האם קוקה קולה ופפסיקו קונות את שתיקתם של ארגוני בריאות?

האם קוקה קולה ופפסיקו קונות את שתיקתם של ארגוני בריאות?

המאבק בסוכר בארה"ב: תופעת השמנת היתר מטרידה מאוד את האמריקנים, והחברות נאבקות בחקיקה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בזמן שבארה"ב עומלים על חוקים שיעלו את מודעות הציבור לכמויות הסוכר האסטרונומיות במשקאות קלים, קוקה קולה ופפסיקו תורמות מיליארדים לארגוני בריאות שנמנעים מלהשמיע את קולם לגבי הסוגיה הבוערת הזאת – כך עולה ממחקר חדש של שני סטודנטים לרפואה מאוניברסיטת בוסטון. החוקים המדוברים צפויים לפגוע קשות בחברות המשקאות המוגזים והממותקים, משום שהם נוגעים גם למיסוי וגם לסימון המשקאות במילים ברורות, שעלולות להשפיע ישירות על החלטת הצרכנים אם לקנות משקאות ממותקים.

אגב, גם בארץ מתנהל מאבק בין חברות המזון לבין משרד הבריאות לגבי דרישות לסמן את המוצרים כך שהצרכן יוכל להבין טוב יותר כיצד הם עלולים להשפיע על בריאותו. מסתבר שלחברות יש סיבה לדאגה, משום שמחקר שבוצע בארה"ב גילה שאזהרות ברורות על המוצרים באשר לנזקי הסוכר יביאו להפחתת הצריכה. במחקר נבדקו כ-2,500 צעירים בני 12-19, ומסקנותיו היו שתוויות אזהרה על משקאות ממותקים בסוכר גרמו להם להבין טוב יותר כמה סוכר הם מכילים ולכן הם בחרו לקנות אותם פחות. כך למשל, נבדקה התגובה שלהם לתווית אזהרה שבה כתוב בפירוש ששתיית המשקה עלולה להוביל לעלייה במשקל.

תופעת השמנת היתר, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, מטרידה מאוד את האמריקנים (וגם את הישראלים כמובן). לפי הנתונים בארה"ב, 77% מבני הנוער שותים משקאות ממותקים באופן יומיומי. צריכת המשקאות המוגזים אמנם פחתה ב-15 השנים האחרונות, אבל צריכה של משקאות ממותקים אחרים, כמו משקאות אנרגיה, עלתה במקביל. צריכה זו קשורה כמובן לעלייה במשקל ולהגדלת הסיכון למחלות שונות.

לפי הנתונים שפרסמו שני הסטודנטים, בשנים האחרונות תרמו קוקה קולה ופפסיקו כסף רב, בין היתר לארגונים שעוסקים ישירות בהפחתת צריכת הסוכר ומניעת השמנת יתר, כמו האגודה האמריקנית לסוכרת. לפי המחקר, חברות המשקאות לא רק השקיעו בתרומות לארגוני בריאות, אלא אף הוציאו מיליונים על לובי נגד 29 חוקים בנושא – 12 מהם נוגעים למיסוי, אחרים נוגעים לפרסום ועוד. מדובר בסכומים עצומים – בין השנים 2011-2014 הוציאה קוקה קולה מדי שנה 6 מיליון דולר על לובי, פפסיקו הוציאה מדי שנה 3 מיליון דולר ואיגוד המשקאות האמריקני הוציא מיליון דולר.
לפי כתבה שפורסמה ב-CNN, סגן נשיא האיגוד פרסם הודעה שלפיה כל חברות המשקאות, כולל קוקה קולה, עושות מאמץ לשפר את בריאות הציבור, ולכן נוקטות צעדים וולונטריים כדי לצמצם את צריכת הסוכר במשקאות הקלים.

המחקר מספק עוד הצצה למניפולציות ולכוחות החזקים הפועלים מאחורי הקלעים בכל מהלך שעלול לפגוע בהכנסותיהן של חברות גדולות שיש להן השפעה עצומה על בריאות הציבור.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות