עד מתי נשלם עמלת הזמנה באינטרנט? הממשלה דחתה הצעה לבטלה

עד מתי נשלם עמלת הזמנה באינטרנט? הממשלה דחתה הצעה לבטלה

זו פעם רביעית שהצעת החוק נדחית. מדוע שר הכלכלה אלי כהן הצביע נגד?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עמלה היא בדרך כלל מס מקומם – אך לעתים יש לה הצדקה מסוימת. לא כך כשמדובר בהזמנת כרטיסי קולנוע באינטרנט – הזמנה שרק מקלה על בתי הקולנוע ומאפשרת להם לחסוך בכוח אדם.

ובכל זאת, כל בתי הקולנוע גובים עמלה, למרות שכבר שנים מנסים חברי הכנסת לבטלה.

גם היום הוגשה הצעת חוק כזאת לוועדת השרים לחקיקה – וגם היום היא נדחתה. הצעת החוק הוגשה על-ידי חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) – ובין המתנגדים היה… מי אם לא אחר… שר הכלכלה החדש, אלי כהן (כולנו). 

הצעת החוק, אגב, לא מתייחסת רק לעמלות על הכרטיסיפ בבתי הקולנוע – למרות שהן אלה שמעוררות את עיקר הזעם.

לפי הצעת החוק: "בעסקת מכר מרחוק הנעשית באמצעות האינטרנט, לא יגבה העוסק עמלה בעד עשיית העסקה, אלא אם כן הוא גובה עמלה בשיעור זהה במכירת מוצרים או שירותים זהים בעסקה שאינה עסקת מכר מרחוק. הרציונל ברור, וגם הוא מוסבר בהצעת החוק: "עסקה באמצעות האינטרנט חוסכת עלויות הפעלה ומכירה לבית העסק, מאחר שהדבר מייתר את הצורך בהפעלת דוכן פיזי למכירת המצרך או השירות. על כן, אין הצדקה לגבות עמלה כאשר רכישת המצרך או השירות נעשית באמצעות האינטרנט".

אז מדוע התנגד שר הכלכלה אלי כהן, שנמנה עם מפלגת "כולנו" שמתיימרת להגן על הצרכנים ולהפחית את יוקר המחיה? כידוע, מדובר בשר שאחת מסמכויותיו היא להגן על הצרכנים כמי שממונה על הרשות לסחר הוגן ועל המועצה לצרכנות.

להערכתי, הוא רוצה לגזור את הקופון על ביטול העמלות בעצמו. בסביבת כהן אומרים שהצעת החוק מתייחסת רק לבתי קולנוע, ואילו הוא עושה כעת תהליך שמטרתו לבטל את כלל העמלות על הזמנות באינטרנט.

זה כמובן לא מדויק, כי כפי שציינתי, לשון הצעת החוק ברורה ואינה מחריגה שירותים מסוימים.

עוד נמסר מלשכת השר:  "שר הכלכלה הנחה לקיים בחינה של הסרת כלל העמלות המיותרות המחויבות בהזמנת שירותים ברשת. ביטול תשלום עמלות האינטרנט נמצא על סדר היום במשרד הכלכלה, לרבות ביטול העמלה בגין כרטיסים בבתי הקולנוע. ההמלצות יוגשו בתוך 45 ימים. ייתכן שלא צריך לעשות זאת בחקיקה, אלא בתקינה".

למרבה הצער, המהלך הכל-כך מתבקש הזה לטובת הצרכנים מטורפד שוב ושוב על-ידי ממשלות ישראל. הצעות חוק דומות בעיקרן כבר הונחו על שולחן הכנסת ה-19 ע"י ח"כ מיקי רוזנטל (פ/1760/19), ועל שולחן הכנסת ה-20 – שוב ע"י ח"כ מיקי רוזנטל (פ/36/20). הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת ה-19 על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג (פ/1904/19). 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות