי באמצעות הגעה או שליחת פקס.
  2. באתר רשם המשכונות של משרד המשפטים או בהגעה לסניפי הדואר.
  3. אפשר גם הליעזר חברות פרטיות המציעות את שירות בדיקת השעבוד תמורת תשלום.

העברת בעלות

השלב האחרון בתהליך הוא העברת בעלות. על פי משרד התחבורה, האחריות לביצוע העברת בעלות מוטלת על מוכר הרכב, אולם במקרים רבים העלות נחלקת בין המוכר לקונה.

היכן מתבצעת העברת בעלות? לרוב ניתן לבצע בסניפי הדואר, אבל יש יוצאים מהכלל כמו רכב שמועבר על פי צו בית משפט, ירושה או עיזבון, מוניות, רכבי סיור ותיור, רכבי נכים, תיירים, דיפלומטים ורכב עולים חדשים (שטרם סיים את תקופת ההקלות במכס).

מי צריך להגיע להעברת בעלות ומה להביא?

על המוכר והקונה להגיע בעצמם עם תעודת זיהוי שלהם ועם רישיון רכב תקף. אם אחד או שניהם לא מעוניינים או מסוגלים להגיע ולבצע את התהליך בעצמם.

כל אחד מהם יכול לתת ייפוי כוח לאדם שלישי. על מיופה הכוח למלא טופס רשמי של משרד התחבורה ולהגיע עם תעודת הזהות שלו ושל מי שייפה את כוחו.

בעת העברת הבעלות, בדקו שהרישיון שמוצג הוא זה שהוצג לכם בעבר. ודאו גם שנתוני מספר השלדה והמנוע הרשומים ברישיון הרכב הם אלו שמופיעים במחשב משרד הרישוי. אי התאמה בנתונים מערערת את אמינות המוכר ומצריכה בירור במשרדי הרישוי.

חשוב: אל תבצעו העברת בעלות לפני הסדרת השינוי ברישיון הרכב. אי התאמה במספר השלדה עלולה לרמוז על רכב לא חוקי ויש לעצור את ביצוע העסקה. עם זאת, אי התאמה במספר אחד בלבד יכולה לנבוע מטעות הקלדה ברישום, ולשם התיקון יש לפנות למשרד הרישוי.

אי התאמה במספר המנוע מעידה על מנוע שהוחלף ומספרו החדש לא עודכן. לעתים מדובר בהליך פשוט ולעתים בהליך מסובך עד בלתי אפשרי.

תשלום למוכר

את התשלום יש לבצע לאחר או במהלך תהליך העברת הבעלות. את התשלום ניתן לבצע באמצעות שיק בנקאי, כסף מזומן או כל אמצעי תשלום אחר אשר סיכמתם עליו.

ביטוח

לרוב, המוכר יהיה מוכן להשאיר את ביטוח הרכב לעוד מספר ימים, אולם הביטוח לא בהכרח תקף וחשוב לבדוק זאת. אם הביטוח הותאם עבור נהג מסוים, מקבוצת גיל מינימלית, לא כולל נסיעה בשבת וכו' – ייתכן שהוא לא מתאים לכם. לכן, השיגו פוליסת ביטוח עדכנית בסמוך להעברת הבעלות.

השוו מחירי ביטוח

כדאי לדעת שגם במקרה של פוליסת ביטוח חובה, הפער בין החברות השונות עשוי להיות משמעותי. היעזרו לצורך כך במחשבון משרד האוצר.

הכתבה פורסמה לראשונה במדור עולם הרכב באתר חדשות הספורט


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות