חיסונים נגד שפעת: תרסיס או זריקה?

חיסונים נגד שפעת: תרסיס או זריקה?

הרופאים חקרו והגיעו למסקנה ברורה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הרבה יותר קל ונעים לחסן את הילדים בתרסיס ולא בזריקה, וגם בקרב מבוגרים יש לא מעט שמעדיפים לוותר על התענוג שבדקירת המחט,  אבל אם היו לכם תוכניות כאלה לחורף הקרוב כדאי שתדעו שהוא הרבה פחות יעיל מחיסון באמצעות זריקה – כך קובע איגוד רופאי הילדים האמריקני במסמך שפרסם השבוע. בעוד שאצלנו בישראל 30 מעלות ושפעות החורף נראות רחוקות, בארצות הברית מתקיים שיח ער בנושא חיסוני השפעת של חורף 2016-2017. ההמלצה של משרד הבריאות הפדרלי היא לא להשתמש בחיסוני שפעת חיים מוחלשים (LAIV) הניתנים בתצורה של תרסיס לתוך האף, וזאת משום שבשלוש העונות האחרונות החיסון בתרסיס לא הצליח להגן מפני הזנים הבולטים של השפעת. יעילותו בקרב ילדים בני שנתיים עד 17 הייתה בשנת 2015-2016 רק 3%, לעומת 63% בחיסון המוזרק.

האיגוד ממליץ שכל הילדים מגיל 6 חודשים ומעלה יקבלו זריקת חיסון נגד שפעת עונתית, משום שזו עדיין הדרך היעילה ביותר למנוע שפעת. נשים בהריון ומיניקות יכולות להתחסן בכל שלב ללא חשש – כך לפי האיגוד – ואף חשוב שיעשו זאת בשל הסיבוכים הפוטנציאליים הכרוכים בשפעת. מחקר שפורסם לאחרונה גילה שהחיסון יגן על התינוקות גם לאחר הלידה במשך שישה חודשים, וזאת כמובן בנוסף להגנה שמספקת ההנקה. עוד מדגישים באיגוד שאנשים המטפלים בילדים (בפרט ילדים עד גיל שנתיים) צריכים להקפיד להתחסן.
המלצת האיגוד האמריקני היא להתחיל להתחסן לא יאוחר מחודש אוקטובר, ולאפשר להתחסן עד סוף יוני. בארץ, לפי אתר מכבי שירותי בריאות, אפשר יהיה להתחיל להתחסן ב-12 בספטמבר ועד סוף מרץ 2017.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות