מחפשים תשואה גבוהה לכסף שלכם? היזהרו מנוכלים

מחפשים תשואה גבוהה לכסף שלכם? היזהרו מנוכלים

לוגו מוכר, פרזנטור מפורסם ופרסומת מצחיקה לא מבטיחים לכם שמדובר בגוף השקעות מפוקח והגון

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

איך הייתם מרגישים אילו מאות אלפי השקלים שחסכתם בעמל רב כל חייכם היו נעלמים, מתאיידים, מתפוגגים לחלל האוויר? יש לא מעט ישראלים שזה קרה להם, ואולי אף קורה להם ברגע זה, לאחר שהתפתו להשקיע את כספם בחברות שאינן מפוקחות ברשות לניירות ערך. גם אתם, מן הסתם, נתקלים בפרסומים של חברות עם לוגו מכובד ושם מבטיח, שמבטיחות להשקיע את כספכם כך שיניב תשואות גבוהות ומהירות ויעקוף את הבעיה שמייצרת הריבית האפסית. כאן בדיוק צריכה להידלק נורה אדומה. רבים מהגופים הללו אינם מפוקחים על-ידי רשות ניירות הערך ומשחקים בכספים הללו בדרכים שונות ומשונות. למעשה, למרות הלוגו המעוצב והקמפיין המבטיח בתקשורת, אתם עלולים להפקיד את כספכם – שהשגתם בעמל רב – בידיים מפוקפקות. במקרה הטוב, לא תזכו לקבל את התשואה המובטחת, אך במקרה הרע – תפסידו עשרות ומאות אלפי שקלים.

"האלמנט השיווקי מאוד חזק, אבל הסיכון מאוד גדול", אמר אתמול (ד') לפארלי שחר ולי היועץ המשפטי של רשות ניירות הערך, עו"ד אמיר וסרמן, בתוכנית "צבע הכסף" ברשת ב' של קול ישראל. "כל השקעה פיננסית כרוכה בסיכונים, אבל השקעה בגוף לא מפוקח מסוכנת במיוחד. לפעמים הפעילות בלתי חוקית ומגיעה להונאה או למרמה של הציבור, והכספים פשוט נעלמים".

קרן קלע ויו-טרייד הן רק שתיים מהחברות ששמן עלה למודעות הציבור לאחר שלקוחות ומשקיעים הפסידו בגללן מיליונים – אך הן לחלוטין לא היחידות שפועלות בענף. "קשה להעריך כמה חברות כאלה יש היום. בשנתיים-שלוש האחרונות בדקנו עשרות גופים לא מפוקחים שפועלים בתחומים שונים, כמו תחום זירות המסחר, שהוא מאוד בולט ובקרוב ייכנס לפיקוח", אמר וסרמן.

אז איך לא תיפלו בפח, ומה תעשו אם נעקצתם?

• כדי לדעת אם הכסף שלכם בטוח ואם הוא מנוהל בחברה מפוקחת, היכנסו לאתר של רשות ניירות הערך ובדקו אם החברה מופיעה שם. מדובר בפעולה פשוטה שלוקחת דקות ספורות – והיא לחלוטין מתבקשת לפני שאתם מפקידים את ההון שהשגתם בעמל רב בידי גורם שאין לכם מושג מה טיבו.

• שימו לב שמיתוג נוצץ ושמות מוכרים אינם ערובה לניהול הגון ואחראי. כך למשל אמיר ברמלי, ששמו הלך לפניו, התגלה כחשוד במעשי מרמה והונאה בקרן קלע המפורסמת, שיצאה בקמפיין משעשע ביותר עם השחקן מוני מושונוב ממש לפני שקרסה.

• עשו תחקיר מקיף לפני המהלך, בדקו מי הגורמים שעומדים מאחורי הגוף המשקיע ואילו הבטחות הוא מבטיח. תשואות חריגות ומכשירי השקעה יוצאי דופן צריכים להדליק נורה אדומה.

• אם חשדכם התעורר ואם נחשפתם להונאה פנו לרשות ניירות ערך ולמשטרה.

לשמיעת הריאיון צבע הכסף ברשת ב' היכנסו ללינק הבא (החל מדקה 15:20): http://www.iba.org.il/program.aspx?scode=2081886


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות