לחלב אם אין תחליף מושלם, וזה מה שארגון הבריאות העולמי רוצה שנדע

לחלב אם אין תחליף מושלם, וזה מה שארגון הבריאות העולמי רוצה שנדע

ארגון הבריאות העולמי לא יוצא נגד אימהות שאינן מיניקות, אלא מציב תמרור אזהרה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בואו נעשה קצת סדר. ארגון הבריאות העולמי לא יוצא נגד אימהות שאינן מיניקות ואינו קורא לביטול השימוש בתחליפי חלב. ארגון הבריאות העולמי מזכיר לנו מה שכנראה יותר מדי הורים שכחו – לחלב אם אין תחליף מושלם. יש תחליפים טובים, מצוינים, אבל לפלא הזה שהטבע העמיד לרשותנו – היכולת להזין את צאצאינו באופן מושלם ממקור שהאם עצמה מייצרת – עוד לא המציאו תחליף מושלם. לכן, הארגון מציב תמרור אזהרה – שהוא בעיניי חיוני ביותר – נגד האינטרסים המסחריים והכלכליים של יצרני תחליפי החלב. האינטרסים הללו נכנסים לבתי החולים, לתינוקיות, לפגיות, והכי חשוב, לתודעה של ההורים, והמטרה העיקרית של הדוח שפרסם הארגון הוא להגן על ההורים מפני פרסום אגרסיבי שלא בוחל בשום אמצעי – החל ממתנות לתועמלנים שדוחפים את תחליפי החלב שיש להם אינטרס לדחוף ועד דוגמיות חינם להורים כדי שיפתחו תלות ונאמנות.

מה שהארגון עשה הוא לבדוק אילו מדינות אוכפות חוקים שמסדירים את השיווק של תחליפי החלב, וכפי שידוע לכל הורה במדינת ישראל – מדובר בשיווק אגרסיבי ביותר.

כמו בהרבה מקרים אחרים, גם כאן נדמה לנו הצרכנים-ההורים שאנחנו בשליטה, שאנחנו בוחרים, שאנחנו מקבלים את כל המידע ויודעים להחליט מה טוב לנו ולצאצא היקר לנו מכל, אבל יש כוחות חזקים שמשחקים בנו כמו בבובות על החוט, עושים מניפולציות ומכוונים אותנו לבחור במה שמשרת אותם. ארגון הבריאות העולמי לא עושה כאן את הבחירה הקלה כשהוא יוצא נגד אינטרסים של תאגידי ענק, אבל הוא רואה לנגד עיניו את טובתם של מיליארדי ילדים שתאגידים מסחריים משפיעים על התזונה והבריאות שלהם מרגע שהם יוצאים לאוויר העולם. לכן, במקום להתנפל ולהתקומם – כדאי להקשיב.

מדובר בדוח משותף לארגון הבריאות העולמי, יוניסף ורשת הפעולה הבינלאומית למזון תינוקות – החושף את הסטטוס של החוקים הקיימים במדינות שונות כדי להגן על הנקה ולעודד אותה. מאחר שרוב המגיבים (והמגיבות) לדוח הארגון כלל לא קראו אותו – הנה תמצית של מה שכתוב בו: מתוך 194 מדינות שנבדקו בדוח, ב-135 יש תקנות כלשהן שמסדירות את שיווק תחליפי החלב – כשמדובר בעלייה לעומת 2011, אז היו 103 כאלה.

ארגון הבריאות העולמי ויוניסף ממליצים שבששת החודשים הראשונים לחייהם, תינוקות יוזנו אך ורק מחלב אם, ולאחר מכן יאכלו גם חלב אם וגם מזונות בטוחים ומזינים אחרים – עד גיל שנתיים. מדינות החברות בארגון התחייבו להגדיל את שיעור ההנקה כמקור תזונה בלעדי בקרב תינוקות עד גיל חצי שנה ב-50% עד שנת 2025, כאחד מיעדי התזונה העולמיים.

הקוד שנוסח קורא למדינות להגן את הנקה באמצעות הפסקת השיווק הלא ראוי של תחליפי חלב, בקבוקים ופטמות. המטרה הנוספת שלו היא לוודא שנעשה שימוש בטוח בתחליפי החלב כאשר הם הכרחיים. הקוד אוסר כל סוג של קידום תחליפים, כולל פרסום, מתן מתנות לעובדים במערכת הבריאות וחלוקת דוגמיות חינם.

בנוסף, על התוויות אסור לכלול קביעות תזונתיות ובריאותיות או לכלול תמונות שעושות אידיאליזציה של פורמולה לתינוק. הן חייבות לכלול הוראות ברורות לגבי השימוש במוצר וכן מסר לגבי היתרון שיש לחלב אם על פני תחליף חלב, כולל הסיכונים שכרוכים באי-הנקה.

"מעודד לראות שעוד ועוד מדינות מעבירות חוקים שמגנים על הנקה ומקדמים אותה, אבל יש עדיין יותר מדי מקומות שבהם אימהות מקבלות מידע מוטה ולא מדויק באמצעות פרסומות וטענות בריאותיות משוללות יסוד. הדבר עלול לייצר בקרב ההורים תפיסה מוטעית ולערער את ביטחונם בהנקה, והתוצאה היא שמילדים רבים מדי נשללים היתרונות שבחלב אם", אומר ד"ר פרנצ'סקו בראנקה, מנהל המחלקה לתזונה, בריאות ופיתוח בארגון הבריאות העולמי.

ומה בארץ? משרד הבריאות לא יצא מגדרו כדי לתת מענה לרוחות הסוערות בארץ, וזו תגובתו: "מדובר בטיוטה שנמצאת בדיון. משרד הבריאות ממליץ בכל מקרה על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה. המשרד ישתתף בדיון שייערך באסיפה השנתית של ארגון הבריאות העולמי".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות