מחפשים חוף נקי? הנה החופים שכדאי להתרחק מהם

מחפשים חוף נקי? הנה החופים שכדאי להתרחק מהם

מחפשים בילוי משפחתי זול ומהנה בים? עדיף שתתרחקו מחוף גן רווה ומחוף נהריה מרכז – שקיבלו את הציון המפוקפק "מלוכלך מאוד" במדד השבועי של המשרד להגנת הסביבה

צילום: דרור אריאלי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מחפשים בילוי משפחתי זול ומהנה בים? עדיף שתתרחקו מחוף גן רווה ומחוף נהריה מרכז – שקיבלו את הציון המפוקפק "מלוכלך מאוד" במדד השבועי של המשרד להגנת הסביבה. בכלל, כדאי שתבדקו היטב לאיזה חוף אתם נוסעים. פחות מ-50% מהחופים בישראל מדורגים השבוע "נקיים" עד "נקיים מאוד" במדד "חוף נקי" של המשרד.

הרשויות החופיות המלוכלכות ביותר הן גן רווה, ג'יסר א-זרקאא ונהריה, והרשויות החופיות הנקיות ביותר הן אילת, בת ים, תל אביב והרצליה.

לעומת זאת, לתושבי חיפה יש סיבה טובה להיות ממורמרים – אזור החוף שסמוך לטייל שקמונה עד חוף מרידיאן מוגדר "מלוכלך", ורמת הלכלוך בחוף הסטודנטים מוגדרת "בינונית" (לצפייה ברשימה המלאה: http://bit.ly/2bqbf0C).

beach2

מה בודק המדד? המרכיב העיקרי של פסולת בחוף הוא פלסטיק, המהווה לפחות 80% מסך כל הפסולת. לכן, כאשר השיקו את המדד בשנת 2005, הוחלט כי הפלסטיק יכול לשמש כסמן טוב למידת הניקיון של החוף. כדי לייצר את המדד, נספרים כל פרטי הפלסטיק הפזורים ביחידת שטח חוף נתון, החל מגודל של פקק של בקבוק ומעלה. לפני כשנה, ביוני 2015, הוחלט לספור גם את בדלי הסיגריות, שנמצאו כפריט פסולת נפוץ ומזהם מאד בחופי הארץ.

בעיניי, אין משהו שמתסכל אותי יותר מלהגיע לבלות ולנקות את הראש, ולגלות שהמקום מטונף. לצערי, זה המצב כמעט בכל מקום בארץ, ובפרט בתקופות החגים והחופש. החופים בישראל, שאמורים לספק לנו אפשרות בילוי מושלמת בטבע, מטונפים – לפחות ברובם. האחראים לטינופת הזאת הם אותם ישראלים חסרי התחשבות שמשאירים שם בדלי סיגריות, חיתולים מלוכלכים, בקבוקים, פחיות, שאריות מזון, כוסות פלסטיק ועוד ועוד. לאחרונה טיילתי באגם בלאטון בהונגריה (מומלץ!), ואחד הדברים הכי בולטים היה הניקיון. איש לא מעלה בדעתו להשאיר אחריו שקיות של חטיפים, שאריות מזון או צלחות חד פעמיות.

beach3

לצערי, מעולם לא נתקלתי בפקח שנותן קנס לאזרח שמלכלכך. למרות הפגיעה בסביבה ובזולת, ולמרות שענישה יכולה להפחית משמעותית את התופעה, הרשויות המקומיות בישראל לא עוסקות בחינוך מספיק, לא עוסקות בהסברה וגם לא עוסקות בענישה. לצערי הרב יותר, גם את התפקיד שלשמו אנחנו משלמים להם ארנונה במיטב כספנו – שירותי ניקיון – חלקן לא ממלאות כלל וחלקן ממלאות באופן רשלני. התוצאה היא רחובות מלוכלכים, זבל ברחובות וחופים מלוכלכים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות