המנהלים מצפצפים, וההורים ימשיכו להוציא אלפי שקלים על ספרי לימוד

המנהלים מצפצפים, וההורים ימשיכו להוציא אלפי שקלים על ספרי לימוד

בתי הספר מתעלמים מהוראת משרד החינוך להחיל את פרויקט השאלת הספרים. משרד החינוך לא נוקט נגדם צעדים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עשרות אלפי הורים ימשיכו לרכוש ספרי לימוד באלפי שקלים – וזאת משום שבתי הספר פשוט מתעלמים ממשרד החינוך ולא מתכוונים להפעיל את תוכנית השאלת הספרים בשנה הבאה, למרות שהחוק מחייב אותם לעשות זאת.

המשמעות של פרויקט השאלת הספרים היא שבעבור עד 280 שקל לתלמידי יסודי ו-320 שקל לתלמידי חטיבה ותיכון – הורים יכולים לקבל בהשאלה את הספרים ולהחזירם בסוף השנה. כך, משפחה עם שלושה ילדים יכולה לסיים את ההוצאה על ספרי לימוד ב-840-1000 שקל (שגם הם כמובן סכום נכבד), במקום באלפי שקלים שבהם מסתכמת ההוצאה ברכישה עצמאית.

לפי חוזר מנכ"ל ולפי החוק – כל בתי הספר אמורים לאפשר את הפרויקט הנהדר הזה להורים בשנת הלימוד הקרובה – אלא אם 40% מההורים בבית הספר הביעו התנגדות. אלא שמנהלים רבים פשוט מתעצלים להוביל את הפרויקט. מדובר בתהליך מורכב של רכישה מרוכזת של הספרים, בדיקת תקינות הספרים שהוחזרו וכו'.

ומה עושים במשרד החינוך? ניסיונותיי להבין כיצד מטפל המשרד בבתי הספר הסוררים זוכים למענה לקוני שמזמין הורים להתלונן באופן נקודתי על בתי ספר שבהם התוכנית אינה פועלת. ממשרד החינוך נמסר כך: "המשרד מנהל ביקורת ומעקב צמודים על התכנית להשאלת ספרי לימוד, מנהלי בתי הספר יודעים שהם מחויבים לתוכנית לפי חוק ולפי חוזר המנכ"ל. במקרים מיוחדים של אי-עמידה בתוכנית כל מקרה ידון לגופו".

בוועד ההורים הארצי זועמים על האדישות והזלזול – הן מצד משרד החינוך עצמו והן מצד מנהלי בתי הספר, אבל מפנים אצבע מאשימה גם לרשויות המקומיות: "מדובר בפרויקט מסובך – ולכן הוא פועל היטב במקומות שבהן יש מעורבות של הרשות המקומיות שמסייעת", מסביר שמעון יום טוב, האחראי על הנושא בוועד ההורים הארצי: "אם רשות מקומית באה ומציעה כרשות לעשות מכרז מול הספקים, לבדוק אם הספרים מאושרים ע"י משרד החינוך וגם לגבות את הכסף – המנהל לא יתנגד".

אלא שבמרכז לשלטון מקומי לא סבורים שהדבר נוגע להם, וזו תגובתם: "מרכז השלטון המקומי איננו רגולטור, ועל כן אין בסמכותו לתקצב או לאכוף".

בשורה התחתונה, אם ההורים לא יתגייסו לעשות מעשה – הם ייפרדו מאלפי שקלים ללא שום הצדקה. בוועד ההורים הארצי מזמינים את ההורים לפנות אליהם לטלפון 054-7700771.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות