התרגלתם לסדרות ולמוזיקה חינם באתרים פיראטיים? אולי בקרוב תראו מסך חשוך

התרגלתם לסדרות ולמוזיקה חינם באתרים פיראטיים? אולי בקרוב תראו מסך חשוך

שרת המשפטים שקד מקדמת הצעת חוק: אפשר יהיה לחסום בקלות אתרים שמספקים תוכן פיראטי

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם צופים בסדרות באופן פיראטי, למשל באמצעות קודי, נראה שקרוב תיגמר החגיגה: שרת המשפטים איילת שקד מקדמת הצעת חוק שלפיה אפשר יהיה לחסום בקלות אתרים שמעלים סדרות, מוזיקה וסרטים בצורה פיראטית (כלומר, שלא באישור יוצרי התוכן ותוך הפרת זכויות היוצרים שלהם).

לפי ההצעה, מי שיעמיד לרשות הציבור יצירה בלי רשותו של בעל זכויות היוצרים במטרה להפיק רווח – יעבור עבירה פלילית ועלול להישלח לכלא לשנה. בית המשפט יוכל להוציא צו שיורה לספקיות אינטרנט לחסום את הגישה לאתר, ואפילו לעשות זאת מבלי לשמוע את עמדת מפעיל האתר אם ישתכנע שהצו חייב להיות מיידי כדי למנוע נזק חמור לבעל זכויות היוצרים.
בעלי הזכויות יכולים גם לבקש מבית המשפט לדרוש מספקיות האינטרנט למסור פרטים מזהים לשם הגשת תביעה נגד מפר זכויות היוצרים – והוא מצדו מחויב למסור פרטים על כל אדם נוסף המעורב בכך.

מי שעומד מאחורי קידום החוק הוא ארגון זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט), שהוא למעשה חברה בבעלות 11 גופי מדיה שהוקמה במטרה להיאבק בהפרת זכויות יוצרים שנגרמת מהורדות פיראטיות. החברה מייצגת בין היתר את קשת, רשת, ערוץ 10, yes, הוט ומפיצת הסרטים יונייטד קינג. מאחר שמדובר במאבק שאינו ייחודי למדינת ישראל, הארגון פועל במקביל ובשיתוף פעולה עם שני ארגונים אמריקאיים: MPAA, המייצג את תעשיית הקולנוע והטלוויזיה, ו-RIAA, המייצג את תעשיית המוזיקה.

הארגון נלחם בעבר גם בשירות הסטרימינג פופקורן טיים (Popcorn Time). במאי 2015 הוא הצליח לגרום לחסימת האתר לגולשים מישראל, אך כעבור 5 שבועות הפך בית המשפט המחוזי את ההחלטה, והחסימה הוסרה.
בפברואר האחרון הביא הארגון לסגירת דף הפייסבוק של משתמשי קודי (KODI) – למרות שבמקרה הזה למעשה מדובר בתוכנת הזרמת מדיה שלא בהכרח חייבת להזרים תוכן פיראטי, אלא מאפשרת הזרמה של תכנים בין המחשבים בבית.

במידה רבה, נראה שמדובר במאבק די אבוד, בשל ההתקדמות הטכנולוגית שמצליחה למצוא פתרונות בכל פעם מחדש. בנוסף, יש לציין שתוכן פיראטי הפך לכל כך נגיש וכל כך נפוץ, עד כדי כך שיש לא מעט צרכנים שאפילו לא מודעים לכך שהם שותפים לדבר עברה כאשר הם צורכים אותו.
אלא שמבחינת היוצרים – המאבק הזה הוא בלתי נמנע. בסופו של דבר, כאשר גוף מסוים עומל על הפקת סדרה איכותית, כותב תסריט, מצלם, משלם לשחקנים וכו', ובסוף מיליארדי גולשים צופים בתוכן מבלי לשלם עליו – נגרם לאותו גוף נזק כלכלי עצום שמביא לפגיעה מתמשכת ביכולת להמשיך וליצור.

בשלב הזה פורסם תזכיר החוק באתר משרד המשפטים, והציבור יכול להשמיע את הערותיו לפי שיוגש כהצעה לוועדת השרים לחקיקה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות