בזק ועיריית מודיעין השיקו את פיילוט העיר החכמה

בזק ועיריית מודיעין השיקו את פיילוט העיר החכמה

איזו תועלת תצמח לתושבים ומה מרוויחה העירייה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה רמת זיהום האוויר בעיר, באיזה רחוב יש עומס תנועה ואיפה אפשר למצוא מקום חניה? אמנם שאלות מסוג זה הן לא השאלות ששואלים את העירייה בדרך כלל, אבל שיתוף פעולה שהחל לאחרונה בין עיריית מודיעין לבין בזק אמור לאפשר לתושבי העיר לקבל בקרוב את המידע הזה בקלות, לאור הפיכתה ההדרגתית של מודיעין לעיר החכמה הראשונה בארץ. בעולם, אגב, היא לא הראשונה אבל בין החלוצות, כאשר היא מצטרפת לערים כמו ניו יורק, שטוקהולם, טורונטו וברצלונה.

מבחינה טכנולוגית, המשמעות היא שחיישנים בגודל אסימון מפוזרים בנקודות רבות, העיר מרושתת ב-WiFi ומצלמות מתעדות את המתרחש.

מבחינת התושבים, תהיה פריסה של WiFi בכל העיר וחלק משירותי העירייה ישתכללו. התושבים יורידו את האפליקציה היייעודית לסמארטפון ויוכלו לקבל הודעות מהעירייה ולשלוח הודעות למוקד העירוני. מעבר לנתונים כמו רמת זיהום האוויר, במקרה של רעש בלתי סביר בשעות הלילה, העירייה תדע על כך עוד לפני שתושבים יצטרכו להתקשר להתלונן, משום שהחיישנים יאתרו דציבלים גבוהים מדי בשעות שהדבר מהווה פגיעה בציבור. בנוסף, המצלמות והחיישנים יאפשרו הפחתה של אלימות ומקרים של ונדליזם.

תאורה חכמה: מימין פנס רגיל ומשמאל תאורת רחוב חכמה

 

מן הסתם, לא כל התושבים ישמחו מהעובדה שמצלמות מתעדות כל רגע וכל מקום בעיר, אך לצד המתנגדים יהיו גם כאלה שיהיו מרוצים. כך או כך, אפשר יהיה לצפות באמצעות אפליקציה יעודית בשטחים הציבוריים בעיר, ולהחליט למשל אם כדאי להגיע אליהם או שהם עמוסים. המצלמות גם יאפשרו צפייה ודיווח בזמן אמת למוקד העירוני על מפגע בעיר.

 

מבחינת העירייה, תהיה תועלת כספית כמעט בכל שירות שהיא מספקת, משום שהחיישנים יוכלו לייעל את צריכת החשמל ומערכת התאורה. העירייה תעבור לתאורת LED, והכיבוי יבוצע לפי תסריטים קבועים מראש, כגון תנועת תושבים באזור (למשל, האור יידלק רק כאשר תושב עובר ברחוב). גם פינוי האשפה יתייעל, משום שהחיישנים יזהו היכן יש פחי אשפה ריקים שלא צריך לפנותם. אפילו במערכת הביוב יותקנו חיישנים שיתריעו במקרה של בעיות צנרת ונזילות.

עוד תתאפשר לעירייה בקרת רמזורים: חיישנים יזהו התנהגות של רכבים בכבישים ובהתאם יאריכו/יקצרו את זמן הרמזור. העירייה, כמובן, תפיק גם תועלת רבה מאיתור חניה שלא כחוק וכו'.

בשלב הזה מדובר בפיילוט שכבר החל לפעול באזור פארק ענבה בעיר. בימים אלה נבנה מרכז העיר מודיעין, ובתהליך הבנייה מונחת גם התשתית לעיר החכמה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות