נסעתם באור אדום? תשכחו מקנס של 1,000 שקל. כץ יוזם העלאת הקנסות ל-1,500 שקל

נסעתם באור אדום? תשכחו מקנס של 1,000 שקל. כץ יוזם העלאת הקנסות ל-1,500 שקל

ממשלת ישראל חולבת את הנהגים במסווה של בטיחות בדרכים. במקום להגדיל ולהגדיל את הקנסות, האם לא הגיע הזמן לעונשים חינוכיים שיתרמו לחברה ולא רק לקופת המדינה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ידוע כבר שמדינת ישראל רואה בנהגים מקור בלת נדלה להכנסות – החל ממחירי הרכב, דרך מחיר הדלק ועד אגרות הרישוי. לצערי, נדמה שהדרישה של שר התחבורה ישראל כץ מוועדת הכלכלה לאשר ייקור של הקנסות על עברות תנועה נובעת בעיקר מרצון  לשלשל עוד מיליוני שקלים בשנה לקופת המדינה, ולא מצורך עז להרתיע.

מן הראוי להעניש עבריינים ולהרתיע אותם – אך ראוי לא פחות לחנך ולהחדיר מודעות. אם למשל היה שר התחבורה דורש מעברייני תנועה כבדים התנדבות של 30 יום בבית לוינשטיין, הייתי מאמינה לו הרבה יותר.

במה מדובר? שר התחבורה מבקש למעשה לתקן את צו התחבורה ולייצר מדרגה חדשה של קנס – בגובה של לא פחות מ-1,500 שקל – על עברות תנועה חמורות.

כך, למשל, הוא רוצה להעלות את הקנס על נסיעה באור אדום מ-1,000 ל-1,500 שקל. אין ספק שנסיעה ברמזור אדום היא עברה חמורה ביותר ומסוכנת להחריד, אבל קשה להאמין שקנס של 1,000 שקל הוא לא מספיק מרתיע, ועוד 500 שקל הם שיעשו את העבודה. בעיניי, הקנס כבר כה גבוה, עד כדי כך שמן הסתם רבים אינם יכולים לעמוד בו – ואם עד כה הוא לא השיג את המטרה, צריך משרד התחבורה לחפש ולמצוא דרכים יצירתיות יותר להעניש את העבריינים. נזכיר כי שכר המינימום בישראל עומד על 5,000 שקל בחודש – ושליש מהעובדים בארץ משתכרים שכר מינימום. עבורם, למשל, קנס כזה יכול להיות קטלני – בעוד שעבור אנשי העשירונים הגבוהים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש מדובר במכה קטנה בכנף.

מה עוד מבקש שר התחבורה מוועדת הכלכלה? כץ מבקש כי גם מי שייתפס נוהג במהירות מופרזת ישלם 1,500 שקל קנס – במקום הזמנה לדין כפי שקורה היום. מדובר בנהיגה במהירות של 31 עד 400 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית ובנהיגה במהירות של 41 עד 50 קמ"ש מעל המותר בדרך בין עירונית.

גם את אוזלת היד של הממשלה בנושא האופניים החשמליים היא מגלגלת אל האזרחים – ולמרות שאינה סוללת שבילי אופניים במהירות ובכמות הנדרשת, היא שולחת את נהגי האופניים החשמליים לנסוע בכבישים הסואנים ולסכן את עצמם – וזאת מתוך מטרה להגן על הולכי הרגל. במסגרת השינוי, מוצע להחמיר את הענישה על עבירות שונות של רוכבי אופניים חשמליים, בין היתר ברכיבה על המדרכה, ולקבוע את גובה הקנס בגינן על 250 שקל במקום 100 שקל כיום.

בנוסף, מוצע להחמיר ענישה על עבירות נוספת בהן נהיגה ללא רישיון בתוקף ועוד.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות