במשרד הבריאות מובילים קמפיין לצריכת לחם מלא. חבל רק שהוא לא בפיקוח, ולחם לבן כן

במשרד הבריאות מובילים קמפיין לצריכת לחם מלא. חבל רק שהוא לא בפיקוח, ולחם לבן כן

לא כל לחם כהה הוא לחם מלא. איך אפשר להבחין?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
דפנה הראל כפיר בפינת הצרכנות היומית בערוץ 1

לחם מלא הוא לחם בריא יותר, ונראה שרוב רובם של הצרכנים יודעים זאת. אז מדוע חלק גדול מהם אוכלים בעיקר לחם לבן? שתי סיבות: ראשית, רבים סבורים שלחם לבן פשוט טעים יותר. שנית, הוא זול יותר. למען האמת, לא רק שלחם לבן זול יותר מלחם מלא, הוא אפילו נמצא בפיקוח מחירים.

לכן, בעת שמשרד הבריאות יוצא בקמפיין מבורך להעלאת המודעות ליתרונותיו של הלחם המלא, ראוי היה שממשלת ישראל תעשה מהלך כולל יותר של הוזלת הלחם המלא והכנסתו לפיקוח. 

אגב, אמנם באופן כללי הצרכנים יודעים לומר שלחם מלא בריא יותר, אבל אם ישאלו אותם במה הוא שונה מלחם לבן, הם מן הסתם לא יידעו לענות. חלקם יצליחו אולי לומר מידע בסיסי, כמו זה שלקמח מלא יש יתרונות תזונתיים וסיבים תזונתיים, ושהוא משביע לאורך זמן.

Copy of יתרונות לחם מלא 6 

כך מטעים צרכנים: משווקים לחם חום כלחם מלא

מעבר לזה, גם כשהם רוצים לקנות את הלחמים המלאים, הם לא תמיד יודעים במה לבחור. המדפים מלאים בסוגים רבים של לחמים כהים, שלפעמים לא רק יוצרים רושם של לחם מלא אלא אף מתהדרים בכיתוב מטעה. למעשה, לא כולם עשויים מקמח מלא. חלק מהלחמים נצבעים בצבעי מאכל, קרמל, סוכר חום או מולסה, שמקנים להם את הצבע הכהה.

אז איך אפשר לדעת מהו הלחם המלא האמיתי?

כדאי לקרוא את רשימת הרכיבים שמכיל הלחם, ולבחור בסוג שמכיל לפחות 80% קמח מלא. עם זאת, מעטים עושים זאת.

כדי להקל על הצרכנים לזהות את הלחמים המומלצים, הם מסומנים כבר כמה שנים בתו "אפשרי-בריא", שעליו נכתב "מוצר זה עומד בהמלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה יותר".

LOGO EFSHARIBARI

"אפשריבריא" הוא שמה של התוכנית הלאומית לקידום חיים פעילים ובריאים, ויחד עם משרד הבריאות ניתן התו הזה ללחמים, לחמניות שעומדים בתנאים הבאים:

  • לפחות 80% מהקמחים במוצר הם מדגנים מלאים
  • תכולת הנתרן המרבית בלחם היא 400 מ"ג ל-100 גרם מוצר
  • הערך הקלורי המרבי הוא 250 קק"ל ל-100 גרם מוצר

Copy of יתרונות לחם מלא 2

היום מתחיל משרד הבריאות במסע הסברה "כריך בריא", שבמסגרתו ישודר בטלוויזיה ובערוצי הניו מדיה סרטון ובו הסבר על יתרונות הלחם המלא ודוגמאות לכריכים.

כזכור, לפני כמה חודשים הפיץ משרד הבריאות סרטון הסברה להפחתת הנתרן, שבו הומלץ לצרכנים להפחית את צריכת החטיפים. אותו סרטון נגנז כעבור שעות ספורות, כתוצאה מלחץ החברות.

הפעם נראה שיש יותר חברות שישמחו מהסרטון בנושא הלחם המלא, כי מאפיות רבות נכנסו לתהליך קבלת התו "אפשריבריא" ומשווקות לחמים הנושאים את התו – החל מהמאפיות הגדולות, כמו אנג'ל, ברמן ודגנית, ועד מאפיות קטנות יותר.

במקביל נודע כי משרד הבריאות צפוי להוביל בקרוב מהלך של סימון מוצרי מזון בהתאם לתרומתם לבריאות הצרכן – כאשר יהיה סימון אדום שלילי למוצרים מזיקים, סימון חיובי למוצרים שעומדים בקריטריונים של משרד הבריאות ואיורים שמסבירים את כמות הסוכר באמצעות ציור של מספר הכפיות. כך, הצרכנים לא יצטרכו לחשב בעצמם כמה סוכר יש במוצר – חישוב שהוא בדרך כלל לא פשוט.

 

לחצו כאן לצפייה בסרטון משרד הבריאות.

לחצו כאן כדי לצפות ברשימת המוצרים שקיבלו את תו אפשריבריא.

 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות