בקרוב: שעה חופש לנשות מילואימניקים. נחשו מי מתנגד?

בקרוב: שעה חופש לנשות מילואימניקים. נחשו מי מתנגד?

ההיעדרות תתאפשר להורים במשרה מלאה שיש להם ילדים מתחת לגיל 13, כאשר אחד מהם יצא לשירות מילואים של חמישה ימים רצופים לפחות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נתחיל מהסוף: משרד האוצר שוב התנגד להצעת חוק שכל מטרתה היא להקל הקלה מזערית על העובדים בישראל.

לאחרונה פרסמתי כאן כתבה מקוממת על כך שמשרד האוצר התנגד להצעת חוק שמבטיחה תנאי עבודה בסיסיים כמו מים וצל לעובדי שמירה – וכעת הוא מתנגד לשעה אחת של חופש בתשלום לבנות זוג של מילואימניקים.

ועכשיו הפרטים.

מדובר בהצעה לתקן את חוק עבודת נשים על מנת לאפשר לעובד או עובדת שבן או בת הזוג שלהם נמצאים בשירות מילואים להיעדר מהעבודה במשך שעה אחת ביום. 

הדבר נשמע יותר מהגיוני ומתבקש – אך כמובן עורר התנגדות בקרב המתנגדים הקבועים של כל הטבה לעובדים במדינת ישראל. 

כך למשל, רפרנטית ביטחון באגף התקציבים באוצר, ליאור בראון, ביקשה כי ההטבה תינתן לבנות זוג של מי שישרתו 6 ימי מילואים רצופים ומעלה, ואמרה כי מתן ההטבה לבנות זוג של מי שישרתו 5 ימים רצופים ומעלה מובילה לעלייה דרמטית במספר הזכאים ולעלויות תקציביות משמעותיות על המגזר הציבורי. היא הוסיפה כי ההצעה לא תואמה עם משרד האוצר ואינה תואמת להסכמת הממשלה.

נציגת התאחדות התעשיינים, מוריה ברבי, אמרה כי ההתאחדות תומכת בהצעה כללית, אך מצטרפת לדברי נציגת האוצר ומבקשת להחיל זאת על שירות רצוף של 6 ימים ומעלה. לדבריה, מתן ההטבה לבנות או בני זוג של משרתים רק 5 ימים רצופים ומעלה יעלה משמעותית את העלות למעסיקים.

נציגת איגוד לשכות המסחר, סיגל סודאי, אמרה כי האיגוד תומך בהצעה אך חושב שהמדינה צריכה לשאת בעלות, שכן מדובר במהלך משלים לשירות המילואים שנחשב לצורך לאומי וממומן מכספי המדינה.

יועצת קצין המילואים הראשי, יונת ריין ספיר, אמרה כי יש חשש שהעלות תגולגל בסופו של דבר לצה"ל, אם המעסיקים ידרשו שיפוי וירצו שמשרד הביטחון יממן זאת. "בהנחה שלא כך יהיה, קמל"ר תומך בהצעה להחיל זאת על משרתי 5 ימים רצופים ומעלה", אמרה.

ח"כ רועי פולקמן (כולנו), שהחליף היום את יו"ר הוועדה, דחה בתוקף את הטענה כי יש להצעה עלות תקציבית, ואמר כי אישה שבן הזוג שלה נמצא במילואים גם ככה זקוקה לגמישות בשעות העבודה. הוא הוסיף כי העלאת רף הזכאות לשירות של 6 ימים ומעלה תוביל למצב שההצעה לא תחול על משרתים רבים שמגיעים לבצע אימונים, וסירב לקבל את עמדת האוצר. כמו כן, במהלך הדיון התברר כי הורים לילדים עד גיל 12 בשירות המדינה זכאים כבר כיום לשעת הורות, והובהר כי במקרה כזה ההצעה לא תוסיף שעת חופש נוספת. לפיכך אמר ח"כ פולקמן כי לא אמורה להיות עלות תקציבית כלל על המדינה כמעסיקה.משרד האוצר התנגד להחיל את ההצעה על שירות רצוף של 5 ימים ומעלה בטענה לעלות תקציבית משמעותית, אך למרות ההתנגדות של האוצר, ההצעה אושרה לקריאה ראשונה.

בסופו של דבר, לפי ההצעה שאושרה, ההיעדרות תתאפשר לבני זוג שעובדים במשרה מלאה ולהם יש ילדים מתחת לגיל 13, כאשר אחד מהם יצא לשירות מילואים של חמישה ימים רצופים לפחות. העובדת, או העובד, יצטרכו להודיע על מימוש הזכות למעסיק וההיעדרות לא תנוכה משכר העבודה ותהיה על חשבונו של המעסיק.

פולקמן אף ביקש לוודא שהזכות הזו תינתן גם לבני או בנות זוג של משרתי מילואים מאותו המין.

הצעת החוק הוגשה ע"י כמה חברי כנסת, ובראשם יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל (המחנה הציוני), העומד גם בראש שדולת המילואים בכנסת, כבל, אגב, נאבק על ההצעה הזו מעל לעשור. ח"כ מוטי יוגב אמר כי ישקול להציע להוסיף זכאות של יום חופש לבני הזוג לטובת התארגנות רק במקרים של קריאה בצו 8.

ח"כ פולקמן סיכם ואמר כי במהלך הכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית יבחנו בקשות להחריג את השב"כ, המוסד והמשטרה מההצעה בתקופות חירום, בהן משרתי המוסדות הללו נדרשים לעבודה מאומצת. כמו כן אמר ח"כ פולקמן כי תיבחן המשמעות התקציבית של מתן ההטבה לשירת של 5 ימים ומעלה במקום 6 ימים, ואף דרש מנציגת האוצר להעביר לוועדה הערכה תקציבית מפורטת, הכוללת את העלות המשוערת.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות