מספר הילדים שנפצעים מטרמפולינות נסק

מספר הילדים שנפצעים מטרמפולינות נסק

הפציעות מגוונות ומפחידות: משברים עד זעזועי מוח ונזק נוירולוגי

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם לא הייתי מבלה בחדר מיון עם בתי לפני שנה, לאחר שבילתה עם חברים במתחם טרמפולינות וסיימה את הבילוי כעבור שעה וחצי בערפול הכרה וראייה מטושטשת, אולי לא הייתי רגישה כל כך לאזהרות ההולכות וגוברות מפני קפיצה בטרמפולינה. אבל ככה זה, אין חכם כבעל ניסיון.

לא בכדי מזהירים רופאי הילדים מפני קפיצה בטרמפולינה. באיגוד רופאי הילדים מדווחים על עלייה חדה במספר הילדים המגיעים לחדרי מיון מסיבה זו, כשמספרם מגיע לעשרות בחודש. לדבריהם, התופעה מזכירה את תופעת הפגיעות מאופניים חשמליים. הפגיעות מגוונות: משברים בגפיים, דרך פגיעות ראש וצוואר ועד זעזועי מוח ופגיעות בעמוד השדרה. בחצי אחוז מהמקרים נגרם גם נזק נוירולוגי בלתי הפיך.

בארצות הברית מתנהל דיון ציבורי ער בנושא, ואם עד כה עיקר הדגש היה על טרמפולינות ביתיות, הרי שבמחקר החדש שפרסם איגוד רופאי הילדים האמריקני, הוא מפנה את הזרקור לפארקי טרמפולינות: "זו הדאגה החמורה ביותר כעת, והיא מצריכה היערכות אסטרטגית". המספרים שחושף הדוח האמריקני מדהימים: מספר הפציעות בפארקי טרמפולינות נסק מ-581 פציעות ב-2010 ל-6,932 פציעות ב-2014. לפי הדוח, הסיכויים לאשפוז בבית חולים כתוצאה מפציעה בטרמפולינה בפארק טרמפולינות גבוהים יותר מאשר בטרמפולינה ביתית. באופן כללי, מדי שנה מגיעים כ-100,000 ילדים לחדרי מיון בארצות הברית בגלל פציעות טרמפולינה. רופאי הילדים האמריקנים ממליצים להימנע לחלוטין מקפיצה, אך במידה שכן קופצים, הם ממליצים על שורת אמצעי זהירות.

גם בארץ פרסם איגוד רופאי הילדים הנחיות לקפיצה בטרמפולינה. כאן לא ממליצים להימנע מהפעילות הזאת, מכיוון שמאמינים שכל פעילות גופנית של ילדים עדיפה על פני ישיבה מול מסך, אבל כן מזהירים מפני הסכנות.

אז מה ממליצים הרופאים?

  • לא לאפשר לילדים מתחת לגיל 6 לקפוץ
  • לקפוץ לבד
  • אם בכל זאת קופץ יותר מילד אחד – להפקיד שיהיו דומים מבחינת גיל ומשקל, כדי להימנע מפציעות קשות במקרה של נפילה אחד על השני
  • נוכחות מבוגר – חובה
  • הטרמפולינה חייבת להיות סגורה ברשת
  • אין לבצע סלטות
  • אין לקפוץ עם אביזרים כמו צמידים ושעונים

לסיכום, טרמפולינה היא ספורט שמפתח מיומנויות שונות, אבל ההשלכות של קפיצה מרובה רבות ומגוונות, כפי שצוים לעיל, ולא כולן זוכות לסיקור – החל מכאבים ונזקים לברכיים, דרך סחרחורות ועד טלטלה לראש וכאבי ראש עזים. לצערי, את כל אלה ראיתי מקרוב. לכן, כאשר אתם שולחים הילדים לפארק טרמפולינות וחותמים כלאחר יד על טופס אישור קפיצה, כדאי שתקראו היטב מה כתוב בו. לא במקרה דורשים מכם ההורים לחתום על הטופס הזה, שבו מיידעים אתכם על הסיכון לנזקי גוף חמורים, נכות ואף מוות כתוצאה מנפילה. החתימה על הטופס פוטרת את המקום מאחריות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות