שזיפים ב-20 שקל לק"ג - לזה מתכוונים במשרד החקלאות כשקוראים לנו לאכול יותר פירות?

שזיפים ב-20 שקל לק"ג – לזה מתכוונים במשרד החקלאות כשקוראים לנו לאכול יותר פירות?

ועדה של משרד האוצר והחקלאות בוחנת בימים אלה את האפשרות לפקח על המחירים של חלק מהפירות והירקות לפחות – אבל האם זה יעזור?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
"דפנה הראל כפיר באקולייף על קמפיין חצי חצי של משרד החקלאות"

{mp3}107{/mp3}

 

תראו את התמונה הזאת: ירקות ופירות בחנות ירקות שלא אנקוב בשמה. רק אציין שזו לא חנות בוטיק והיא לא ממוקמת בשכונת בוטיק בכפר שמריהו או בהרצליה פיתוח. חנות רגילה בשכונה רגילה בעיר רגילה. עגבניות בכ-16 שקלים לק"ג, אפרסקים ונקטרינות בכ-19 שקלים לק"ג, שזיפים בכמעט 20 שקל לק"ג… לפשוט את הרגל בשביל כמה פירות וירקות.

pl1

ועכשיו תראו את התמונה הזאת, שלקוחה מתוך הקמפיין של משרד החקלאות. במשרד מעודדים אותנו, הצרכנים הישראלים, לאכול יותר ירקות ופירות. אפילו הוציאו לשם כך סקר, שגילה כמה עובדות כמעט מובנות מאליהן: פירות נתפסים כנשנוש ולכן חשוב להרחיב את אכילתם גם לארוחות עצמן, בעוד שירקות פחות נתפסים כנשנוש אלא כחלק מהארוחה, לכן חשוב להרחיב את אכילתם גם בין הארוחות.

pl2

רק דבר אחר שוכחים, או שאולי מעדיפים להדחיק, במשרד הממשלתי שאמון על הירקות והפירות ושכל כך דואג לתזונה שלנו: הפירות והירקות יקרים! יקרים מדי! כבר כמה שנים שהחקלאים בארץ, בהובלתו של החקלאי ברק אומגה מהדרום, זועקים את זעקתם בכל מקום ומעל כל במה, כבר כמה חודשים טובים שהם מארגנים מכירות ישירות שבהן אפשר לקנות פירות וירקות במחירים הוגנים. התוצאה היא שברשתות השיווק נלחמים בהם ומורידים את המחירים כדי להחזיר את הצרכנים לרשתות, ואילו בירקניות השכונתיות המחירים מרקיעי שחקים. הצרכנים עלולים לחזור לרשתות, והן כמובן ימהרו להעלות את המחירים חזרה.

ועדה של משרד האוצר והחקלאות בוחנת בימים אלה את האפשרות לפקח על המחירים של חלק מהפירות והירקות לפחות – אבל האם זה יעזור? ממש לא בטוח, משום שהפתרון שמנסים לגבש לא בהכרח יגן על החקלאים מפני העושק שהם חווים היום. וחוץ מזה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שממשלות ישראל במשך שנים מטרפדות כל הצעת חוק שאמורה לייצר סל ירקות ופירות בסיסי במחיר הוגן.

בשורה התחתונה, הקמפיין הזה הוא סוג של לעג לרש. כששזיפים שגדלים בארץ נמכרים ב-20 שקל לקילו, מוטב לו למשרד החקלאות להשתמש בתקציבים שלו בתבונה ולא לעודד את הצרכנים לקנות במחירים שערורייתיים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות