הפרעות אכילה בישראל: למי תפנו כדי לקבל עזרה? נתונים מדאיגים

"הכול מתחיל בפרסומת של בר רפאלי. כל הילדים בכיתה שלי לא אוכלים"

כשל מתמשך – זה מה שאפשר לומר על הטיול בבעיית הפרעות אכילה בישראל. לקרוא ולא להאמין אילו נתונים נחשפו בכנסת. פואנטה עם הפרטים

הפרעות אכילה בישראל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כמה אנשים, בעיקר נשים, סובלים מהפרעות אכילה בישראל ומקבלים טיפול? התשובה לא ידועה. בדיון בכנסת דיון חשף ד"ר איתן גור, מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל בבית החולים שיבא, תמונת מצב מדאיגה: ד"ר גור אמר כי מדובר ב-300 חולות בשנה שמגיעות לאשפוזים, אך ההערכה היא שמדובר ב-50,000 נערות וצעירות שחלקן הגדול כלל מאובחנות. לדברי גור, אין בארץ מספיק נתונים, ולכן לא ברור כמה מהנשים חוזרות לאשפוזים חוזרים למשל, ואין גם מחקרים לגבי שיעור ההחלמה.

הפרעות אכילה בישראל עוברות מתחת לראדאר

בוועדה לביקורת המדינה בכנסת התקיים דיון סוער בסוגיית הטיפול בנושא הפרעות אכילה בישראל. יו"ר הוועדה, חברת הכנסת קרין אלהרר (יש עתיד), פתחה את הדיון וסיפרה כי פנה אליה עדי ברקן, סוכן הדוגמניות וצלם האופנה, שכבר 17 שנה מוביל שיח ציבורי בנושא. כשברקן פנה אליה, היא הופתעה מעוצמת החומרה של התופעה. לדבריה הוא הציג בפניה גם נתונים שהתקבלו מהמרכז להפרעות אכילה בבית החולים רמב"ם. לפי הנתונים הללו, אנורקסיה היא גורם ראשון לתמותה בקרב בני נוער עד גיל 21.

בהתייחס לנתונים שהביא ד"ר גור, ברקן היה ספקן וציני: "באיזה סרט אתה חי? צריך להחליף את הבמאי. אתה מדבר על 300 בשנה ואני רואה 1,500 בשנה".

בת 18: "הכול מתחיל בפרסומת של בר רפאלי"

מי שהסבה את תשומת הלב הייתה תלמידת תיכון בת 18. "מערכת החינוך לא יודעת מי אני ולא יודעת מה עובר עליי ביומיום. יש לי כיתה שלמה של ילדים שאף אחד בה לא אוכל. לך תדע האם זה בגלל הפרעות אכילה, או שזה בגלל השפעת הריטלין" – אמרה בדיון. "אין לי מושג מי זו היועצת. חברה שלי סבלה מזה ומי שהוציא אותה מזה היו החברות שלה שלקחו אותה לאכול".

עוד היא התייחסה למסרים שמשודרים לנערות בפרסומות: "אני נוסעת באוטובוס ורואה פרסומת של בר רפאלי ודוגמניות עם מבנה גוף לא פרופורציונלי. אמא שלי בבית עושה דיאטה וזה נתפס לגיטימי. זה מה שאנחנו סופגות מכל מקום כל הזמן".

הפרעות אכילה בישראל – תורים ארוכים לטיפול

עוד היא סיפרה שבעולם 20%-30% מההתאבדויות בקרב בני נוער נגרמות כתוצאה מהפרעות אכילה. זה לא מתועד בשום מקום. "פניתי לממצאים בדוח מבקר המדינה, והתברר שהמדינה לא מתעסקת בזה מספיק. למעשה, מתמקדים רק בטיפול ולא במניעה. גם הטיפול לא מספיק טוב, יש מחסור במיטות אשפוז, התורים מאוד ארוכים וחסרות מסגרות פוסט-אשפוז. מטרת הדיון הייתה לבדוק אם יש תיאום בין הגורמים – החל מבית הספר, דרך המרפאה ועד ההורים. יש בעיה של תורים ארוכים מאוד, בעיקר בפריפריה. יש מחלקה יחידה בארץ לבוגרות – היא נמצאת בתל השומר, וההמתנה לקבל תור נעה בין חודשיים לארבעה חודשים. מספר הממתינות לאשפוז, בכל זמן נתון, הוא 10-30 – נכון לדוח המבקר משנת 2012".

"העסק לא מתקדם, אנחנו רואים עלייה בביקוש לשירותים בתחום בריאות הנפש. אנחנו מבקשים עוד עמדות, עוד מיטות. יש לנו רק 10 מיטות אשפוז פיסכיאטריות", אמר נציג המרפאה להפרעות אכילה בבית החולים שניידר. ח"כ אלהרר שאלה את נציגי משרד הבריאות מה קורה עם התקצוב של הטיפול בנושא, והסתבר שנדרשים עוד חודשים ארוכים להשלמת העבודה. למעשה, רק ב-2019 – כך הסתבר – תושלם הרפורמה, שאמורה, בין היתר, לתת מענה לנושא הפרעות האכילה.

"מה עשיתם מ-2012?", שאלה אלהרר.

"יש 30 מיטות חדשות שמיועדות להפרעות אכילה מאז 2012. 8 בסורוקה, 5 בצפת. הוספנו 8 מיטות בשיבא והוספנו בהדסה. הגברנו את המערך המרפאתי", אמר נציג משרד הבריאות.

בין היתר, הסתבר בדיון שבמשרד החינוך אין שום פעילות כיתתית שעוסקת בהפרעות אכילה. הסיבה, הוסבר בדיון, היא שזה דווקא עלול לעורר יותר תחלואה.

"לגבי ההנחיות, האם לבצע שיח פרטני או כיתתי, אנחנו עובדים עם משרד הבריאות", אמר סמנכ"ל משרד החינוך בדיון. בתגובה אמר ברקן כי מדובר בשקר.

בין ברקן לגור התפתח ויכוח בוטה, כאשר ברקן טען להזנחה מתמשכת של התופעה, ואילו ד"ר גור טען שברקן אינו מבין דבר בנושא. בתגובה, אמר ברקן לגור: "תוציא את האגו מהתחת שלך, בגלל האגו מתים פה ילדים".

הצטרפו לקבוצת ההורים של פואנטה!

הפרעות אכילה אצל צעירים: צל"ש לצה"ל

ד"ר פניג מבי"ח שניידר, מומחית להפרעות אכילה, אמרה שיש חסר בטיפול. "הגבול בין פתולוגיה לבין נורמה מטושטש מאוד. המניעה היחידה שהוכיחה את עצמה היא טיפוח הערך העצמי של הילד. צריכות להיות תוכניות לאומיות. כשאנחנו מדברים על תזונה בלבד, אנחנו עלולים להביא להחמרה של הפרעת אכילה. צריך לעבוד עם המחנכים ועם היועצים, הם הקו הראשון. הם זקוקים לכלים".

בסיום הדיון הביעה ח"כ אלהרר אכזבה מההתנהלות של משרדי הממשלה, ובעיקר משרד הבריאות. היא אף נזפה במשרד הבריאות שהגיע ללא נתונים לדיון.

לדבריה, נראה שהגורם היחיד שמקדם את הנושא ברצינות הוא צה"ל.

אלהרר שלחה את משרדי הבריאות והחינוך לעשות שיעורי בית, ולחזור אליה תוך שבוע עם הנתונים/


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות