שימוע בקונגרס חושף את התנהלות חברת מיילן, שהקפיצה את מחיר האפיפן

כך מטפלים האמריקנים בחברת תרופות מונופוליסטית שעושקת צרכנים בסכנת חיים

חברי הקונגרס צלבו את מנכ"לית מיילן במהלך השימוע על מחיר האפיפן

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

״ד״ר ג׳קיל וגברת הייד״ – זה הכינוי המאוד לא מחמיא שנתן חבר קונגרס זועם למנכ״לית חברת התרופות מיילן, בשימוע שהתקיים בקונגרס האמריקני על המחיר המופקע שהיא גובה עבור תרופה מצילת חיים. מדובר באפיפן – תרופה נגד אלרגיות קשות שאנשים הסובלים מהן חייבים לשאת אותה איתם. מחירה נסק מאז 2008 מ-100 דולר ל-600 דולר, כאשר מיילן שולטת ביותר מ-90% מהשוק.

במהלך השימוע חשף חבר הקונגרס את ההתנהלות של מיילן מול המשקיעים – כאשר מנכ״לית החברה הבטיחה להם שהתרופה תניב רווחים הולכים וגדלים הודות לעלייה מתוכננת ומתמשכת במחיר לצרכן.



המנכ״לית ניסתה לטעון להגנתה שוב ושוב שיש למיילן כל מיני תוכניות של הפצת התרופה חינם בבתי הספר הציבוריים בארה״ב. חבר הקונגרס לא קנה את הטענות ולמעשה טען שההמנכ״לית היא דו-פרצופית ומדברת בשפה אחת למשקיעים ובשפה אחרת לציבור.

חברי הקונגרס צלבו את מנכ״לית החברה בזה אחר זה, והיא התפתלה בכסאה ונאלצה לספק נתונים שהוכיחו עד כמה חזירית הייתה התנהלותה של מיילן לאורך השנים. כך למשל, היא התגאתה בתוכנית של אספקת אפיפן חינם לבתי ספר, אך אחת מחברות הקונגרס הראתה מסמך שמוכיח שיש גם בתי ספר שרוכשים את התרופה – כשמי שעושה לתרופה לובי בקרב הנהלות בתי הספר היא אמה של המנכ״לית. המסמך שהוצג בקונגרס הראה שמיילן מאלצת את בתי הספר לחתום על חוזה שלפיו בתמורה להנחה, אסור להם לקנות תרופה דומה מחברות אחרות. אגב, ההנחה מעמידה את המחיר על כ-100 דולר – שהוא למעשה המחיר המקורי של התרופה לפני ההתייקרות, כך שהיא כמעט פיקטיבית.

אפיפן היא לא התרופה היחידה שהתייקרה באופן חד ומקומם, ובציבור האמריקני קמה מחאה על כך.

מדהים לראות כיצד אפילו במולדת הקפיטליזם קצה נפשם של המחוקקים ושל הצרכנים במונופולים דורסניים וברווחים חזיריים על חשבון הציבור.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות